linde en lijsterbes

ernst

Actieve deelnemer
via een bevriende bosbouwer een stam linde gekregen (nou ja stammetje)
ongeveer 2,50m lang en 35cm dik
in wat voor diktes zagen ?
weet nog niet wat ik er mee ga doen maar is wel belangstelling van een houtsnijder voor wat hout.
binnenkort ga ik een lijsterbes omzagen
ongeveer 2m lang en 30cm dik
geen ervaring met dit soort hout
zelfde vraag wat voor diktes is handig?
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
wat ik doe, stukken maken die je kan tillen. lengtes die je mooi kan splijten dus geen rare draad richtingen in het hout, (splijten is makkelijker dan zagen) lengtes bepalen naar aanleiding van het werkstuk, dus bv honkbalknuppel, keuken lade, stoelpoot, pollepel oid. en goed kijken naar je hout.
succes
 
Laatst bewerkt:

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
Ik probeer mijn stukken altijd zo lang mogelijk te houden; kleiner zagen kan altijd.
Ik laat het dan afhangen van opslag en transport: tot 2m kan ik het nog in mijn auto vervoeren zonder dat de achterklep open hoeft te staan.

Overigens laatst lijsterbes gebruikt als tafelp
 

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
He stomme Iphone; te snel verstuurd.

Anyway, ik had laatst lijsterbes gebruikt als pooties voor een bijzettafeltje. Het hout was pas een week oud dus nog vochtig maar ik vond het maar stinken. Mijn hele huis stonk naar een dampige boslucht. Hopelijk trekt dat weg als het droogt.... Naaldhout ruikt iig een stuk beter!
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Stammen zaag ik door het hart doormidden in handige lengtes afhankelijk van toekomstige toepassing. De kopse kanten en het eerste gedeelte van het gezaagde vlak insmeren met houtlijm eventueel verdund en een keer herhalen. Tochtvrij uit de zon droog wegleggen. Zo krijg je de minste kans op scheuren en kun je later beslissen wat je er mee gaat doen. Droogt ongeveer twee tot tweeënhalve centimeter per jaar, afhankelijk van houtsoort.
Vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.