Elektricitetsvraag

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Als ik mijn zaagmachine aanzet verzwakt de TL-verlichting even.

Wat kan daarvan de oorzaak zijn???

Torro

Je ogen zijn heel gevoelig voor licht veranderen dat is de reden dat je het ziet. Het komt door dat de line spanning iets dips(5 - 20V). En dat komt weer door de weerstand in de draad.
Nu kan je aanloop echt heel groot zijn(worst kaas) in de orde grote van 100 - 150A maar die bouwt heel snel weer af. (100us - 10ms). Kleine draaistroom-motoren kunnen hier al behoorlijk veel last van hebben. Dit kan je oplossen door een motor regelaar te plaatsen. Bv de motor op tarten in de null doorgang.

De andere rede is dat je installatie niet goed is aangelegd is of niet gemaakt is voor je energie gebruik. Dit is een goede rede voor brand. Dit kan je wel meten zet de motor aan en kijk of je netspanning netjes 230Vac is en stabiel.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Je ogen zijn heel gevoelig voor licht veranderen dat is de reden dat je het ziet. Het komt door dat de line spanning iets dips(5 - 20V).
Zie ook wikipedia voor dit verschijnsel. Met de komst van steeds meer verlichting die via vermogenselektronica gevoed wordt (LED, spaarlampen, maar ook moderne TL voedingen) is de verwachting overigens dat het effect van spanningsvariaties op de lichtopbrengst van lampen in de toekomst af zal nemen (maar niet verdwijnen).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Ik denk niet dat je er veel aan kan doen tegen een lage prijs. Frequentie regelaar of een andere schakeling om de motor op te starten zijn niet bepaald goedkoop. Je zou een van beide op een andere groep kunnen zetten. Simpel zelf te testen met een verlengsnoer. Maar als het maar even is zou ik er weinig aan doen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik weet wat van elektrotechiek maar ben niet praktisch onderlegd. Dat vooropgesteld.

Ik begrijp de zorg over het dipje niet zo goed.
Het is waar dat de spanningsdip die de topicstarter waarneemt een gevolg is van een leidingweestand. Maar dat brengt op zich geen risico met zich mee. Alleen als er heel lokaal een grote weerstand in de aanvoer zit, bijvoorbeeld in een slechte las, kan er bij een langdurige hoge stroomwaarde een oververhitting ontstaan.

Heel waarschijnlijk wordt de dip veroorzaakt door een reguliere leidingweestand in je huisinstallatie of zit je aan het eind van een wat krap bemeten publiek net.
Als elke gebruiker die zo'n dipje waarneem bij het inschakelen van de koelkast of stofzuiger naar een installateur loopt, breken er drukke tijden aan voor de installateurs :).

Ik zou me geen zorg maken.

mvg
klaas0639
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Als ik m'n grote haakse slijper rechtstreeks op een wcd aansluit, vliegt de groep eraf. Door een te hoge aanloopstroom. Ik heb er nu een draadweerstand voor besteld, dat zou dit probleem op moeten lossen. Een verlengsnoer ertussen doet hetzelfde trouwens. Ik denk dat een knipperende verlichting vergelijkbaar is.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Een draadweerstand, wat moet ik mij daarbij voorstellen ?

Ik heb ook een oude 230mm slijptol, bij mij sloeg de zekering ook uit hierdoor.
Ik heb van die automaten, normaal hebben die een B-karakteristiek bij huisinstallaties.
Mijn garage heeft een aparte automaat en mijn schuur ook, die 2 heb ik dan ook vervangen voor een automaat met een C-karakteristiek.
C-karakteristiek kan een grotere aanloopstroom aan.
Zo,n automaat kost €20 ofzo.
 
Laatst bewerkt:

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Je moet de weerstand heel goed kiezen. Te klein en het effect is heel gering. Te groot, dan zal je toerental veranderen met de belasting.
maar google eens op inrush limiter . met wellicht als extra: induction motor of zero voltage crossing.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Dat spanningsdipje kan je heel simpel gezegd zo uitleggen:

De spoelen van je motor zijn gewikkelde draden die een magnetisch veld oproepen, dat veld zorgt voor weerstand.
Echter als je de motor aanzet is er nog geen magnetisch veld, dus de draad is eigenlijk gewoon letterlijk een kortsluiting tussen je fase en nul (je + en -)
En als er kortsluiting is, gaan je lampen uit, want stroom kiest de makkelijkste route

Een motor schakelen met de nul of fase draad maakt totaal geen verschil, zodra het circuit gesloten is krijgen beide aders evenveel ampere te verwerken.

