Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

tekening hangoortafel

Ik zou graag een hangoortafel willen maken
    waar kan ik hiervoor een tekening vinden

Re: tekening hangoortafel

Misschien een stomme vraag van mij maar wat is een hangoortafel?

Hallo,

je hebt al een foto van de gewenste tafel en dus een voorbeeld om naar te werken, de volgende stap is nu om de buitenafmetingen te bepalen die voor jou geschikt zijn, hoogte, breedte, en lengte.
    De volgende stap, maak een tekening op ware grootte, je kan dan alle relevante maten die je nodig hebt rechtstreeks van de tekening overnemen.

Wanneer je met de tekening bezig bent kan je zo al eventuele pijnpunten onderkennen en oplossen alvorens je één stuk hout vastneemt. ( je bouwt je tafel al virtueel)
    Een stap voor stap handleiding ga je niet vinden, je moet via de ontwerptekening je eigen technische kennis inbrengen om een geslaagd geheel te bekomen, zowel constructief als qua design.

Maar de belangrijkste regel is nog steeds " ken je eigen grenzen" in dit geval zijn de eerste twee vragen: heb ik de kennis ,en heb ik het gepaste gereedschap.

Indien het antwoord op deze vragen positief is dan veel plezier gewenst tijdens de bouw.

Mvg,

André

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

erg mooi, zo'n tafeltje. een paar jaar geleden een poging gedaan. persoonlijk was ik er niet erg tevreden mee maar diegene voor wie het tafeltje was bleek dat niet te vinden. ik ben zelf een poos aan het "klooien"geweest van het profiel voor het bovenblad. ben zeer benieuwd naar de ontwikkelingen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demooiste
    Ik zou graag een hangoortafel willen maken
    waar kan ik hiervoor een tekening vinden
    Mooie vraag. Ik heb wel wat werkbeschrijvingen liggen van antieke meubels (gekopieerd uit boeken). Een heel fraai boek is: Construction of American Furniture Treasures door Lester Margon, Dover Publications New York.
    Prachtig boekje en niet duur (als het nog te koop is). Per beschreven meubel vind je iets van de herkomst, mooie tekeningen met maten (in inches, daar heb je de zakjapanner voor) en een beschrijving hoe te maken + tips voor de afwerking tot zelfs soms de grofte van het schuurpapapier. Bijgevoegd een schommelstoel schaal 1: 2,54 (de inchmaten gewoon als cm gelezen) met een biezen zitting met de diameter van de stengels ook op schaal uitgezocht. Uitdaging voor draaier denk ik. Verder, want daar gaat het om een beschrijving van een hangoortafel (oordeel zelf maar over het boek).

Succes, en heeeel veeeel plezier ermee. Houd ons op de hoogte.

Attached files hangoortafel0001.pdf (1.6 MB)

Bedankt voor de tekening ,dit model had ik nog niet gezien ,maar is erg zierlijk
    Ik had van die gedraaide poten in gedachte ,maar weet niet zo ngoed hoe ik die moet maken
    Deze poten kan je gewoon op de draaibank maken

Forum Rechten