Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Onderwerp: Elektricitetsvraag

Member
    Ingeschreven
    Dec 2013
    Wij wonen in het zuiden van Spanje in de prov. Alicante

Elektricitetsvraag

Als ik mijn zaagmachine aanzet verzwakt de TL-verlichting even.

Wat kan daarvan de oorzaak zijn???

Torro

Aanloopstroom van de motor veroorzaakt dit. Verlichting op een andere groep dan de zaagtafel kan helpen
    sometimes you just need a bigger hammer

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Torro Bekijk Berichten
    Als ik mijn zaagmachine aanzet verzwakt de TL-verlichting even.

Wat kan daarvan de oorzaak zijn???

Torro
    Je ogen zijn heel gevoelig voor licht veranderen dat is de reden dat je het ziet. Het komt door dat de line spanning iets dips(5 - 20V). En dat komt weer door de weerstand in de draad.
    Nu kan je aanloop echt heel groot zijn(worst kaas) in de orde grote van 100 - 150A maar die bouwt heel snel weer af. (100us - 10ms). Kleine draaistroom-motoren kunnen hier al behoorlijk veel last van hebben. Dit kan je oplossen door een motor regelaar te plaatsen. Bv de motor op tarten in de null doorgang.

De andere rede is dat je installatie niet goed is aangelegd is of niet gemaakt is voor je energie gebruik. Dit is een goede rede voor brand. Dit kan je wel meten zet de motor aan en kijk of je netspanning netjes 230Vac is en stabiel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door evs Bekijk Berichten
    Je ogen zijn heel gevoelig voor licht veranderen dat is de reden dat je het ziet. Het komt door dat de line spanning iets dips(5 - 20V).
    Zie ook wikipedia voor dit verschijnsel. Met de komst van steeds meer verlichting die via vermogenselektronica gevoed wordt (LED, spaarlampen, maar ook moderne TL voedingen) is de verwachting overigens dat het effect van spanningsvariaties op de lichtopbrengst van lampen in de toekomst af zal nemen (maar niet verdwijnen).

Member
    Ingeschreven
    Dec 2013
    Wij wonen in het zuiden van Spanje in de prov. Alicante
    evs,

Het zou mij niet verbazen dat het aan de installatie ligt.
    Ik ga er zo snel mogelijk iemand bij halen om de zaak door te meten.
    Ik laat nog weten wat de bevindingen zijn.

Ik denk niet dat je er veel aan kan doen tegen een lage prijs. Frequentie regelaar of een andere schakeling om de motor op te starten zijn niet bepaald goedkoop. Je zou een van beide op een andere groep kunnen zetten. Simpel zelf te testen met een verlengsnoer. Maar als het maar even is zou ik er weinig aan doen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ik weet wat van elektrotechiek maar ben niet praktisch onderlegd. Dat vooropgesteld.

Ik begrijp de zorg over het dipje niet zo goed.
    Het is waar dat de spanningsdip die de topicstarter waarneemt een gevolg is van een leidingweestand. Maar dat brengt op zich geen risico met zich mee. Alleen als er heel lokaal een grote weerstand in de aanvoer zit, bijvoorbeeld in een slechte las, kan er bij een langdurige hoge stroomwaarde een oververhitting ontstaan.

Heel waarschijnlijk wordt de dip veroorzaakt door een reguliere leidingweestand in je huisinstallatie of zit je aan het eind van een wat krap bemeten publiek net.
    Als elke gebruiker die zo'n dipje waarneem bij het inschakelen van de koelkast of stofzuiger naar een installateur loopt, breken er drukke tijden aan voor de installateurs :-).

Ik zou me geen zorg maken.

mvg
    klaas0639

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Als ik m'n grote haakse slijper rechtstreeks op een wcd aansluit, vliegt de groep eraf. Door een te hoge aanloopstroom. Ik heb er nu een draadweerstand voor besteld, dat zou dit probleem op moeten lossen. Een verlengsnoer ertussen doet hetzelfde trouwens. Ik denk dat een knipperende verlichting vergelijkbaar is.

Een draadweerstand, wat moet ik mij daarbij voorstellen ?

Ik heb ook een oude 230mm slijptol, bij mij sloeg de zekering ook uit hierdoor.
    Ik heb van die automaten, normaal hebben die een B-karakteristiek bij huisinstallaties.
    Mijn garage heeft een aparte automaat en mijn schuur ook, die 2 heb ik dan ook vervangen voor een automaat met een C-karakteristiek.
    C-karakteristiek kan een grotere aanloopstroom aan.
    Zo,n automaat kost €20 ofzo.
    Laatst gewijzigd door gasman; 29-09-14 om 21:12.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Je moet de weerstand heel goed kiezen. Te klein en het effect is heel gering. Te groot, dan zal je toerental veranderen met de belasting.
    maar google eens op inrush limiter . met wellicht als extra: induction motor of zero voltage crossing.

Forum Rechten