Club / vereniging, of openbare werkruimte voor houtbewerkers?

paulbakker

Nieuw lid
15 aug 2014
5
0
Haarlem
Hallo,


Dit is mijn eerste bericht op dit forum, dus ik zal me eerst even voorstellen:
Ik ben Paul, anderhalf jaar geleden getroffen door het houtbewerkingsvirus. En dan met name de 'ambachtelijke' variant, omdat ik lichtelijk zenuwachtig word van het geluid van machines.
Daarnaast is de aandoening hobbymatig, maar wel serieus.


Dan nu een vraag aan jullie (sorry als ik in het verkeerde onderwerp zit):


Bestaat er zoiets als een 'openbare' werkruimte waar men kan werken aan eigen, of gezamenlijke projecten? Bijvoorbeeld een kleine club of vereniging, waar je terecht kan om jezelf te ontwikkelen en andere 'lotgenoten' te ontmoeten.
Zoals op dit forum; ideeën uitwisselen, van elkaar leren, elkaar helpen, maar dan niet vanachter een computerscherm, maar vanachter een werkbank.


Zo ja: Vertel! Waar? Hopelijk in de buurt (Haarlem)


Zo niet: Zijn er meer mensen dit leuk zouden vinden? En is er dan een kans om zoiets op te zetten?
Wie heeft daar ideeën over?


Groet,


Paul
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Hoi Paul,

Welkom op het forum.
ik weet dat er een aantal openbare werkplaatsen zijn in Nederland, ik ga zelf regelmatig naar de stadswerkplaats in Groningen.
of er in de buurt van Haarlem iets is weet ik niet, misschien iemand op het forum wel.
je zou ook doormidden van een cursus machinale houtbewerking wat meer ervaring kunnen krijgen met machines, maar handmatig houtbewerken is misschien ook een optie, er zijn mensen op dit forum die bijna uitsluitend met handgereedschap werken en de mooiste projecten doen.

succes net deze mooie hobby.

groet john
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Hoi Paul,

Welkom op dit mooie forum, je kunt er een hoop leren, ik heb hier iig al een hoop opgestoken door te lezen wat anderen doen en adviseren.

Ik woon in Haarlem en heb nog niet zoiets als een openbare, werkplaats of plek waar je cursussen zou kunnen volgen kunnen vinden. Wil natuurlijk niet zeggen dat er niet zoiets is, maar heb de afgelopen 2 jaar nog niets gevonden.

Mocht je wat vinden, meld het dan hier. Heeft iemand anders misschien weer wat aan.

Veel succes
 

paulbakker

Nieuw lid
15 aug 2014
5
0
Haarlem
Bedankt voor jullie reacties!


Ik heb verder gezocht, maar nog weinig gevonden. Wel een leuk project in de zorgsector, waar ik wel blij van werd (https://www.facebook.com/Haarlemmerhoutproject), maar dat is niet waar ik naar op zoek ben.


Ik vind het ook mooi om te zien dat mensen op dit forum en andere sites van gedachten wisselen, maar ik merk nu al dat ik een eeuwigheid doe om mezelf goed te verwoorden. Een normale conversatie voelt bij mij toch iets prettiger :)


Zijn er mensen in Haarlem en omstreken met dezelfde 'ambachtelijke' instelling, of misschien juist niet, maar die wel openstaan voor praten zonder computer? Hun projecten in levende lijve te laten zien, of om misschien eens na te denken over een clubje (hoe stom dat ook klinkt)?


Lijkt mij wel leuk in ieder geval.


Groet,


Paul
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Dit hebben we in Zwolle !! We zijn druk bezig om dit uit te bouwen....In de meeste grote steden bestaat er wel zoiets. Anders kan je misschien wel terecht bij een plaatselijke meubelmaker. Die heeft vaak wel een plekje over in de werkplaats.
 

paulbakker

Nieuw lid
15 aug 2014
5
0
Haarlem
@RoTo: Erg leuk, juist omdat het in een hoek zit waar ik me nog niet in verdiept heb.
Het is inderdaad niet precies waar ik naar opzoek ben, maar ik ga zeker even kijken wat ze doen en of ze meer weten over de lokale houtbewerkings 'scene' :)
Bedankt voor je tip.

