Keukenmes Olijf 1

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.837
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Maar vergelijk het met 1-propanol en 2-propanol. Het enige verschil is dat de OH-groep op een andere plek zit. De compositie is hetzelfde. Of met cis-2-buteen en trans-2-buteen. Het is beide 2-buteen maar je zou het wel verschillende stoffen noemen, toch?

Pas op he, ik ben chemicus ;)

Maar bij het begrip 'chemische stoffen' is inherent duidelijk wat bedoeld wordt - en 1- en 2-propanol zijn inderdaad verschillende stoffen. Cis en trans-2-buteen niet overigens. Dat zijn stereoisomeren van 1 stof - meer specifiek diastereomeren. Die hebben eigenschappen die veel minder van elkaar verschillen dan bijvoorbeeld de 'gewone' isomeren 1- en 2-propanol.

Bij 'staalsoort' is niet (althans niet voor zover ik weet) eenduidig vastgelegd wat dat woord precies betekent. Daarom vroeg ik me af of Swave onder staal'soort' expliciet de legering verstaat.

Overigens kun je bij gehard en ontlaten staal (martensitisch vs. ferritisch of bainitisch of vul maar in) wel degelijk chemische verschillen aanwijzen, ook al is de 'start' legering gelijk. In die zin zou je de martensitische vorm van een gegeven legering in feite als een andere legering (en daarmee staalsoort) kunnen beschouwen als de ferritische, of de austenitische, for that matter, vorm. Maar dan wordt het wel heel erg muggenziften en haarkloven ;)
 

Bruin

Actieve deelnemer
26 aug 2014
73
0
Leeuwarden
Dank Reinoud!

Ik heb het blad ook in de keuken in de oven gelegd en de geur is niet "plezant" (vandaar de tip)

Nu lees is in het prachtige stuk van Ron Hock van Jaap de volgende passage: "An accurate deep-fryer will do the same."
Als je een frituurpan met gebruikte olie hebt dan zou je deze voor zowel het "quenchen" als het temperen kunnen gebruiken.
Dit zou je buiten kunnen doen...
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ha ha! Jullie zijn zeker lekker aan het muggenziften.

Staal harden heb ik in de praktijk alleen nog maar gedaan met het puntje van mijn centerpons. Scherp slijpen, heet stoken en in een plas water op de stoep laten schrikken, dan nog even de vlam er langs wapperen om een soort ontlaten te krijgen.

Dus veel dieper gaat mijn wetenschap niet.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Wordt inderdaad muggenziften als we zo doorgaan ;-).

Messen harden op de huis-, tuin-, en keukenmanier zoals beschreven door Seek werkt wel, maar enkel door "trial and error" ;-) Soms zit het mee en is je mes prachtig gehard, soms zit het tegen en heb je het compleet verprutst. Best wel zuur omdat het harden een van de laatste stappen is. Er zijn veel factoren die meespelen en je kunt ze lang niet allemaal controleren. Gewoon blijven proberen.

Maar wat blijft staan is dat messen maken enorm veel voldoening geeft. De onderstaande heb ik zelfgemaakt uit stafmateriaal en laten harden, en ze gaan elk jaar mee op kampeervakantie. ;-)

Padauk mes.jpg

Mes met schede.jpg

Een keukenmes zoals de topicstarter staat ook nog hoog op het lijstje, evenals het smeden van een mes uit gelaagd staal... Maar dat is wel heel ambitieus ;-)

Onderstaand filmpje is echt fantastisch!!

 

Hanneke

Nieuw lid
28 feb 2014
1
0
Mooi Wilco! Maar als je zegt "uit rondstaf" dan bedoel je dat je ze feitelijk zelf gesmeed hebt?
 

Bruin

Actieve deelnemer
26 aug 2014
73
0
Leeuwarden
Prachtig Wilco!
De combinatie van het laatste met de lederen foudraal is prachtig gemaakt. Ook zelf?

