poten draaien

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Met een draaibank natuurlijk... :roll:

Misschien moet je eens eerst vertellen wat je voorkennis is en welk model poten je voor ogen hebt. Dan kan je vraag al direct wat concreter beantwoord worden. ;)
 

demooiste

Actieve deelnemer
13 feb 2010
44
0
Onder zo,n hangoortafel zitten meestal van die kurkertrekker opten ,laten we zeggen een groot soort schroefdraad
 

tuoh

Oud hout
Dat noemt men getorste poten, worden gemaakt op de draaibank.
Stuk tussen de punten inspannen, de schroefvorm afschrijven en met zaag, beitel, rasp en schuurpapier de tors aanbrengen.( gebeurt dus manueel bij een stilstaande draaibank)
Is wel een werkje waar je wat tijd gaat insteken.

Mvg,

André
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
demooiste zei:
Hoe kan ik gedraaide poten van een hangoortafel maken
Een beetje Googlen. Kijk maar eens hier, een praatje met een plaatje. Wat zeg ik! Eén plaatje?
Kun je zonder te draaien toch je draaibank gebruiken (of gewoon tussen twee spijkers inklemmen. Als het hout maar om zijn as gedraaid kan worden.
http://petit.punt.nl/?id=451827&r=1
 

demooiste

Actieve deelnemer
13 feb 2010
44
0
Ik heb het hele verhaal gelezen ,en het gaat in dit geval over poppenmeubeltjes ,maar ik wil een hangoortafel zelf maken ,dat zijn dus grotere poten
Maar ik heb bedacht dat het toch mogelijk moet zijn dit met een bovenfrees te maken
Daarvoor heb je een langwerperige bak nodig waar de poot in kan ronddraaien
Eigenlijk twee bakken
op de een word een bovenfrees beverstigt met een bolfrees erin ,in de ander een poot die als mal kan dienen
Die twee moet aan elkaar koppelen met poeli.s en een riem ,zodat ze gelijk rond kunnen draaien
aan de bovenfrees zit een voeler gemonteerd die de poot kan volgen ,dat wordt dan overgebracht op de bovenfrees zodat die het pad volgt die de voeler gaat
Het klinkt ingewikkeld ,maar op zo,n manier zou het kunnen lukken
Zo kun je byvoorbeeld ook een ronde poot draaien zonder draaibank,heb ik weleens gezien ,ik meen van Festools ,maar dat weet ik niet meer zeker
Mischien weet iemand nog een betere methode ,ik ben benieuwd
Het lijkt mij sterk dat al die poten met de hand worden gestoken
 

tuoh

Oud hout
Nee, getorste poten worden gefreesd op een cnc gestuurde draaibank, in de productie moet het vooruit gaan.

Aan je plan schort wel één en ander, bij je beschreven methode ga je af te rekenen krijgen met serieuze afwijkingen, die zijn inherent aan de gekozen constructie, je gaat nooit twee identieke torsen kunnen produceren.

Maar als je kijkt naar een metaaldraaibank tijdens draadsnijden weet je wat je wel nodig hebt, namelijk een ronddraaiend werkstuk in een langwerpige bak met daarbovenop een bovenfrees op een slede die in de lengte over de bak kan glijden, als je nu het werkstuk en de slede met bovenfrees aan elkaar koppelt met een eindloze kabel en enkele schijven van verschillende diameter dan kopieer je een draaibank. die schijven met verschillende diameter bepalen de spoed.

Je moet enkel wat experimenteren om de juiste spoed te vinden, wanneer je het werkstuk met de hand nu één toer draait, dan verplaatst de slede met bovenfrees zich ook over een bepaalde afstand, de tors begint zich te vormen.

Ook makkelijk is een begin- en eindstop voor de freesslede, je bent dan zeker dat de in- en uitloop van de tors steeds hetzelfde zijn.

Om een tors tot op de juiste diepte te frezen zal de bovenfrees met bolfrees wel enkele malen dieper moeten gesteld worden, maar eens het frezen gedaan is zal je zien dat je nu wel een mooie spiraal gefreesd hebt, maar dit is slechts de helft van het werk.

Om een mooie getorste poot te krijgen moet het hele proces nog eens doorlopen worden, maar nu met een holfrees om bij de ingefreesde spiraal de hoeken op te ronden, pas dan kan je spreken van een tors.

Al bij al een hele hoop werk voor zes poten :mrgreen:


Mvg,

André
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
tuoh zei:
.........je spreken van een tors. Al bij al een hele hoop werk voor zes poten :mrgreen: Mvg, André
Heren, heren, houtwerk is toch ook nog ambacht. Wat is nu zes getorste poten maken?
Met toffelzaagje, raspen e.d. en veel toewijding en geduld is het best te doen.
Als je er de kost niet mee hoeft te verdienen zou ik zeggen: "Voor haast heb ik geen tijd".
Geniet van het maken en de geur van hout (en op tijd koffie).
 

demooiste

Actieve deelnemer
13 feb 2010
44
0
je kan natuurlijk ook de middenweg bewandelen,en bovengenoemde methode lijkt daarop
maar je hebt gelijk ,met de hand gaat het ook en mischien evenveel werk dan zo,n instalatie te maken ,ik weet niet waar het omslagpunt is
Maar als je machines hebt staan,mag je ze gebruiken
Ik ga eens expirenmenteren
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.