- - - Updated - - -


Dit hebben we in Zwolle !! We zijn druk bezig om dit uit te bouwen....In de meeste grote steden bestaat er wel zoiets. Anders kan je misschien wel terecht bij een plaatselijke meubelmaker. Die heeft vaak wel een plekje over in de werkplaats.
Wow, heb je hier meer info over? Hoe noem je zoiets? Waarschijnlijk zoek ik met de verkeerde zoektermen, want ik heb nog niets vergelijkbaars in de buurt gevonden.
En wat bedoel je met 'uitbouwen'? Het pand vergroten, of meerdere locaties? (Kies Haarlem in dat geval)
Ik weet nog niet of ik een meubelmaker lastig wil vallen met mijn kleine projectjes, maar het is wellicht een optie om meer in contact te komen met andere lotgenoten. Ik houd het in gedachten.

- - - Updated - - -

En ik ben bezig om iets vergelijkbaars op te zetten in Antwerpen!

Geweldig, in welk stadium zit het, wat zijn de ideeën en hoe pakken jullie het aan?
Mocht ik niets vinden, dan is het misschien een optie om iets zelf op te zetten en dan zijn goede tips heel bruikbaar!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Google maar eens op "stadswerkplaats , houtwerkplaats of creatieve werkplaats"

We hebben 8 november een soort van open dag, iedereen is van harte welkom om te komen kijken !!

http://www.creatievewerkplaatszwolle.nl/

In Zwolle bestaat de werkplaats al een tijdje , sinds enige tijd loop ik daar zakelijk (als masave) maar ook prive (als rick) daar rond. We hebben echter nog veel meer ruimte om mensen een werkplek te bieden. Dat kan een vaste plek zijn maar ook is de mogelijkheid om per uur te huren. wil je meer weten ? Stuur dan maar een pb'tje.
 

paulbakker

Nieuw lid
15 aug 2014
5
0
Haarlem
Helaas heb ik niets kunnen vinden in Haarlem, behalve werkplaatsen voor mensen met een beperking.
Ook erg leuk, maar niet wat ik zoek.

De creatieve werkplaats in Zwolle is groots opgezet zeg. Ziet er goed uit.
Dit is niet iets wat ik zelf kan opzetten. Gewoon met een paar liefhebbers ergens een hok in de buurt van Haarlem huren, daar wat werkbanken neerzetten en daar regelmatig samenkomen om dingen te maken :) Niet perse commercieel opgezet, maar meer als een club.

Misschien laat ik het even bezinken.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
ik woon in de buurt, weet zo gauw ook niet een bestaande plek. Wel is het zo dat de meeste meubelmakers het wel leuk vinden om eens wat contact te hebben. Ik weet iemand in Bloemendaal die een mooie werkplaats heeft waar ik wel eens ben geweest, maar is toch meer plaat materiaal dan massief hout.
Het is natuurlijk wel een prima idee om eens met wat mensen uit de omgeving af te spreken, wie weet wat eruit voort komt..
 

paulbakker

Nieuw lid
15 aug 2014
5
0
Haarlem
ik woon in de buurt, weet zo gauw ook niet een bestaande plek. Wel is het zo dat de meeste meubelmakers het wel leuk vinden om eens wat contact te hebben. Ik weet iemand in Bloemendaal die een mooie werkplaats heeft waar ik wel eens ben geweest, maar is toch meer plaat materiaal dan massief hout.
Het is natuurlijk wel een prima idee om eens met wat mensen uit de omgeving af te spreken, wie weet wat eruit voort komt..

Ik heb wat rondgekeken voor meubelmakers in de buurt en wel wat gevonden waar ik misschien wel contact mee op ga zoeken, maar voor ik dat doe; lijkt het jou leuk om eens te ontmoeten en gewoon eens te laten zien wat je gemaakt hebt, waar je mee bezig bent en hoe je dat doet enzo?
Kan geen kwaad toch?

- - - Updated - - -

@paul : Dat "grote"valt wel mee hoor.... Kom anders gewoon eens kijken, misschien kan ik je helpen met wat ideeen.

Ik heb 8 november in mijn agenda genoteerd. Ik weet niet zeker of ik er dan kan zijn, maar ik kom zeker een keer langs. Lijkt me erg leuk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.