Houtwurm, bestrijden of verwijderen?

A

Athanor

Guest
In de garage van mijn broer heeft de houtwurm zich gevestigd😢 in de planken van de zoldervloer zijn ze in ruime getale aan de slag gegaan. Daarnaast zit op een enkele plek in de dakbalken een gaatje. Het dakbeschot lijkt nog onaangetast. Nu is de vraag wat is een goede oplossing voor dit probleem. Er zijn doe-het-zelf middeltjes om ze te bestrijden, hebben jullie daar ervaring mee? Is dat effectief? Ongediertebestrijders claimen dat een behandeling door hen zeker werkt, ze geven er garantie op begrijp ik.

Mijn gedachte is: de vloer er uitslopen en het hout de kachel in! Dan een underlayment vloer plaatsen en de dakbalken zelf met een middeltje behandelen.

Hoe denken jullie hierover? Heeft iemand hier ervaring mee?

Fons
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Weet je zeker dat het houtworm.is en geen boktor, bonte knaagkever oid? Dat is namelijk nogal bepalend hoe makkelijk het te bestrijden is. Houtworm is prima te doen en geeft ook niet veel structurele schade, de andere ellendelingen is lastiger.
Kijk anders even op de site van Van Lierop, daar staat de nodige info op.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Wij hadden vroeger op de zolder van ons jaren-30-huis ook houtworm. Ik weet dat mijn moeder indertijd houtworm copperant gebruikte om het te bestrijden. Ondergetekende (toen nog een klein manneke...) mocht de lastig bereikbare hoekjes en randjes doen.

Op het web zie ik dat het nog steeds bestaat: http://www.farball.nl/downloads/algemeen/Farball/Specials/Copperant Houtworm 330.pdf

Geen idee of dit het beste middel tegen de kwaal is, maar wie weet kun je er wat mee Fons.

Succes !
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Bedankt voor de tips! Copperant doet me denken aan de houtveredeling die we jaren geleden gebruikten... Gold toen als een wondermiddel dat in de praktijk toch ook wel afbladderde:(

Hierbij nog de foto's die ik vanwege de iOS8 problemen nog niet kon plaatsen.

image.jpg

image.jpg
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Als ik daar die hoopjes houtmeel zie liggen dan denk ik dat ze behoorlijk actief zijn.... idd eerst onderzoeken wat voor beesten het zijn. De ene behandel je toch echt anders als de andere. Voordat je het weet ben je met iets bezig wat niet werkt (vekeerd beestje) en ben je inmiddels al weer verder van huis.
 
A

Athanor

Guest
Ze hebben toch maar gekozen voor een bestrijdingsbedrijf en de dader is houtwurm! De gehele zolder is behandeld en ze hebben nu een garantie van 8 jaar.

Fons
 

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
Klinkt als een goede beslissing :) En apart om te zien dat die beesten zo'n troep kunnen maken!
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Dat waren dus niet een paar verdwaalde houtwurmpjes blijkbaar..... En toch ff nieuwsgierig, Van Lierop of een ander?
 
A

Athanor

Guest
Ik heb nog even uitgezocht, het is met een vloeistof behandeld, op bijgaande foto zie je hoe dat er uitzag, rook naar wasbenzine heb ik begrepen, de man zag er uit als een maanmannetje dus erg lekker spul zal het niet geweest zijn:( Weet niet wat voor middel het is. Alle hoeken en gaten zijn zorgvuldig behandeld.

Fons

image.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De 'wasbenzine' is gewoon het oplosmiddel, dat er voor moet zorgen dat de werkzame stof in het hout dringt. De werkzame stof is waarschijnlijk een pyrethroide, die de larven, met het geconsumeerde hout, binnenkrijgen, om vervolgens dood te gaan. Omdat pyrethroiden ook een afwerende ('repellent') werking hebben én een contactgif zijn zal het leggen van nieuwe eitjes ook afnemen.
 

Winnif

Nieuw lid
28 okt 2014
6
0
Liever bestrijden, want uiteindelijk wordt het hout hol van binnen door die beestjes.
 

chris.nl

Nieuw lid
10 aug 2014
17
0
Om hierop in te haken, wat doen houthandelaren, meubelmakers enzovoorts normaal gezien ter voorkoming van houtworm? Gezien het feit dat je er vaak pas achter komt nadat de houtworm toch al minstens een jaar in het hout zit, als de gaatjes zichtbaar worden. Eigenlijk ben je dan al te laat want die gaatjes zijn de uitvliegopeningen van de kevers die vervolgens op een ander stuk hout weer nieuwe eitjes leggen.

Lijkt mij toch wel een soort van nachtmerrie voor een houthandelaar of meubelmaker, als heel je voorraad mogelijk besmet is, en dat zou er dan pas uitkomen als de meubels al een half jaar bij de klant in huis staan...
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.