advies zaagtafel gevraagd

A

Anonymous

Guest
Ik ben op zoek naar een zaagtafel die mobiel genoeg is om bijv. een trap op te dragen. De machine moet geschikt zijn voor aftimmerwerk en goed zuiver zagen. Ik heb al gekeken naar een Festool cs70, maar dat is het naar mijn idee net niet. De tafel is niet groot genoeg en ook niet echt stabiel bij gebruik voor schulpen van langere balken.
Graag hoor ik of iemand kwalitatief vergelijkbare, maar wel stabielere alternatieven weet.

Alvast bedankt!
 
A

Anonymous

Guest
Ik heb zelf nog wat zoekwerk gedaan en ik heb 2 alternatieven gevonden. De Mafell Erika 70 of 85 (duur!) en de Metabo UK 333. Heeft iemand ervaring met één van deze machines? Ik ben vooral benieuwd naar de Metabo, omdat dit een betaalbaar alternatief lijkt. Wat ik me hierbij afvraag is of het toch wel aanmerkelijke prijsverschil niet ten koste gaat van de kwaliteit en zuiverheid.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Ik lees dat je er lange balken ruw mee wil schulpen en ook nog af en toe nauwkeurig en haaks mee wil afkorten. Volgens mij mag je van geen enkele zaagmachine verwachten dat je er zowel haarfijn en juist mee kan werken, en daarnaast ook nog zware balken en planken kan uitsmetten.
Zelfs een professionele paneelzaag blijft niet juist als je ze regelmatig gebruikt voor het uitsmetten van zware boolplanken. In veel bedrijven hebben ze daar een apart machine voor. Meestal een paneelzaag met enkele jaren dienst.

Waarom zou je niet bv die festool wel aanschaffen en dan ook uitkijken naar een degelijke handcirkelzaag voor het ruwe werk? Zo spaar je je festool een beetje en je zal langer geniet hebben van de preciesie van je zaag!
 
A

Anonymous

Guest
Ik bedoel niet dat ik ruwe balken wil bewerken, maar langere balken nauwkeurig op maat wil kunnen zagen/schulpen. Het gaat daarbij om afbouw en dus geen al te lomp werk. Dat lijkt me toch wel hetgeen waar een zaagtafel het meest geëigend voor is en ook moet aankunnen. Ik heb een cirkelzaag voor ruw werk met 85mm capaciteit en een ts55 voor precies werken. Dat gaat prima bij 1 of 2 balken, maar bij een flinke partij zaagwerk is het echt veel sneller om een zaagtafel te gebruiken.

Ik wil de Festool zaagtafels absoluut niet afkraken, ben zelf ook zeker Festool fan, maar van de cs70 ben ik niet echt overtuigd wat betreft de stabiliteit en ik vind dat voor €1700,- de machine zo goed als perfect moet zijn. Mocht ik een leuke 2e hands op de kop kunnen tikken voor een nette prijs, dan denk ik dat ik hem waarschijnlijk wel zou kopen, maar een goede deal voor 2e hands is bij een Festool niet makkelijk....

Blijft dus voorlopig nieuw kopen over en daarom hoor ik graag of mensen goede ervaringen of suggesties hebben voor een alternatief.
 
A

Anonymous

Guest
Ik ben eruit! Het is tegen alle verwachtingen toch een CS 70eb geworden van Festool!

Ik had het geluk tegen een showroommodel aan te lopen waar men vanaf wilde en waar ik een leuke korting op kreeg. Er zitten wel een paar kleine krasjes op, maar de zaagtafel wordt gewoon met 3 jaar garantie en alle bijbehorende spullen geleverd en die krasjes hadden er met een dag normaal gebruik toch wel op gezeten. De mindere stabiliteit wil ik met deze aanbieding graag voor lief nemen en ik hoop dat ik de machine snel kan gaan uittesten!

De Mafell is afgevallen toen ik er achter kwam dat ze de prijs per januari met meer dan 10% hebben verhoogd!! Beetje absurd in deze economie, oftewel laat maar.....
De Metabo is echt van een andere orde en naar mijn idee zelfs minder nauwkeurig dan de draagbare zaagtafels van bijv. Dewalt of Bosch.
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Hallo Emiel,

Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe zaagtafel kwam ik op precies dezelfde "shortlist" als jij: de Festool CS70, de Metabo UK333 en de Mafell Erika 70Ec... Blijkbaar was m'n gedachtegang zo gek nog niet. Zodoende kwam ik ook op dit forum terrecht - dit is dus mijn eeste post :)

De nieuwe zaagtafel moet m'n Makita "Flipper" gaan vervanger. Die heeft het nu al een aantal jaar goed gedaan, maar ik mis de mogelijkheid wat groter plaatmateriaal aan te kunnen, doordat de tafel slechts minimale afmetingen heeft. Ook zou ik iets meer motorvermogen wensen.