Een inrush limiter kan je ook heel goedkoop zelf maken, zet een 500Watt bouwlamp in serie met de motor, zodra de motor loopt sluit de aansluitingen van de bouwlamp kort zodat deze uitgaat en de motor het volledige vermogen krijgt.

Zolang de lamp in serie staat beperk je de stroom tot 500 watt, en gaan je lampen dus niet uit, en de zekeringen ook niet


edit:
Of ik begreep het verhaal van de draadweerstand niet goed, of het is niet zo'n goed idee.
Ik lees het als permanent een weerstand in serie zetten met de motor om de aanlooppiek op te vangen.

Deze weerstand zal dan 2000W aan moeten kunnen, anders gaat de motor nooit draaien.
Bij 230V is dit een weerstand van ongeveer 26 Ohm (8,7 Ampere bij 230V is ongeveer 2Kw)
Maar een 26ohm weerstand die 8,7 Ampere aan kan, kost een vermogen, en is groot en zwaar.
Bovendien veroorzaakt deze (als je machine 2000 watt verbruikt) een spanningval van 125 volt.
Dus je machine loopt dan maar op 125 volt, de andere 125 volt ben je aan het opstoken in je weerstand.
125v bij 8,7 ampere is 1000 watt aan hitte die je weerstand aan het maken is.

dus ik denk dat je niet bedoelt om een weerstand in serie te zetten :)
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Die draadweerstand gaat volgens echt in serie. In moderne apparaten zit deze er al in. Ik heb hem los besteld. Al weet ik niet of ie gaat passen/werken. Heb hem gisteren opgehaald, kost een 10tje ex btw. Laat nog wel weten of het werkt.

Nummer 54 is de draadweerstand in de huidige versie van mijn slijper:
5508_Clipboard01_5.jpg
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Met een weerstand los je het probleem niet op, de truc met een bouwlamp is goedkoop en effectief, misschien niet altijd even handig, je moet weer een extra handeling verrichten, de volgende keer dat je de motor opstart, vergeet je natuurlijk weer de lamp aan te zetten.


Wil je dit echt oplossen dat doe je dit electronisch, nou ja, dat laat je electronisch doen.
Ik heb inrush limiter even vertaald naar aanloopstroombegrenzer of Inschakelstroombegrenzer.

Google maar, onder andere komt er dan een kastje uit van Conrad uit.
In dat kastje zit een NTC die de aanloopstroom begrensd, echter, als de motor gaat draaien, wordt de NTC overbrugd door een relais. Je krijgt dan het volle vermogen.
Functioneel gebeurt het zelfde als wat Sang voorstelt met zijn bouwlamp, maar nu automatisch.

Er zijn meerdere kastjes bij Conrad, kosten tussen de 36 en 100 Euro, als er interesse is, spit ik dat verder wel uit.
Nb, ik werk niet bij Conrad, ongetwijfeld zijn er veel meer bedrijven met die kastjes.
Let er wel op dat het kastje de volledige continu stroom van je motor aankan.
Joep
 
Laatst bewerkt:

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
De schakelaar in die tol heeft meerdere standen, als je begint met indrukken staat die weerstand in serie, maar als je verder indrukt word deze overbrugd.

Kan je testen, knop indrukken en daarna pas de stekker in het stopcontact :)

Hoeveel ohm is de weerstand die je besteld hebt?
 
Laatst bewerkt:

Torro

Actieve deelnemer
Bij de bouw van mijn huis heeft de Spaanse electricien er een zootje van gemaakt.
Wat nu blijkt is dat een deel van de garage is aangelegd met draad 1,5mm2, niet zo best dus.
Deze week gaan ze de garage opnieuw bedraden.
Hopelijk wordt daarmee het probleem opgelost.

Torro
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.