Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: linde en lijsterbes

linde en lijsterbes

via een bevriende bosbouwer een stam linde gekregen (nou ja stammetje)
    ongeveer 2,50m lang en 35cm dik
    in wat voor diktes zagen ?
    weet nog niet wat ik er mee ga doen maar is wel belangstelling van een houtsnijder voor wat hout.
    binnenkort ga ik een lijsterbes omzagen
    ongeveer 2m lang en 30cm dik
    geen ervaring met dit soort hout
    zelfde vraag wat voor diktes is handig?
    waardeer het werk van een ander als u eigen , ook bij een ander moet de kachel blijven branden.
    oordeel niet zoals u beoordeelt wil worden

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    wat ik doe, stukken maken die je kan tillen. lengtes die je mooi kan splijten dus geen rare draad richtingen in het hout, (splijten is makkelijker dan zagen) lengtes bepalen naar aanleiding van het werkstuk, dus bv honkbalknuppel, keuken lade, stoelpoot, pollepel oid. en goed kijken naar je hout.
    succes
    Laatst gewijzigd door Blom3dd; 27-09-14 om 20:41.

Lijsterbes kan gebruikt worden om prima bijl stelen van te maken.

Volgens mij is lijsterbes een houtsoort die met het verstrijken der jaren steeds harder word.

Ik probeer mijn stukken altijd zo lang mogelijk te houden; kleiner zagen kan altijd.
    Ik laat het dan afhangen van opslag en transport: tot 2m kan ik het nog in mijn auto vervoeren zonder dat de achterklep open hoeft te staan.

Overigens laatst lijsterbes gebruikt als tafelp

He stomme Iphone; te snel verstuurd.

Anyway, ik had laatst lijsterbes gebruikt als pooties voor een bijzettafeltje. Het hout was pas een week oud dus nog vochtig maar ik vond het maar stinken. Mijn hele huis stonk naar een dampige boslucht. Hopelijk trekt dat weg als het droogt.... Naaldhout ruikt iig een stuk beter!

Stammen zaag ik door het hart doormidden in handige lengtes afhankelijk van toekomstige toepassing. De kopse kanten en het eerste gedeelte van het gezaagde vlak insmeren met houtlijm eventueel verdund en een keer herhalen. Tochtvrij uit de zon droog wegleggen. Zo krijg je de minste kans op scheuren en kun je later beslissen wat je er mee gaat doen. Droogt ongeveer twee tot tweeënhalve centimeter per jaar, afhankelijk van houtsoort.
    Vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

Forum Rechten