pruimenboomhout

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
We zijn bij mij schoonouders en daar is net een dag te vroeg een hele grote appelboom geveld en tot brandhout verwerkt....aaaargh
nu moet een 60 jaar oude pruimenboom er ook aan geloven, is dit mooi hout en voor welk doeleind het best geschikt ?
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
hoi is wel mooi hout hoor. Bij mij zit er een paarse rand in, maar ik geloof dat later bruin wordt misschien door uv licht.
Het is nogal moeilijk te drogen, want het splijt en scheurt nogal. succes.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb het nooit gebruikt maar voor mij is inlands hoogstam fruitbomenhout zo een beetje de heilige graal. Gewoon omdat het ultra schaars aan het worden is, en het hout zelf is ook gewoon mooi. Het is beter om dit voor te behouden aan hoogwaardige en kwalitatieve projecten.

Onlangs sprak ik met de eigenaar van een naburige weide of die zijn hoogstam perenboom niet wou verkopen voor 4x zo veel eik in de plaats (de vorige bomen hadden ze ook in stukken gedaan voor brandhout) Hij gaat erover nadenken maar wil mij die gewoon geven als ze hem kappen. Die wilde niet geloven dat perenhout nu zeldzaam en kostbaar hout is.
In "zijne tijd" gebruikten ze perenhout om wegwerp pallets van te maken, stel je voor!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
pruim is prachtig, een van de mooiste inlandse fruitbomensoorten qua hout. Zeker voor draaiwerk. Ook goed om blaasinstrumenten (blokfluiten bijvoorbeeld) van te maken. Harder, en (dus) een betere klank dan de andere fruitbomensoorten die daarvoor gebruikt worden, zoals perenhout.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Jammer,
Maar ook een beetje vreemd dat je schoonouders niet weten dat je een dergelijke stam graag zou komen ophalen.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Komt goed Toxiq; je meldt je maar bij me tegen de tijd dat het zover is. Het spul moet uit Tjechie komen neem ik aan.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nog een stukje verder
het andere deel dat er ooit aan vast zat ;)

Niet zo vreemd hoor boertje
ze staan er niet zo.bij stil, je zaagt natuurlijk dagelijks een 60 jaar oude pruim om (en terwijl ik dit schrijf besef ik hoe dubbelzinnig dat klinkt :D)
hier wordt veel gestookt op hout en kool dus denkt men daar als eerste aan

Hoe groot zou een stuk moeten zijn om een blokfuit te kunnen maken.
ik kan er wel niet op spelen maar het lijkt me wel leuk om te hebben
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Fluiten draaien is een vak apart. Er is hier in de buurt (Twisk of Opperdoes) een dame die dit dit doet en ook iemand in het oosten van het land.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Pruim is prachtig maar wil inderdaad best scheuren...

Een van mijn eerste draaiwerkjes was een kruik in pruim, ca. 20 cm hoog. Ik kreeg wat hout van een vriend en had geen idee hoe het er onder de bast uit zou zien. Overigens ook nog nooit iets diep uitgehold. Best spannend, al met al.
Het draaien werd een feest van geur en kleur, de hele schuur rook naar rijp fruit en in het hout kwamen prachtige rode en paarse vlammen tevoorschijn.
Zo, dat moest mijn vrouw zien!
Ik holde de kruik uit zover als ik durfde (achteraf veel te weinig), vergaf mezelf wat onvolkomenheden in de afwerking (achteraf veel te veel) en bracht mijn creatie snel in huis (achteraf... okay, ik was enthousiast :eek: ). Dit is 'm:

Pruim kruik 1.jpg

Na 2 dagen dacht ik even een klein scheurtje te ontdekken, maar dat moest wel de lichtval zijn :cool:.
Nog 3 dagen later kon ik mijn fiets er in stallen :(

Pruim kruik 2.jpg

Paars en rood zijn al lang bruin geworden, en er zijn nog een paar flinke scheuren bij gekomen. De beweging is er nu wel uit, dus eerdaags maar eens naar behoren afwerken (de norm is wat veranderd) en "iets creatiefs" met de scheuren doen.

Mijn beginnersfouten kan ik het materiaal niet aanrekenen. Pruim is prachtig, maar vergt wat aandacht bij de verwerking. En misschien een beetje geluk...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een dame die.fluiten draait, daar moet ik zeker eens kennis mee maken :)

Maar dan wil je waarschijnlijk niet weten wat zo'n fluit kost. In het oosten van het land zit Adriana Breukink, in Den Haag Jacqueline Sorel; verder had je in Utrecht Hans Coolsma (van o.a. de Aura fluiten; Coolsma is al enige tijd overleden, maar het atelier draait nog steeds, meen ik te weten. Frans Brüggen speelde o.a. op Coolsma fluiten). Er zijn uiteraard nog een aantal blokfluitbouwers in Nederland.

Het is iets dat ik ooit ook nog wil proberen, maar een (barok of moderne) blokfluit is een tamelijk geavanceerd en ingewikkeld apparaat, en je ziet dan ook dat de meeste bouwers vooral metaaldraaibanken gebruiken. Hoewel de historische bouwers uiteraard gewoon traphoutdraaibanken, of anderszins met spierkracht aangedreven banken gebruikten. Een renaissanceblokfluit is wat eenvoudiger, omdat die een rechte (cilindrische) boring hebben en dus desnoods met alleen een (lepel)boor te vormen zijn. Maar dan nog is de vorming van labium, windkanaal en blok een niet te onderschatten werkje.

Ik maakte enige tijd geleden wat flageolet-achtige fluitjes, met rechte boring en een truc om windkanaal en blok te maken - google maar eens op PVC fipple flute, dan kun je de standaard-beschrijvingen er van vinden (niet van mij hoor).
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ella Siekman in Twisk maakt geen blokfluiten meer. Ze heeft zich toegelegd op kleding ontwerpen b.v. voor theaterproducties.
Ik heb nog mooi hout bij haar kunnen kopen.
Vr.gr. Jan Pranger.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Leuk, dat lijkt me ook wel eens leuk om een mes van handvat te voorzien
alleen handvat dan he, het mes maken in niet zo weggelegd voor mij
inmiddels weer in nederland
De grote stammen liggen nog daar, de kopse einden dichtgemaakt tegen te snel uitdrogen
De kleinere stukken hebben we vast meegenomen\

Volgens mij is het ook wel mooi hout om een pen mee te maken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.