Wat ik me afvraag van de Festool - je hebt hem nu al meerdere keren gebruikt neem ik aan - zijn:

* Is het onderstel stabiel? Ik heb wel eens in een winkel z'n kleine broer de CS50 staan "bevoelen" en merkte dat er toch beweging in zit. Geldt dat ook voor de CS70? En heb je daar in de praktijk last van?

* Bij alle genoemde modellen, trouwens bij heel veel tafelzagen, word de parallelgeleider aan één zijde bevestigd. Hoe stabiel is deze bevestiging bij de CS70? Met andere woorden, als je met een relatief groter werkstuk bezig bent, heb je dan wel eens de indruk dat de geleider de neiging heeft om te wijken?

Mocht iemand deze vragen ook voor de Metabo of Mafell willen en kunnen beantwoorden, dan heel graag... ervaringen uit de praktijk zijn tenslotte meer waard dan "even in de winkel bekijken".

Alvast bedankt!
 

DKM

Actieve deelnemer
25 mrt 2010
35
0
jpandriesse zei:
Wat ik zo hoor over Metabo, is dat het absoluut niet meer de kwaliteit is die het ooit was.

Ik heb zelf een Metabo afkortzaag en ik krijg het ding niet 100% haaks afgesteld.

Wat is jou afwijking als je, je Metabo op 90 graden zet? Mijn ervaring is inderdaad dat je toch zeker 2 mm afwijking hebt bij een plank van +- 200 mm breed als je niet goed afstelt en na meet..
 
A

Anonymous

Guest
@janwijbrand:

Hallo Jan,

Ik heb de machine inderdaad al aardig kunnen testen en zoals ik al eerder opmerkte en ook in de winkel had geconstateerd zit er iets beweging in het onderstel. Ik moet zeggen dat dit in de praktijk niet hinderlijk blijkt (tot mijn verbazing). Ik heb al aardig wat schulpwerk gedaan op de tafel en ook bij langere lengtes gaat dit prima, zonder afwijkingen. Met kleinere stukken werkt het helemaal perfect en echt spatzuiver, vooral de trekfunctie gebruik ik hierbij veel vaker dan verwacht.

Wat betreft de (apart aan te schaffen) parallelgeleider van Festool is ook aan de achterzijde vast te zetten en deze wijkt dus in het geheel niet uit. Dat was voor mij een groot voordeel t.o.v. de Mafell en ook zeker iets dat naast de prijsverhoging van Mafell de keuze voor de CS70 heeft bepaald.

Ik kan ondertussen wel zeggen dat de CS70 zeker geen miskoop is geweest, ik ben er zeer tevreden over!

Ik heb de Mafell trouwens wel uitgebreid kunnen bezichtigen bij een dealer, ze brachten speciaal daarvoor een testexemplaar langs, dus de service is prima! Wat ik daarbij heb kunnen constateren is dat het onderstel stabieler is dan dat van de Festool, maar dat ik de voorkeur geef aan de geleidingen van de CS70. De geleider van de Mafell is trouwens ook aan de achterzijde vast te zetten met een wat optionele extra's, maar dat kan dan weer niet vanaf de voorzijde van de tafel.
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Emiel zei:
@janwijbrand:
Hallo Jan,

Het is Jan-Wijbrand (zoals in "jan-willem") :)

Emiel zei:
Ik heb de machine inderdaad al aardig kunnen testen en zoals ik al eerder opmerkte en ook in de winkel had geconstateerd zit er iets beweging in het onderstel. Ik moet zeggen dat dit in de praktijk niet hinderlijk blijkt (tot mijn verbazing). Ik heb al aardig wat schulpwerk gedaan op de tafel en ook bij langere lengtes gaat dit prima, zonder afwijkingen. Met kleinere stukken werkt het helemaal perfect en echt spatzuiver, vooral de trekfunctie gebruik ik hierbij veel vaker dan verwacht.

Wat betreft de (apart aan te schaffen) parallelgeleider van Festool is ook aan de achterzijde vast te zetten en deze wijkt dus in het geheel niet uit. Dat was voor mij een groot voordeel t.o.v. de Mafell en ook zeker iets dat naast de prijsverhoging van Mafell de keuze voor de CS70 heeft bepaald.

Ik kan ondertussen wel zeggen dat de CS70 zeker geen miskoop is geweest, ik ben er zeer tevreden over!

Dit is heel nuttige info! Bedankt!

Als het inderdaad de Festool gaat worden, was ik van plan het gelijk maar "goed" te doen, en voor de set met verbreding, verlenging en schuiftafel te gaan. Daar zit de parallelgeleider die je bedoelt volgens mij bij.

