Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Onderwerp: Lijsten frezen

Lijsten frezen

Zie vaak de mooiste frees bewerkingen met de bovenfrees. Gebruik een OF 1400 en doe daar de meer eenvoudige klussen mee. De OF 1400 kan ik ook in een CMS tafel monteren.

Bedoeling is om fotolijsten te maken en paneel nostalgie deurtjes . Met dit voornemen heb ik DIT setje aangeschaft om te beginnen en inmiddels bezorgd.

iemand ervaring met deze set of beter om ........ te kopen..

Mooi setje maar schacht 8 mm???
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Scheppie Bekijk Berichten
    Mooi setje maar schacht 8 mm???
    Dat was ook m'n eerste opwelling. Dit kan je beter in 12 mm hebben gezien de hoogte van de frees. Met 8 mm moet je wat meer stappen inlassen om het volle profiel te frezen. En zonder freestafel zou ik er zeker niet aan beginnen.

Vanwege de 8mm ook de vraag. Had liever 12mm maar voor cnc betaal je voor 1 frees net zoveel als dit setje. Hoop niet dat dit goedkoop duurkoop is en als belangrijkste of het wel veilig is om met deze frezen aan de slag te gaan.

De eerste lijsten worden in grenen gemaakt. Hoeveel stappen zijn verantwoord?

Hallo Huib, met 8 mm is mijn ervaring gaat het prima wel je bovenfrais in een fraistafel monteren.
    Ik heb een dergelijke set een jaar of 10 terug aangeschaft voor nog geen 60€ ook met schacht 8 en ik frais niet in stappen maar in een keer(wel met alle geleiders goed ingesteld).
    Alleen bij super hard hout zoals purperhart frais ik in 2 of drie keer.
    mijn profiel setje:
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      foto.jpg
Bekeken:   914
Grootte:   51,9 KB
ID:        20300

gr. Roeland

Inmiddels wat grenen lijsten gefreesd in de cms tafel met of1400 en viel niet tegen. Afname in 1 keer.

Sommige niet helemaal naar mijn zin maar dat had niets met de frees te maken maar met het invoeren van het materiaal. Grenen is vet en plakte wat aan de tafel, dus een ietwat onregelmatige doorvoer.

Al met al tevreden over het 8mm setje en geen miskoop als je zo nu en dan profielen wilt frezen.

@Huib, foto's!!! En ook hoe je het over de freestafel geleidt. Frees je de lijst aan een brede plank en zaag je hem er dan af, of voer je dunne stroken langs de frees??

jaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaap Bekijk Berichten
    @Huib, foto's!!! En ook hoe je het over de freestafel geleidt. Frees je de lijst aan een brede plank en zaag je hem er dan af, of voer je dunne stroken langs de frees??

jaap
    Stroken zijn gezaagd en via de originele fence /geleider van de cms tafel en aangedrukt door een zelfgemaakt featherboard, wat het origineel plastic aandruk plaatje vervangt.

Naam:      Festool+CMS-OF1010+Moduledrager.jpg
Bekeken:   624
Grootte:   14,3 KB
ID:        20599

Zodra ik terug ben van vakantie zal ik wat opnames maken. Werk nu vanaf mijn laptop op het vakantie adres.
    Laatst gewijzigd door Huib; 02-10-14 om 21:07.

Hier de foto's hoe het grenen over de freestafel. De of 1400 stond op stand 5 en afname in 1 keer. Wat gaat er hier niet goed of hoe beter? Deugd het d.i.y featherboard niet?

1. Opname van een stukje profiel wat niet helemaal egaal is. Niet alles was zo.

Naam:      profiel_ongelijk.jpg
Bekeken:   566
Grootte:   51,2 KB
ID:        20795

2. afstelling frees

Naam:      profiel_1.jpg
Bekeken:   555
Grootte:   63,3 KB
ID:        20796

3. Aangedrukt met d.i.y featherboard en origineel.

Naam:      profiel_2.jpg
Bekeken:   558
Grootte:   54,2 KB
ID:        20797

4. Van achter de freestafel gezien.

Naam:      profiel_3.jpg
Bekeken:   564
Grootte:   54,9 KB
ID:        20798

Wil het setje goedkope frezen niet te kort doen want 90% ging goed maar het streven is 100. Dus als er nog tips zijn

De profielen koud tegen elkaar gespiegeld.

Naam:      profiel_duo.jpg
Bekeken:   532
Grootte:   62,8 KB
ID:        20804

Forum Rechten