Zaagtafelvraagje ( tkhs315)

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Beste,

Zouden jullie mij van wat advies kunnen voorzien voor een aankoop die ik wellicht wil gaan doen?
ik zag op mp deze tafel staan; http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

maarrrr nieuw via bijvoorbeeld toolnation of redcoon kost tie 329€.http://www.redcoon.nl/B148853-Metabo-TKHS-315-C-20-WNB_Stationaire-Zaagmachines

Voor een nieuwe machine geen geld natuurlijk, aanschaf is puur hobbymatig regelmatig es een plankje/ balkje zagen.

enkele vragen,

verschilt de oude echt van de nieuwe om t de moeite waard te maken er om te rijden ( ipv bezorging) kwalitatief gezien? Dat t minder kost om te rijden snap ik.
ist uberhaupt een beetje de moeite om die aan te schaffen?
ervaringen met de machine?

alvast bedankt

knutsel
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Die nieuwe machine heeft een tafelverlenging, die op MP niet. Het lijkt dat je de langsgeleider ook als afkortgeleider kan monteren, dat zou wel makkelijk zijn, maar het is niet goed te zien.
Dit type zagen wordt ook wel bouwzaag genoemd, je moet dus wat minder precisie verwachten dan van bijv. een PK200. Dat betekent dus dat je de zaagsnedes misschien wat moet nabewerken en je niet op de halve mm repeteerbaar nauwkeurig bent. Wel een degelijke machine voor een goede prijs.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Bdankt voor je reactie Roald, heb je ook een indicatie van hoeveel minder precies? Zijn dat halve mm of halve cm en zou je daar veel van merken bij het fabriceen van wat simpele kastjes/ doe het zelf projectjes? Ook lijkt het mij ( uit je bericht) vooral in de herhaling te zitten... Een controle voo jevzaagsnede zou dan uitkomst bieden?? Hier heb ik nl totaal geen moeite mee
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ik heb zelf een Metabo TKHS 315 3,1 WNB, is een prima zaag en je kan er best precies mee zagen als je de mogelijkheden ervan erkent.
Enige nadeel wat ik heb ondervonden is dat door het grote zaagblad het kan gebeuren dat als het zaagblad moeite heeft om door het hout te komen het blad
licht verbuigt en je zaagsnede niet geheel haaks is, maar met plankjes en platen zagen zul je er niet zoveel last van hebben.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Die nieuwe machine heeft een tafelverlenging, die op MP niet. Het lijkt dat je de langsgeleider ook als afkortgeleider kan monteren, dat zou wel makkelijk zijn, maar het is niet goed te zien.
Dit type zagen wordt ook wel bouwzaag genoemd, je moet dus wat minder precisie verwachten dan van bijv. een PK200. Dat betekent dus dat je de zaagsnedes misschien wat moet nabewerken en je niet op de halve mm repeteerbaar nauwkeurig bent. Wel een degelijke machine voor een goede prijs.

Hier val ik we ff uit de lucht... Waarom zou een 'bouwzaag' minder precies zijn? belangrijkste is je zaagblad. Als je zaagblad mooi parallel loops met je langsgeleider, dan kan je er tot op hondersten van milimeters correct mee zagen. En ze zijn ook perfect 'repeteerbaar'. Je moet je langsgeleider wel vastzetten hé ;-p

Het enigste nadeel is dat je geen gleuven in de tafel hebt om gebruik te kunnen maken van een zaagslede
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Hier val ik we ff uit de lucht... Waarom zou een 'bouwzaag' minder precies zijn? belangrijkste is je zaagblad. Als je zaagblad mooi parallel loops met je langsgeleider, dan kan je er tot op hondersten van milimeters correct mee zagen. En ze zijn ook perfect 'repeteerbaar'. Je moet je langsgeleider wel vastzetten hé ;-p

Het enigste nadeel is dat je geen gleuven in de tafel hebt om gebruik te kunnen maken van een zaagslede

De zwaardere versie's hebben een zijgeleiding om een slede langs te bewegen.
Precisie is ook hoe jer er mee omgaat, als de tafel niet vlak op de grond staat verbuigt het gehele blad mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.