Emiel zei:
Ik heb de Mafell trouwens wel uitgebreid kunnen bezichtigen bij een dealer, ze brachten speciaal daarvoor een testexemplaar langs, dus de service is prima! Wat ik daarbij heb kunnen constateren is dat het onderstel stabieler is dan dat van de Festool, maar dat ik de voorkeur geef aan de geleidingen van de CS70. De geleider van de Mafell is trouwens ook aan de achterzijde vast te zetten met een wat optionele extra's, maar dat kan dan weer niet vanaf de voorzijde van de tafel.
[/quote]

Bij welke dealer was dat? Ik heb van de importeur van Mafell alleen een adres in Middelharnis gekregen.
 
A

Anonymous

Guest
:shock: Poging 2:
Hallo Jan-Wijbrand (die is nieuw voor mij...),

De geleider zit inderdaad bij de set. Respectievelijk de verbreding en verlenging staan ook op mijn verlanglijstje, de schuiftafel is voor mij een beetje overkill omdat ik ook een stationaire machine heb. Met de complete set heb je echt een mooie machine en kom je qua accuratesse aardig in de buurt van stationair, ga je de machine ook als zodanig gebruiken?

De dealer is Van Wijngaarden Groothandel in Sliedrecht, maar daar kun je als particulier niet kopen en ik weet niet of ze de machine nog hebben staan. Hij werd echt speciaal gebracht zodat ik hem kon bezichtigen. Je kunt natuurlijk altijd even bellen om te vragen of ze hem nog hebben, je kunt dan het beste naar Marius vragen, die weet er vanaf.
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Emiel zei:
:shock: Poging 2:
Hallo Jan-Wijbrand (die is nieuw voor mij...)

:)

Emiel zei:
De geleider zit inderdaad bij de set. Respectievelijk de verbreding en verlenging staan ook op mijn verlanglijstje, de schuiftafel is voor mij een beetje overkill omdat ik ook een stationaire machine heb. Met de complete set heb je echt een mooie machine en kom je qua accuratesse aardig in de buurt van stationair, ga je de machine ook als zodanig gebruiken?

Goed geraden - wegens ruimterestricties denk ik dat een meer mobiele zaagtafel de best oplossing is. Dat'ie af en toe mee te nemen is, is wel een plus.

Hoewel er natuurlijk ook nog "verplaatsbare" of "half-stationaire" machines zijn: net nu ik dacht tot een "short list" gekomen te zijn, kom ik modellen tegen zoals de Metabo PKU 250. Die lijkt verrijdbaar te zijn en neemt een niet al te groot oppervlakte in.

M.a.w., nu ben ik er nog steeds niet uit... Eerst maar eens een hoop bezichtingen plannen. Uit je antwoorden blijkt in elk geval dat de Festool geen miskoop zal zijn. Bedankt voor je antwoorden!
 
A

Anonymous

Guest
Als je ook semi-stationair overweegt, dan is misschien de Dewalt 746 ook het bekijken waard. Ik weet trouwens niet of hij nog nieuw leverbaar is, maar misschien heeft iemand hem nog staan. Ik heb de machine gehad voordat ik een Felder kocht en zeker met de uitbreidingen (o.a. wielstel) is het ook zeker een zeer prettig werkende en nauwkeurige machine, die waarschijnlijk behoorlijk goedkoper uit zal vallen dan de CS70.

Sorry als ik de lijst nu weer langer heb gemaakt.....
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Misschien is de Metabo PK255 of de PK300 nog wat. wegen rond de 70-80kg en dus goed verplaatsbaar.
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Er is even over heen gegaan maar uiteindelijk is het voor mij dit geworden:

Na veel wikken en wegen moest ik concluderen dat ik wellicht in een veel te duur marktsegment zat te zoeken. Daarbij komt ook dat één machine die goed is in *zowel* afkorten *als* lengtes zagen automatisch veel geld gaat kosten. Dus ben ik alsnog gaan zoeken naar losse afkortzaag en een losse zaagtafel.

Op marktplaats liep ik prompt een Kapex 120 tegen het lijf en nog zo ongeveer om de hoek ook. De machine bleek in prima staat en zonder te twijfelen, heb ik hem voor een mooie prijs overgenomen. Wat een pracht-apparaat!

Aangezien mijn vader al enkele jaren plezier heeft van zijn Metabo TS250, bedacht ik me dat die ook voor mijn situatie een prima zaagtafel is.

Zo kwamen de kosten een stuk lager uit dan voor een bv. CS70 en volgens mij kan ik hier jaren mee vooruit.

Nogmaals bedankt voor jullie input!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.