raam en deur

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Door een hagelstorm enkele maanden geleden werd een deel van mijn woning ernstig beschadigd.
Ik had hier (ergens diep in mijn hoofd) plannen voor maar door de situatie zijn deze plannen iets drastischer geworden en moet ik dit deel van de woning volledig vernieuwen.
een deel van de verbouwing hield in dat ik een nieuwe voordeur, een raam en een achterdeur moest maken.
Het gebouw zelf heb ik, hoe kan het ook anders, in houtskelet gemaakt.
Op de foto's zie je nog de oude muur en deur, deze gaan er nog uit en zo wordt deze kubus één grote ruimte.
volgend enkele foto's tijdens het maken van de deur en het gebouw.

dit is de houtskelet, de zwarte flappen zijn epdm die ik op het hout gekleefd heb om dan zo mijn deur en raam winddicht te maken.

DSC_0110_min.jpgDSC_0111_min.jpgDSC_0112_min.jpg

De wand beslagen en de vensterbank zit erin, klaar om een raam te ontvangen.

DSC_0115_min.jpgDSC_0116_min.jpg

De pennen en groeven gemaakt en droog passen.
DSC_0121_min.jpgDSC_0122_min.jpg

Verlijmen, nooit gedacht dat 2 kleine raampjes aan een deur toevoegen zoveel extra werk geeft.
DSC_0123_min.jpgDSC_0125_min.jpg
 

Bijlagen

  • DSC_0127_min.jpg
    DSC_0127_min.jpg
    91,7 KB · Weergaven: 593

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
de profielen in deur en kader frezen + slotwerk
DSC_0127_min.jpgDSC_0129_min.jpgDSC_0130_min.jpg

DSC_0132_min.jpg

Isolatie plaatsen in de deur, ik had nog wat PIR isolatie over van het isoleren van mijn dak.
Deze op de juiste dikte gezaagd om in de holtes van de deur te passen en zo de stroken erin geplaatst.
DSC_0133_min.jpg

Het kader met de fitsen (leunend tegen het raam)
DSC_0135_min.jpg

De deur nog afgewerkt met planchtten
en dan geplaatst.
DSC_0110b_min.jpgDSC_0111b_min.jpgDSC_0112b_min.jpg

een klein foutje gemaakt bij het afwerken van de deur:
de plancheten aan de zijkant heb ik afgeschuind en iets te veel naar binnen geplaatst. Het ziet er wel mooi uit maar hierdoor was de oppervlakte hout waarop de rozet komt te klein.
oplossing: een beetje materiaal lokaal toegevoegd. is niet heel mooi maar ik leer er wel mee leven. ik ga er in ieder geval geen nieuwe deur voor maken :rolleyes:.

Eens het gebouw af is post ik nog wat foto's maar dit kan nog wel even duren.

Groeten,

Vincent
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Dank je iedereen.
Momenteel ben ik nog bezig aan de achterdeur, deze zal een groot raam hebben en uit twee delen bestaan, totale breedte van de doorgang zal 1,2m zijn. Ik ben benieuwd hoe goed dit zal verlopen.

@Seb: Ik maak maatwerk/meubelen in bijberoep.

@Silvano: geen raamfreesset, de deur is zo'n 10x per zijde langs de topie gepasseerd.
Met mijn aanvoeraparaat valt dit wel mee, maar de bovenkant van de deur blijft toch telkens een uitdaging om tegen de aanslag te blijven. Ik heb vroeger nog gekeken voor zo'n set maar die zijn nogal duur en je hebt ook minstens 7,5pk nodig op je topie om deze te kunnen gebruiken. Dus de investering werd wel heel groot zo, met een paar extra uur werk kan ik dit profiel ook maken met mijn huidige frezencollectie :D.

Groeten,
vincent
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Mooie deur, maar de breedte-verhouding van de ramen vind ik niet mooi. Ze zijn even breed als een plank, maar niet daarmee overeenstemmend.
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Dan zouden de raampjes dichter bij elkaar moeten zitten, of juist een stuk verder uit elkaar, en dat vond ik dan weer niet mooi. Persoonlijk stoort me dit niet, mooi is voor elk wat anders nietwaar.
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Wat zitten er veel sponningen rondom je deur waar dient dit voor? En komt er kaderband in dat ene diepe profiel? Zo ja waar koop je die kaderband .
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Vincent,

Een streekgenoot, leuk!
Maatwerk in hout als ik me niet vergis :)

Verder proper werk, en degene die niet mist moet nog geboren worden. Mooi werk

Groeten

Bert
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
@frank: is een standaard profiel voor een voordeur dacht ik. Een gleuf voor de dichtingsrubber (dat is waarschijnlijk wat je bedoeld).
dan nog eentje voor het slotwerk ( 3 puntslot) en de rest voor de afdichting. Deze rubber heeft men overal waar men deurbeslag verkoopt. (blum, hettich, .....)

@bert: das al redelijk dicht in de streek lijkt mij. Dus dat bord wordt toch gezien vanop de straat. :)
 

tuoh

Oud hout
Wat zitten er veel sponningen rondom je deur waar dient dit voor? En komt er kaderband in dat ene diepe profiel? Zo ja waar koop je die kaderband .

De hier toegepaste profilering is een dubbele sponning met rubberdichting van 5mm. Het is in feite een "gestripte" versie van de "Eurosponning" Er is geen decompressiekamer in de profilering opgenomen, de water- en winddichtheid zal dan ook een stuk minder zijn dan bij de echte Eurosponning.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Mooi project. Hoe heb je de planken op het frame bevestigd?

Andre, heb je er al eens overnagedacht om een boek (of encyclopedie) te schrijven?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.