houten bankschroef

tuoh

Oud hout
Hallo Don,

ik heb nergens beweerd dat draadsnijden in hout enkel met de draaibank mogelijk is, maar heb twee opties aangestipt.

Het is inderdaad zo dat je op de draaibank enkel ronde of mooie vierkante stukken van draad kan voorzien op de draaibank, de rest moet gebeuren met een tap.

Mvg,

André
 

demooiste

Actieve deelnemer
13 feb 2010
44
0
zou er ergens zo,n draaitapding voor hout te huur zijn of te leen
voor een enkele keer draad tappen zou dat de oplossing zijn
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
Een vrij algemeen te verkrijgen draadtap voor hout is M33 x 3.5 Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar Beall spindle tap.
Over de geschiktheid voor een bankschroef heb ik geen mening. Werd er vroeger niet een trapezium vormige draad voor dit doel gebruikt?
Een interessante link is wellicht: Big Wooden Vice. Gebruikt materiaal is hier essen. Ik dacht eigenlijk dat suikeresdoorn voor dit doel gebruikt zou worden.

Overigens is de correcte naam in het Nederlands voor de door André beschreven techniek draad strelen (thread chasing) in plaats van draadsnijden (thread cutting).
Als ik een bijzondere draad in hout nodig zou hebben zou ik contact opnemen met Jan Hovens. Stuur voor zijn contact gegevens een pb.

Hans
 

WR1944

Oud hout
In de "metaal" is trapeziumschroefdraad de norm voor bewegings- en krachtschroefdraad. Het is sterk en je kan eventueel de "moer" zodanig construeren, dat die nastelbaar is bij slijtage.
Ik vermoed dat de trapeziumvorm in hout ook sterker zal zijn, maar de schroefdraadbeitels lijken me wat gecompliceerder te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.