Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 36

Onderwerp: Keukenmes Olijf 1

Keukenmes Olijf 1

Hoort het hier thuis of niet...
    Het aandeel hout is aanzienlijk bij dit projectje dus toch maar geplaatst.
    (hij past ook prima naast de mooie creaties van Henkverhaar)

Het maken van een eigen keukenmes stond al een tijdje op de wensenlijst.
    Van mijn broerlief kreeg ik een prachtig stuk olijfhout dus met alle onderdelen in huis maar eens de stoute schoenen aangetrokken:

De werkwijze:

- Ruwe vorm uitsnijden uit een oud zaagblad met de haakse slijper.
    - Vorm naslijpen en blad uitdunnen. Dmv een haakse slijper met afbraamschijf en uitdunnen middels een schuurschijf)
    - Gaten boren voor de bevestiging van het handvat.
    - Blad harden en vervolgens temperen.
    Het blad in een gevulde brikettenstarter opgestookt totdat het niet meer magnetisch was en vervolgens in de motorolie gekoeld. Het blad was hierna zo hard als een vijl. Na het twee keer twee uren temperen in een oven van 250 graden was het staal weer zacht genoeg om bewerkt te worden.
    - Blad opschonen en slijpen en polijsten. (Slijpschijf, schuurpapier van 120 tot 1200 en afwetten op coticule en leer)
    - Hout selecteren, zagen, voorboren en inzagen.
    - Messing klinken snijden
    - handvat en klinken monteren (2 componentenlijm)
    - Handvat in model snijden en schuren
    - Olijfolie op het handvat (hoe kan het ook anders op olijfhout)

Het mes is inmiddels volop in gebruik.
    Ik denk ondertussen na over een tweede...

In beeld:
    IMG_7340.jpg

Ja, ook erg mooi. Waarom een cirkelzaagblad gebruikt? Grappig ook dat we allebei hetzelfde idee hadden om een brikettenstarter als (schoorsteen) furnace te gebruiken...
    Laatst gewijzigd door henkverhaar; 23-09-14 om 12:51.

Leg eens uit dat van die brikettenstarter? Dat klinkt wel handig. Gewoon half vullen, aansteken, wachten tot het mooi door en door gloeit en dan het staal er boven op leggen?

Ja. Houtskool werkt volgens mij beter dan briketten hiervoor - worden wat heter. Een brikettenstarter werkt als een passieve schoorsteen en zorgt dus voor het door het vuur zelf aanzuigen van lucht, en dus voor een heter vuur dan gewoon een los houtvuurtje - geen noodzaak voor een blaasbalg oid. Ik leg wel het staal tussen de gloeiende kolen.

Het is low-tech harden, en ik heb zelfs niet eens een magneet gebruikt, maar gewoon naar de kleur gekeken. Overigens is die magneet-test niet failsafe. Voor de meeste staallegeringen geldt inderdaad dat de curietemperatuur gelijk valt (of ongeveer gelijk valt) met de temperatuur waar het materiaal overgaat in de austeniet-vorm, maar er zijn (exotische) legeringen waar dat niet voor geldt...

Omdat mijn mesjes zo klein waren durfde ik het wel aan om het quenchen gewoon in een glazen pot met slaolie (afgewerkte olie van het oliebollenbakken) te doen.

@Henk:
    Dat cirkelzaagblad was tandeloos, voorhanden, recht en koolstofhoudend dus dat was snel gekozen.
    Met dit idee had ik al een oud zaagblad achteruitgelegd.

@Seek:
    Ik heb de starter gevuld met briketten en het mes er rechtop ingezet.
    Vervolgens boven een aanmaakblokje aangestoken en laten opwarmen.
    Zodra er genoeg "gloei" in zat een luchtbedpomp onder gezet en de temperatuur op laten lopen tot het staal geel/wit was.
    Getest met een magneet of het voldoende warm was en hierna in de olie.
    Vrijwel direct daarna in de oven op 250 graden...

