Vierkant onderstel tafelpoot

goprojojo

Nieuw lid
25 sep 2014
4
0
Beste Houtliefhebbers,

Ik ben van plan een tafel te maken op basis van bijgesloten foto. De tafelpoten / onderstel wil ik exact zo namaken maar vraag me af hoe dit gedaan is. Mijn tafelblad wordt zelf 2 meter lang, 1 meter breed en 9 cm dik.

Waar moet ik rekening mee houden qua afmetingen, bevestiging?


tafel-beton-met-eiken-onderstel3-450x600.jpgtafel-beton-met-eiken-onderstel1-450x600.jpg
 
Laatst bewerkt:

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Blad is van zelf dragende beton constructie. Dus met staal bewapening. Ter hoogte van de poten zou je daar ankers kunnen plaatsen. Of nadien tapeinden inlijmen met chemische ankers. Verzonken kamers in de hout constructie om moeren op de tapeinden te draaien. Pootconstructie mbv doorlopende pen gat verbinding.
 

goprojojo

Nieuw lid
25 sep 2014
4
0
Dank voor de snelle reactie!
Voor het tafelblad ga ik vuren balken gebruiken en deze met draadeinden vastzetten.
Voor het onderstel vroeg ik me af welke ankers dan het meest geschikt zijn. Heb je misschien wat voorbeelden van?
Ik was in de veronderstelling dat de poten op de foto verbonden werden dmv schroeven en deze na montage weggeplamuurd met schuurafval en houtlijm. In mijn geval zou dat een oplossing kunnen zijn aangezien ik de poten toch (wit) ga verven.
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Als je deze poten wil samenschroeven ga je toch wel schroeven van zo'n 200mm lang moeten gebruiken en deze gaan niet echt veel stevigheid geven hieraan.
Maak een dubbele pen aan de horizontale stukken en groeven in de vertikale, 2cm lang zal al voldoen zijn, de balken geven een groot contactopp. Om dan te verlijmen. Of je kan ook domino's of zelfs lamello's gebruiken, zolang je het volledige contactopp. Mooi laat aansluiten en verlijmd.
Zo moet je geen schroefkoppen gaan verbergen en hoef he het zelfs niet te schilderen.
Hout is toch veel te mooi om daar een laag verf op te gaan leggen :p.

Groeten,
vincent
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Volgens mij is het tafelblad gemaakt van groene mdf en ge stuct met betoncire.En voor bevestiging zou ik kiezen voor 2 lange draadeinden in de blad en dan door de poot aan de onderkant verdiept vastbouten.
En de poten maken met een pen en gatverbinding met spatpen en goed verlijmen
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Volgens mij is het tafelblad gemaakt van groene mdf en ge stuct met betoncire.

Ja, zou 't? Scheurt dat niet bij de minste buiging met verplaatsen?

Het lijkt me wel waarschijnlijker als gewapend beton, want dat is echt niet te tillen bij deze grootte.. Ik kom ff gauw al op 75 kg alleen al voor het blad... (120*50*5 cm en 2500 kg/m3)
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Ik geloof van niet hoor, word ook gebruikt voor in de badkamer als meubel of wand.
Ben van plan ook zo'n soort tafel te maken alleen dan met een blad van optisch 12 cm eveneens de poten.
Het word ik 2 lagen van 1a2 mm opgebracht en op naden gaasband, en vervolgens waterdicht afgewerkt met 2 comp lak/epoxy
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Nou worden badkamerwanden niet zo gauw verplaatst, maar ik geloof je. ;) Ik denk wel dat je zo'n blad stijf genoeg moet maken om buiging te voorkomen.. Cementgebonden producten zijn in de regel weinig flexibel. Daar zijn overigens wel additieven voor..
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Als je gaat voor een gelakt onderstel, zou ik voor verlijmde balken gaan. Dus meerdere planken verlijmen. Massieve balken van deze omvang werken veel en plamuur en lak zal dan scheuren. Zou ook niet voor koud lijmen en schroeven kiezen.
 

SteigerhoutWereld

Nieuw lid
1 sep 2014
12
0
Goedemiddag, Deze tafel heeft iets weg van mijn bartafel die ik verkoop. Waar je rekening mee moet houden is het kantelen/omklappen van de poten. Zou je ze niet kunnen in frezen een heel klein beetje, dat scheelt al een hoop. Daarbij idd goed verankeren.
Gr. Sander Meijers
www.steigerhoutwereld.nl
 

goprojojo

Nieuw lid
25 sep 2014
4
0
Dank voor de tips allemaal!
Het idee om een stuk in te frezen en te verankeren is een goeie!
Er zijn verschillende mogelijkheden om de tafelpoten te verbinden. Ik heb ook gedacht aan deuvels. Op deze manier worden de poten blind verbonden maar vraag me af of deze constructie wel geschikt is voor een groot en zwaar tafelblad van 200x100x9.

Of is een pen en gat constructie een beter alternatief?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.