Dat filmpje is prachtig. Wat een ambacht.
Later als ik groot ben... euh woon... Ach ik hou het voorlopig bij mijn keukenmesjes.
 

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
Maar dat mag je dan toch gewoon een hardere of minder harde staalsoort noemen? ;) Of versta jij onder 'staalsoort' in strikte zin alleen verschillende legeringen? In dat geval moet je het bij harden inderdaad over 'structuren' hebben. Maar dat blijft semantiek...

Pas op he, ik ben chemicus ;)

Bij 'staalsoort' is niet (althans niet voor zover ik weet) eenduidig vastgelegd wat dat woord precies betekent. Daarom vroeg ik me af of Swave onder staal'soort' expliciet de legering verstaat.

Overigens kun je bij gehard en ontlaten staal (martensitisch vs. ferritisch of bainitisch of vul maar in) wel degelijk chemische verschillen aanwijzen, ook al is de 'start' legering gelijk. In die zin zou je de martensitische vorm van een gegeven legering in feite als een andere legering (en daarmee staalsoort) kunnen beschouwen als de ferritische, of de austenitische, for that matter, vorm. Maar dan wordt het wel heel erg muggenziften en haarkloven ;)

haha, krijgen we nog een inhoudelijke discussie hier :) Ik noemde staalsoort omdat dat in de post daarboven genoemd werd. Mijn eerst associatie met staalsoort was dat men kon denken dat je dan bijvoorbeeld RVS zou kunnen krijgen, wat ik een logischere 'soort' staal vind. Ik dacht ik maak iets duidelijker dat het bij een temperatuurveranderign nog steeds hetzelfde staal is maar dan met een andere structuur. Vergelijkbaar zou je ook niet over een andere watersoort spreken als je er ijs van maakt. Het is beiden hetzelfde spul maar in een andere toestand / fase. Staalsoort is zoals je zegt vooral semantiek en multiinterpretabel.


Er is wel een poging gedaan tot een eenduidige benaming van alle stalen over de wereld maar er zijn teveel verschillende landen die staal maken en teveel eigen meningen. Voor aluminium is dat uiteindelijk wel gelukt (doorgedrukt). Wat wel duidelijk is is dat de meeste indelingen voor stalen gedaan worden op basis van chemische samenstelling (legering) en toepassing (voornamelijk sterkte indicatie / bewerkbaarheid). Er is bijvoorbeeld een NEN die spreekt over 'staalsoort': http://www.nen.nl/NEN-Shop/Norm/NENEN-100201989-en.htm. Maar er is bijvoorbeeld ook http://www.nen.nl/NEN-Shop/Norm/NENEN-1002712005-nl.htm

Vanuit mijn achtergrond zou ik ook een soorten indeling kunnen maken qua lasbaarheid. Daar is ook vast wel een norm voor ondertussen. En als je de analogie verder trekt met soort in de biologie zou je staal een soort metaal kunnen noemen. Je zou staal ook een soort ijzer kunnen noemen.
Is pisbakkenstaal een soort? De ironie daarbij blijft altijd dat het staal in een pisbak geen pisbakkenstaal is danwel kan zijn :)


Qua het laatste wat je noemt over lokale chemische verschillen (die zijn er altijd), ik heb nog nooit gehoord dat dat gezien wordt als een andere legering gezien. Net als Al 2024-T6 dezelfde legering is als Al 2024-T4.

laten we het maar weer over hout hebben ;)
 
Laatst bewerkt:

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Mooie messen.
Maar ik moet wel even mopperen.
Jammer dat je ze in een boom plant.

Da's met voorbedachte rade, alstie het loodje legt, heb ik weer mooi draaihout ;-)

- - - Updated - - -

Prachtig Wilco!
De combinatie van het laatste met de lederen foudraal is prachtig gemaakt. Ook zelf?

Het foudraal is inderdaad ook zelf gemaakt.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Kwam deze nog tegen op het internet, vond het delen wel de moeite waar. Lijkt gemaakt te zijn van een oude vijl.

fileknife2.jpg~320x480
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.