Tip: Zorg wel dat de olieresten er zoveel mogelijk af zijn voordat je het mes (in je keuken) in de oven legt anders ruikt je oven "minder fris"
    Dus het hete mes even met een paar oude doeken afpoetsen.

Ziet er zeer mooi uit, dit mes.
    Kun je misschien dat 'messing klinken snijden' uitleggen?
    Zijn dat speciale messing bussen die je er van twee kanten inslaat en daarna afsnijd/vlakschuurt?

En dan over dat harden, Als ik het dus goed begrijp dan ga je eerst het blad in het vuur harden (demagnetiseren). Waarom is dat, wat is het doel daarvan.
    En als ik het dan goed begrijp dan moet je daarna het mes weer zachter maken, zodat je het goed kunt slijpen.

Vind dit ook wel zeer interessant, een oud cirkelzaagblad heb ik hier nog wel liggen, en ook een brikettenstarter.

Bedankt voor de tips over de briketten starter. Ik heb al wel eens wat geprobeerd met een gasbrander maar het is lastig de zaak heet genoeg te krijgen. En dat barbeque ding heb ik al staan, gebruik het tegenwoordig altijd om de bbq aan te steken. Toch eens kijken of het mij ook lukt om staal te harden.

Roelie, eigenlijk is het heel simpel. Je verhit het staal tot het rood/oranje gloeiend is. Dan gaan al de atoompjes heel zenuwachtig door elkaar rennen en krijg je eigenlijk een nieuwe harde staalsoort. Je laat het dank snel afschrikken in olie zodat het zo snel afkoelt dat de atoompjes niet terug kunnen rennen naar hun oude plek en de hardheid bewaard blijft. Het is dan glashard en dus breekbaar. Door het op zo'n 200 graden langere tijd te ontlaten ontspant het staal zich weer een beetje, nogal wel heel behoorlijk hard maar ook flexibeler.

De praktijk zal vast een stukje ingewikkelder zijn. Vergeet ook de veiligheid niet.

Oke, bedankt voor deze heldere uitleg. Lijkt me ook zeker iets om eens te gaan proberen.
    Nu ben ik alleen nog wel benieuwd naar de messing klinken. Koop je die zo kant en klaar, of zijn het gewoon ronde bussen die je er in slaat en vast zet met epoxy ofzo?

@seek: Fantastisch uitgelegd!
    Met zo'n brikettenstarter is een ideaal compact smidsvuur te maken.
    Met de gasbrander kun je ook nog wel wat hogere temperatuur te behalen.
    Zoek even op "soup can forge" op youtube.

@roeliepoelie
    De "klinken" zijn gemaakt van een messing staaf.
    hier heb ik drie korte staafjes vanaf gesneden in dikte van het handvat en net als het handvat met 2 componentenlijm vastgezet.
    Bij het schuren komen deze mooi vlak met het hout.

Ik schijn hier wat vanaf te weten als afgestudeerd materiaalkundige aan de TU Je krijgt geen hardere staalsoort maar een andere structuur van de atomen in het staal (martensitisch). De atomen passen bij deze temperatuur op een andere manier in elkaar als op kamertemp. Beetje hetzelfde als het verschil tussen grafiet en diamant, zelfde spul maar andere creer parameters. Als je dit staal dan snel afkoelt zitten (een deel van) de atomen inderdaad in een structuur die eigenlijk niet kan >> interne spanningen >> keihard maar bros. Door te ontlaten op bv 200graden zet je een deel van het martensiet om naar een minder brosse fase (bv ferriet) en creeer je een mengsel tussen heel harde en brosse delen en zachte maar taaie delen en heb je een combinatie van hard maar taai die voor je toepassing genoeg is. Afhankelijk van de tijd die je kiest en de ontlaat temperatuur kun je door de verschillende combinaties de gewenste combinatie van hard en taai kiezen.

O ja, mooi mes
    Take that rage, put it on a page
    Take the page to the stage, Blow the roof off the place!!!

Forum Rechten