eiken planken (bij)schaven of schuren

Kolomonderstel

Nieuw lid
16 aug 2014
7
0
Ik ben bezig met het maken van een tafelblad. Ik heb eiken planken geborsteld en verzaagd met een nogal slechte afkortzaag (af en toe niet helemaal 45 graden). Waardoor de delen soms niet mooi in elkaar vallen. Nu vraag ik mij als beginneling af hoe ik de delen het beste passend kan krijgen; de zijkanten bijschuren met een schuurmachine of schaven met een handschaaf (dit heb ik nog nooit gedaan)
20140918_162415.jpg
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Meest ideale is een schotelschuurmachine lijkt me. Maar dat is net een apparaat, die je als beginneling meestal niet meteen in de kast hebt staan.
schaven kan, vijlen raspen kan ook.
Misschien ook niet onbelangrijk, heb je bij het samenstellen van het blad nagedacht over de werking van het hout?
En hoe dit op te vangen, als het binnen enkele weken flink gaat bewegen kom je misschien alsnog met kieren te zitten.
 

Kolomonderstel

Nieuw lid
16 aug 2014
7
0
Meest ideale is een schotelschuurmachine lijkt me. Maar dat is net een apparaat, die je als beginneling meestal niet meteen in de kast hebt staan.
schaven kan, vijlen raspen kan ook.
Misschien ook niet onbelangrijk, heb je bij het samenstellen van het blad nagedacht over de werking van het hout?
En hoe dit op te vangen, als het binnen enkele weken flink gaat bewegen kom je misschien alsnog met kieren te zitten.

Bedankt voor je reactie. Ik heb nog niet echt rekening gehouden met de werking. Hoe zou ik dit kunnen doen?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Die kieren vind ik helemaal niet storend...staat lekker rustiek !!

Hoe heb je de planken onderling verbonden ? of ligt alles op een plaat oid ?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Zoek op het forum eens onder futselplank. Deze is simpel te bouwen en dan kan je met de handsschaaf zuiver haaks en onder 45 graden schaven. Wel moet je kijken of je schaaf haaks is.
 

Kolomonderstel

Nieuw lid
16 aug 2014
7
0
Die kieren vind ik helemaal niet storend...staat lekker rustiek !!

Hoe heb je de planken onderling verbonden ? of ligt alles op een plaat oid ?
Dat er wat kieren blijven vindt ik ook niet erg, alleen bij sommige planken zie je dat ze niet mooi gezaagd zijn.
Ik ga ze verlijmen met lamellen en er komt nog een lijst omheen van 15cm eiken. Of is vanwege de werking een plaat eronder beter.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Riviera Design, Chateaux Belvedere.... het origineel is ook niet perfect en hoe perfecter je hem probeert na te maken hoe minder mooi is hij in mijn beleving... bij deze tafel horen wel beetje wat kiertjes en imperfecties... ik zou niet teveel moeite doen om alles dicht te maken.

Hoe dik is je hout.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Ben het met Rick eens dat het niet zo storend is, en helemaal foutloos is waarschijnlijk ook maar een momentopname, omdat het hout toch wel wat blijft werken.

Schaven zoals Wim zegt is een goede optie, of een stationaire schuurmachine (band of grote schijf). Als je dit mosaic op een ondergrond verlijmd gaat het gegarandeerd bol of hol staan. Als je het blad op drager monteert moet het ook kunnen werken.

jaap
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Joh, ik krijg steeds het commentaar dat ik veel te precies werk.... Dan is het geen "boerenstijl" of "brocante" meer.... Met die paar kiertjes zou ik dus niet zo zitten. In mijn ervaring is het plakken op plaatmateriaal de meest veilige wijze om zo'n blad te bouwen, hoewel het voor mij nog steeds aanvoelt als "valsspelen".

Groet, Rob.

PS: mijn schoonvader noemt de tegenwoordig populaire meubelstijl de "armoedelook" :D
 

Kolomonderstel

Nieuw lid
16 aug 2014
7
0
Joh, ik krijg steeds het commentaar dat ik veel te precies werk.... Dan is het geen "boerenstijl" of "brocante" meer.... Met die paar kiertjes zou ik dus niet zo zitten. In mijn ervaring is het plakken op plaatmateriaal de meest veilige wijze om zo'n blad te bouwen, hoewel het voor mij nog steeds aanvoelt als "valsspelen".

Groet, Rob.

PS: mijn schoonvader noemt de tegenwoordig populaire meubelstijl de "armoedelook" :D

Wel op een plaat monteren? Jaap zegt juist van niet... :confused: Wat is nu de beste optie?? Het eiken op de foto is 2cm dik
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Het zal met een flexibele parketlijm geen probleem zijn om dit op een backing te verlijmen en die kun je gewoon wegwerken met de lijst. Dat geeft genoeg bewegingsvrijheid, die kieren helpen daar alleen maar bij
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Voor mijn gevoel is verlijmen op een plaat niet aan te bevelen. De kans dat deze plaat gaat vervormen is redelijk groot. Monteren op een plaat zou wel kunnen maar dan is het raadzaam om beide kanten te beplakken met het te verlijmen materiaal. Je zou de eiken delen van 2 cm dus kunnen herzagen tot 2 x 8mm dikte...Zo kan je met gemak beide kanten van de plaat beplakken....Is maar een idee....
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Zoveel houtbewerkers, zoveel meningen ;)

Ik heb juist prima ervaringen met het plaatplakken. Inderdaad met een flexibele lijm en de plaat wordt op een raam van stevig hout gezet. Vervorming is minimaal, het raam en de plaat werk ik weg met een omlijsting.

Plakken op een plaat zonder raam zou inderdaad wel verkeerd kunnen gaan, maar ik heb dat nog nooit uitgeprobeerd.

Succes!

Groet, Rob.
 

tuoh

Oud hout
Eénzijdig verlijmen op een plaat eindigt bijna altijd met een hol oppervlak eender welke lijm je gebruikt. Het is enkel als de plaat zelf ook voldoende vast zit op een rigide ondergrond dat je dit risico kan beperken.
Dat risico bij éénzijdig lijmen telt voor alle materialen die kunnen werken of die inwerken op de plaat. Een houten plaat uit spaan, mdf, of multiplex gaat al krom staan als ze éénzijdig geschilderd word, kan je nagaan wat er gebeurt bij éénzijdig oplijmen. Occasioneel ga je wel eens een uitzondering op de regel tegenkomen maar daar zou ik toch niet op gokken.

Mvg,

André
 

Kolomonderstel

Nieuw lid
16 aug 2014
7
0
Kan ik gewoon populieren triplex gebruiken? En heeft iemand een tip voor flexibele lijm, dat ik geen emmer van 25 liter parketlijm hoef aan te schaffen?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
lijm: Bostic PU pastalijm uit de koker: http://www.af.nl/voorraad/lijmen/tack/ Opbrengen met een fijne lijmkam, werkt als een zonnetje!

Plaat: Ik heb MDF, betonplex en watervast multiplex gebruikt, waarvan het laatste het best beviel. Alles 18mm trouwens. Met populierentriplex zal het ook vast wel lukken.

Schroef en verlijm de plaat ook op het raamwerk. Als je raam, zoals op bovenstaande foto, alleen met die hoekijzertjes vastzit zou ik het zeker nog van buiten uit schroeven en bij voorkeur ook nog verlijmen (als dat nog kan) voordat je de plaat er op zet.

Succes!

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.