Advies bij ontwerp van een lade

albert000

Nieuw lid
23 sep 2014
1
0
Beste leden,

Ik zou graag advies willen hebben m.b.t. een ontwerp voor een bureaulade.
Ik wilde een bureau laten maken van mahonie en de lijst om de lade heen zou dan breed moeten zijn, zoals bijgevoegde foto laat zien. De meeste bureaus hebben zo’n dus lijstje om de lade heen (zie gebogen lade).

Doch een antwoord wat ik erop ontving was dat; “de rail aan de zijkant van de lade raad ik ten sterkste af, als het massieve hout later verder droogt en trekt door de jaren heen, is dit systeem zeer gevoelig voor knellende lades. Als je een natuurlijk systeem wil, zou ik er een ladebak omheen maken zodat de lade goed blijft zitten, en toch alles soepel loopt.”

Wat is jullie mening hierover?

Alvast bedankt.

Albert.
Bredelijst.jpglijst lade standart ontwerp.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Als uw hout droog is en je hebt het wat laten tijdje laten liggen na het uitzagen van een boolplank of gekantrecht hout bijvoorbeeld, dan moet je niet vrezen qua kromtrekking.
Het hangt ook een beetje af welke houtsoort je gebruikt. Er zijn houtsoorten met kruisdraad of gevoelig qua spanning/trekken en deze moet je vermijden.
Succes bij het maken van uw bureaulades.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.