EB HC260, riem loopt er telkens af

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb een Elektra Beckum HC260 vlak vandikte bank. Sind kort loopt telkens de riem eraf die de transportrollen van de vandiktebank aandrijft. Dus niet de riem vanaf de motor, maar de riem aan de andere kant. Moet ik dan deze riem vervangen, er waar koopt men zoiets? Ik heb al even op het net gezocht. De firma Kuit heeft een onderdelen lijst op z'n website staan en daar staat heel veel op, maar net deze riem wordt niet genoemd.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Seek zei:
......dan deze riem vervangen, er waar koopt men zoiets?
Het kan zijn dat die riemen universeel zijn.
Zo heb ik mijn nieuwe aandrijfriem voor de Kity vlak-vandiktebank gekocht bij de auto-onderdelenhandel (goedkoper dan bij de machineboer). Oude meenemen en men plukt zo een nieuw passend exemplaar uit het voorraadrek.
Probeer maar eens.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Tjeerd zei:
Seek zei:
......dan deze riem vervangen, er waar koopt men zoiets?
Het kan zijn dat die riemen universeel zijn.
Zo heb ik mijn nieuwe aandrijfriem voor de Kity vlak-vandiktebank gekocht bij de auto-onderdelenhandel (goedkoper dan bij de machineboer). Oude meenemen en men plukt zo een nieuw passend exemplaar uit het voorraadrek.
Probeer maar eens.

Het is een platte riem, geen V-snaar of tandriem. Wordt dat ook in auto's gebruikt? Ik zou niet weten waar in een auto zo'n riem zit.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dag Seek,

Ligt het aan de riem, of aan het mechanisme? Ik heb ook eens hetzelfde probleem als jij gehad, ook steeds nieuwe riemen geprobeerd, maar het probleem bleef. Uiteindelijk bleek het aan het mechanisme, de tandwielen e.d. te liggen. Ik had die een keer gesmeerd, maar het vet trok zoveel stof aan, waardoor de tandwielen heel stroef gingen. De riem had niet genoeg grip om die weerstand te weerstaan, en liep er af. Het hele zaakje eens goed schoongemaakt, daarna geen last meer van gehad.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Seek zei:
................................... dat ook in auto's gebruikt? Ik zou niet weten waar in een auto zo'n riem zit.
Je hoeft het niet te proberen natuurlijk!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
[quote="Tjeerd]
Je hoeft het niet te proberen natuurlijk![/quote]

:oops: Euh je hebt gelijk. Toch bedankt voor de tip.
De riem die vanaf de motor komt is wel een standaard riem die ook in autos gebruikt wordt. Deze riem is volgens mij meer iets dat ze bij machines gebruiken.

Ik ga eerst de tip van woodworker eens proberen, dan probeer ik het bij de betere ijzerwarenhandel.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Hey Seek,
Ik heropen dit onderwerp omdat ik mij vandaag een HC 260 heb gekocht en ik heb krak hetzelfde probleem. Zou je mij een tip kunnen geven hoe ik dit kan oplossen? Hartelijke dank. Frank
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
beste
mijn ervaring leert dat vlakke riemen op een schuine zijde weg lopen . mogelijke oorzaken kunnen zijn dat de uitlijning van de rollen niet meer evenwijdig is, of doordat er vervuiling zit op de loopvlakken. of slip tussen riem en loop vlakken. bij riemen kan het ook nog zijn dat ze door verkeert op leggen of vastlopen oid ongelijk langer worden , dus de omtrek aan de beide zijden is niet meer het zelfde en dit geeft ook het effect dat de riem van een schuinvlak af loopt.
ik zou zeggen eerst loopvlakken goed schoon en vet vrijmaken incl de riem. controleer rollagering op spelingen. controleer riem op beschadigingen.
mischien kunnen jullie wat met deze info.
gr Frank
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Alles goed schoonmaken, en alleen de juiste delen smeren, vergeet de onderkant niet die tandwieltjes zijn kwetsbaar en als je alles niet soepel draaiend houd breekt er zomaar een tandje af. Goed en regelmatig onderhoud bij deze machine is belangrijk en zorgt ervoor dat je nog heel wat hout kunt bewerken want verders is hij onverwoestbaar vind ik zelf.

Succes ermee
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Sinds ik een afzuiging heb, heb ik er nauwelijk last meer van. Af en toe de tafel inspuiten met dat houtglijspul. En niet teveel tegelijk af willen schaven. Het hout ondervindt nu veel minder weerstand als het door de vandiktebank gaat, waardoor de riem er ook niet zo snel afspringt.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
@allen, mijn hartelijke en gewaardeerde dank voor de reacties. Mijn vader heeft ondertussen wat aanpassingen gedaan aan de machine waardoor het probleem is verholpen. Ik kijk er alvast naar om er mijn eerste werkstukken mee te maken. Groet. Frank
 

walter_bonaire

Nieuw lid
26 mrt 2015
1
0
@ woodworker

Het is een platte riem, geen V-snaar of tandriem. Wordt dat ook in auto's gebruikt? Ik zou niet weten waar in een auto zo'n riem zit.
ik heb zelf ook zo'n top machine op Bonaire staan en had hetzelfde probleem. het hele zooitje eens flink schoongemaakt met thinner en die riem blijft nu mooi op z'n plaats. Thanks!
 

ArnoH

Nieuw lid
3 mei 2016
1
0
Hoi Allemaal,

Ook ik heb sinds kort het probleem dat mijn riem voor de aanvoerrol van de vandikte bank er af lopen. Ik heb al een nieuwe riem besteld maar deze loopt er ook weer af. Het schoonmaken van de machine heeft niet geholpen na ca. 10 sec loopt de riem er weer af. Uiteindelijk een rubberen strookje aangebracht voor net wat meer grip maar ook dit werkt niet. Iemand nog een idee of is er een mogelijkheid om de riem te vervangen voor een ketting?????
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.