Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9
  1. #1

    Aanhanger ombouwen tot veewagen(demontabel)

    Beste mensen,
    Heb het plan om van een standaard enkel asser aanhanger een veewagen te maken.
    Aanhanger is 250cm x 125cm,ideaal omdat ik nog 4 betonplex platen heb van die maat,18mm dik.
    Nu is het plan om die aanhanger geschikt te maken voor schapenvervoer........
    Nu is het plan om aan de zijkanten een voledige plaat op zijn kant te plaatsen,voor en achterkant en het dak moet daar dan weer binnen in vallen.
    De bevestiging aan de aanhanger ben ik nog niet uit,moet wel demontabel blijven.
    Als iemand nog ideen,het mooist zou zijn dat iemand alleen de aanhanger straks alleen kan op-af bouwen.
    Ik wil er dinsdag mee beginnen,iemand een idee hoe dit het best aangepakt kan worden?
    Of een linkje naar een bestaand ontwerp,graag.

    Groetn Pascal.

  2. #2
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Locatie
    Drachten - Buitenpost.
    Berichten
    169
    Leuk dat er mensen zijn met de zelfde gedachte maar mijn doel is om gewoon een dichte (meubelbak) te maken welke ik dan op en af een kanteltrailer kan lieren.
    De bodem is al een paar jaar klaar en nu moet de rest nog als ik er tijd voor krijg.
    Als bodem heb ik een normale multiplex plaat van 10 mm. met daar onder langs de randen een balk van 5x7, daar staat alles dus op.
    De wanden maak ik van 2 overbodige roldeuren (heel dun blik met coating) die uit een garage komen en als ik geluk heb kan ik daar ook het dak nog van maken. Het wordt dus eigenlijk een grote bak met aan de achterkant 2 draaideuren.
    Al met al zal het wel een aardig gewicht worden ondanks de lichte materialen en zal er de lier zeker gebruikt moet worden.

    Ik begrijp dat jij de wanden los wilt houden want je wilt het alleen kunnen opbouwen, maar als ik lees dat je betonplex wilt gebruiken van 18 mm dik en die zijn zwaar.
    Misschien is het beter om die wanden van gewone planken te maken met een naad van ongeveer 8 cm er tussen? alleen al om gewicht te besparen.
    Ik zal nog even zoeken of ik geschikte foto's kan vinden die als voorbeeld kunnen dienen.

    Ben benieuwd of er meer nuttige reacties komen.

  3. #3
    Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Locatie
    Boirs, België
    Berichten
    1.759
    Een veewagen heeft niet echt een dak nodig tenzij je lange ritten wil maken en over de snelweg wil enz? Iets waar 3-4 betonplex platen van 18mm in verwerkt zit ga je nooit kunnen oplichten vrees ik. En het moet ultra stijf zijn om de schokken van een enkel asser te weerstaan.

    Ik zou aanraden de open tubes te gebruiken die meestal op de hoeken zitten van trailers, en daar houten palen in steken en daarop een wand verhoging vastmaken. Zo kan je die er makkelijk in en uit tillen. De wanden hoeven niet per se vol te zijn, een soort rooster kan ook. Ik geloof dat schapen net zoals ander vee erg moeilijk in een donkere overdekte wagen te krijgen zijn, als die open is gaan ze er makkelijker in. Stro op de bodem en een niet te steile oploop brug helpen ook. Heel mijn jeugd veel miserie meegemaakt met koeien die niet in de wagen te krijgen waren.

  4. #4
    Losse planken is eventueel ook nog een optie.
    De betonplex kan ik ook altijd nog stukken uitzagen om het lichter te maken.
    Dak wil ik omdat anders de schapen er uit kunnen springen,en om een sterkere verbinding te maken.
    Ben benieuwd naar fotos.

  5. #5
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Locatie
    Drachten - Buitenpost.
    Berichten
    169
    Ben jij in de gelegenheid op wat foto's van jou kar hier te plaatsen, en dan met name van de hoek waar de voorkant en zijkant van opstaat?
    Dan ga ik morgens eens kijken wat er in mij opkomt.

    Om een hele betonplex in stroken te zagen is ook zonde en het lijkt mij ook niet erg sterk toe.

  6. #6
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Locatie
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Berichten
    3.457
    Ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat er regels voor veevervoer zijn in Nederland. Het zou zomaar kunnen dat de aanhanger gekeurd dient te worden. Voordat je begint kun je je beter laten informeren door de RDW. Als je dat al gedaan hebt of als mijn vermoeden ongegrond is kan je deze tekst mentaal wissen.

  7. #7
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Locatie
    Drachten - Buitenpost.
    Berichten
    169
    Volgens mij is een keuring of kenteken (mits onder de 750kg totaalgewicht) niet verplicht
    maar er is wel informatie te vinden op internet zoals:
    bord veevervoer.jpg
    Bord 'veevervoer' verplicht op veetrailer!

    Heeft u een veetrailer dan bent u verplicht een bord met de tekst 'veevervoer' op de trailer te voeren!!
    De VWA-keuring (RVV-keuring) is niet meer verplicht om de vijf jaar. Tenzij u meer kilometers rijdt in een straal van 65 km. of acht uur achtereenvolgens. Tevens heeft u dan een speciaal vervoersbewijs nodig.

    images.jpg

    Maar op de site van Bovag is te vinden dat het bordje niet verplicht is bij particulier gebruikt,
    Misschien deze vraag eens stellen op het Politie forum?.

    Laatst gewijzigd door Hed; 21-09-14 om 10:20.

  8. #8
    Aanhanger is klaar,zal deze week eens een paar fotos plaatsen.
    Zwaar maar waar.

  9. #9
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Locatie
    Drachten - Buitenpost.
    Berichten
    169
    Ik ben benieuwd hoe het is gemaakt.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top