Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 27

Onderwerp: houten bankschroef

houten bankschroef

Op heel oude werkbanken zit vaak een houten bankschroef met houten schroefdraad
    Hoe kom je aan houten schroefdraad van pakweg 40mm dik ,van beuken byvoorbeeld

Re: houten bankschroef

Zelf maken? als je een beetje handig bent met de houtdraaibank maak je zelf je houten schroefdraad.
    Er zijn twee methodes:

1° met draadsnijbeitels zowel inwendig als uitwendige draad mogelijk op elke diameter.
    2° met een stalen tap en een houten kussenblok vb: zie bij http://www.de-houtdraaier.nl enkel voor één welbepaalde maat.
    Gebruik wel een mooie vaste houtsoort, Beuk, Esdoorn, Padouk, etc.....

Mvg,

André

Attached files

Hoi de mooiste,

Ik ben wel benieuwd naar jou redenen om voor een houten schroefdraad te kiezen. Dat het klemblok van hout is kan ik begrijpen, maar een mooie stalen spindel en schroefdraad blijft ook in een werkplaats waar het niet altijd even droog is, mooi lopen als je de schroefdraad goed onderhoud.

Dus ik ben benieuwd naar je redenen

groeten en maak er iets moois van,

Graats

Hallo Don,

met die draadsnijbeitels of strelers kan ik elke willekeurige diameter van draad voorzien, wat ik niet kan veranderen is de spoed van de schroefdraad.

Dergelijke strelers zijn nu eenmaal gebonden aan een bepaalde spoed, wens je een grovere draad dan heb je een paar andere strelers nodig, idem voor linkse of rechtse draad.

Grote draadtappen kan je zelf maken van een stalen bout met die al voorzien is van de gewenste schroefdraad.

Maar zoals hier al aangehaald, we mogen de nostalgie ook niet te ver doortrekken, geef mij maar een stalen spindel

Mvg,

André

Ik begrijp niet goed hoe je aan de spoed komt met deze beitels. Ik weet dat ik helemaal fout zit maar zoals ik het zie krijg je toch alleen maar groefjes en geen spoed? Kan iemand me vertellen welk stuk ik mis? ops:

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Je zal tijdens het draaien de beitel ook moeten bewegen, anders krijg je inderdaad enkel groeven.

Hallo jokke,

hier is het ontbrekende stukje informatie dat alles moet verduidelijken.

De beitelsnede van een streler voor buitendraad heeft de vorm van een stukje schroefdraad van een moer, de tandjes die je ziet zijn onder hoek geslepen. Bij de streler voor binnendraad is de vorm van de tanden dan ook gelijk aan de draadvorm van een bout.

Bij het snijden van buitendraad start je met het draaien van een mooie cilinder waarvan de diameter de maat van de bout bepaald.

Eens de cilinder gedraaid schuin je het uiteinde lichtjes af op 45°, deze schuinte dient als start om met het draadsnijden te starten.

Je begint met de streler op deze schuinte, eens je beitel begint te schrapen bepaald de schuinte van de tanden je vooruitgang, het is dan aan de draaier om deze beweging te volgen.
    Je maakt steeds kleine pasjes van rechts inzetten naar links bewegen en terug uit het hout, tot je de hele schroefdraad compleet is.

Enig kritiek punt: je moet steeds starten in de eerste schroefdraadgang, eens je in het goede spoor zit loopt de beitel vanzelf naar het einde.

Het is moeilijker te beschrijven dan te doen, de bout op de foto's was in een halfuurtje klaar.
    Je moet maar eens kijken op Youtube daar staan verschillende filmfragmenten van werken met strelers.

Mvg,

André

Ik neem aan dat dit dan ook aan een laag toerental gebeurd?
    Bedankt voor de verhelderende uitleg!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jokke
    Ik neem aan dat dit dan ook aan een laag toerental gebeurd?
    Bedankt voor de verhelderende uitleg!
    Inderdaad, nog vergeten vermelden, toerental rond de 200 tr/min.
    Mag ook niet te traag zijn, de streler moet wel nog kunnen verspanen.

Mvg,

André

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Niet dat ik er aan ga beginnen, maar puur uit nieuwsgierigheid deze vraag.
    Hoe krijg je de spoed op een vaste waarde? Bij het varieeren van de diameter verandert de hoek van de schroefdraadgang t.o.v. de hartlijn. Daarom heb je weinig aan enigszins schuin geslepen tanden. Tenzij je je beperkt tot een enkele diameter voor een beitel.
    Bij het machinaal schroefdraadsnijden in staal op een draaibank heb je een vaste verbinding tussen het werkstuk (klauwplaat) en het bed waar de beitel op gemonteerd is. Die koppeling blijft bestaan tot de draad op maat is.
    Ik ben benieuwd hoe dat op een houtdraaibank gaat, uit de hand.

Forum Rechten