Vlak-/vandikte, is dit wat?

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Ik ben al een tijdje op zoek naar een betaalbaar vlak- vandinktebankje. Nieuw kom je dan uit op die 2 chinese modelletjes die onder tig merknamen op de markt zijn. Maar na enig dubben en topics lezen denk ik niet dat die iets voor me zijn. Ik ben dus nu op marktplaats op zoek naar wat oud en degelijks.

Nu kwam ik deze tegen op marktplaats waarvan ik vermoed dat ie me prima past. Ik ben in principe rond met de verkoper (als ie "goed is" neem ik hem mee), maar die is tot het einde van de week niet thuis. Weet hier iemand om wat voor machine het gaat (merk is ECEM volgens mij, verkoper had het over een schaafbreedte van +/1 20cm) en of er nog bijzondere dingen zijn om op te letten?
$_84.JPG
$_85.JPG
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
220volt volgens de advertentie, maar een krachtstroom stekker.?
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
ja die 400v vlakbank zou ik serieus nemen.
maar die ecem? van 100 euro ziet er niet al te best uit en heeft het nodige opknapwerk nodig, mischien is het gewoon een grondige poets beurt.
meestal is goedkoop duurkoop maar je kunt mazzel hebben.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik ben het met Blom3dd eens, zo'n gietijzeren vlakbank met een (flinke) krachtstroom motor schept vertrouwen; het vlak -vandiktebankje hierboven lijkt plaatstalen vlaktafels te hebben en dan is het maar de vraag of ze in de eerste plaats vlak zijn en ook vlak blijven als je er hout overheen beweegt. Ik zou hem hoe dan ook proberen, dus neem een stuk hout mee om te schaven. Verder zou ik kijken naar aandrijfriemen en de staat van de lagers en walsen. Probeer de assen met je hand te bewegen (als de snaren eraf zijn) en kijk of het allemaal soepel draait.

Groeten en succes,

Hans
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Die zware vlakbank is inderdaad een andere machine. Verkoper heeft die foto bij de verkeerde advertentie geplaatst, maar heeft hem wel te koop staan. Helaas doet die machine geen vandikte.

Maar bedankt voor de tips voor wat te controleren, gezien de bedenkingen zal ik extra kritisch kijken. Een beetje opknapwerk vind ik geen probleem (poetsen, smeren, stralen, spuiten) maar de basis moet in orde zijn. Het belangrijkste vind ik dan de vandikte-werking, als ik dat voor 100 euro voor elkaar heb is er nog budget genoeg over om een dedicated vlakbank (van gietijzer) te zoeken. Die zijn, zeker in de buurt, makkelijker te vinden dan combinatiemachines (budget is een max 500).
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Die zware vlakbank is inderdaad een andere machine. Verkoper heeft die foto bij de verkeerde advertentie geplaatst, maar heeft hem wel te koop staan. Helaas doet die machine geen vandikte.

Maar bedankt voor de tips voor wat te controleren, gezien de bedenkingen zal ik extra kritisch kijken. Een beetje opknapwerk vind ik geen probleem (poetsen, smeren, stralen, spuiten) maar de basis moet in orde zijn. Het belangrijkste vind ik dan de vandikte-werking, als ik dat voor 100 euro voor elkaar heb is er nog budget genoeg over om een dedicated vlakbank (van gietijzer) te zoeken. Die zijn, zeker in de buurt, makkelijker te vinden dan combinatiemachines (budget is een max 500).


Zijn hier nog messen bij te krijgen?
Sprak laatst iemand die ook een oude machine had gekocht,maar helaas geen onderdelen ed meer bij te krijgen.
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Volgens de verkoper zou dat geen probleem moeten zijn, maar ja, dat is een handelaar en niet iemand die de machine zelf gebruikt (heeft). Ik heb er nog eens goed over nagedacht en besloten het toch maar niet te doen. Gisteren ben ik even bij de leverancier van mijn parketvloer binnengewandeld. Daar mag ik mijn "acute" vlakwerk uitvoeren op zijn machine. Dan kan ik rustig op zoek naar een tweedehands Robland of SCM combinatiemachine. Dan moet er wat extra geld bij, maar dan ben ik voor wel voor de komende tig jaar klaar.
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Even een tikje omhoog. Ik heb via via iemand gevonden die stopt met zijn hobby en daarom van zijn machines afwil. Het gaat om twee 220V robland machines uit 2006, een vlak/vandikte/langgatboor en een zaag/frees-combinatie. De machines zijn altijd netjes behandeld (netjes afgedekt wanneer niet gebruikt, hulpstukken netjes klem in kistjes) en komen met een de nodige "accesoires", ik zal zo opsommen. Maar mijn vraag is wat volgens jullie een nette prijs zou zijn.

De zaag/freescombi komt met 7 zaagbladen, een drietal freeskoppen, waarvan een met een aantal profielmessen, een roltafel en volgens mij een uitbreiding voor de tafel (het blad is nu zo'n 1m20 bij 1m20). Voor bij de frees zit er ook een precisie-gereedschap bij om de freesdiepte te kunnen meten / instellen.

De vlakbank komt met 3 sets messen (dus 9 in totaal), een doosje met een stuk of 8 langgatboren (of noem je dat frezen?). Qua vandikte doet het 31x23 cm, de vlaktafel is ongeveer 1m40 lang.

Dan zit er een degelijke stofafzuiging bij en wat losse zaken zoals lijmklemmen en een restantje eikenhout.

De vraag is nu, wat zou dit volgens jullie ongeveer mogen kosten? Ik heb natuurlijk marktplaats bekeken, maar daar vind je eigenlijk alleen maar 5-in-een-combi's (en op krachtstroom).
 

targeter

Nieuw lid
22 feb 2014
15
0
Beernem - BE
Even inpikken op dit oude topic. Ik vond in de schuur van mijn grootvader ook een Ecem Speed vlakbankje. Is dit een gekend merk? Op google kon ik niet direct iets vinden.
 

Pieter.C.Douwes

Nieuw lid
12 mrt 2024
9
0
Breda
Even inpikken op dit oude topic. Ik vond in de schuur van mijn grootvader ook een Ecem Speed vlakbankje. Is dit een gekend merk? Op google kon ik niet direct iets vinden.
ik vraag mij af of het bedrijf die die dingen heeft gemaakt wellicht van naam veranderd is ofzo. ik zou graag voor mijn vlak-vandiktebank (ECEM) wat onderdelen willen vervangen. (beitelas en aanvoerrollen met name)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.