Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

EB HC260, riem loopt er telkens af

Ik heb een Elektra Beckum HC260 vlak vandikte bank. Sind kort loopt telkens de riem eraf die de transportrollen van de vandiktebank aandrijft. Dus niet de riem vanaf de motor, maar de riem aan de andere kant. Moet ik dan deze riem vervangen, er waar koopt men zoiets? Ik heb al even op het net gezocht. De firma Kuit heeft een onderdelen lijst op z'n website staan en daar staat heel veel op, maar net deze riem wordt niet genoemd.

Re: EB HC260, riem loopt er telkens af

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Seek
    ......dan deze riem vervangen, er waar koopt men zoiets?
    Het kan zijn dat die riemen universeel zijn.
    Zo heb ik mijn nieuwe aandrijfriem voor de Kity vlak-vandiktebank gekocht bij de auto-onderdelenhandel (goedkoper dan bij de machineboer). Oude meenemen en men plukt zo een nieuw passend exemplaar uit het voorraadrek.
    Probeer maar eens.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tjeerd
    ......dan deze riem vervangen, er waar koopt men zoiets?
    Het kan zijn dat die riemen universeel zijn.
    Zo heb ik mijn nieuwe aandrijfriem voor de Kity vlak-vandiktebank gekocht bij de auto-onderdelenhandel (goedkoper dan bij de machineboer). Oude meenemen en men plukt zo een nieuw passend exemplaar uit het voorraadrek.
    Probeer maar eens.
    Het is een platte riem, geen V-snaar of tandriem. Wordt dat ook in auto's gebruikt? Ik zou niet weten waar in een auto zo'n riem zit.

Dag Seek,

Ligt het aan de riem, of aan het mechanisme? Ik heb ook eens hetzelfde probleem als jij gehad, ook steeds nieuwe riemen geprobeerd, maar het probleem bleef. Uiteindelijk bleek het aan het mechanisme, de tandwielen e.d. te liggen. Ik had die een keer gesmeerd, maar het vet trok zoveel stof aan, waardoor de tandwielen heel stroef gingen. De riem had niet genoeg grip om die weerstand te weerstaan, en liep er af. Het hele zaakje eens goed schoongemaakt, daarna geen last meer van gehad.

................................... dat ook in auto's gebruikt? Ik zou niet weten waar in een auto zo'n riem zit.
    Je hoeft het niet te proberen natuurlijk!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door "Tjeerd
    Je hoeft het niet te proberen natuurlijk!
    ops: Euh je hebt gelijk. Toch bedankt voor de tip.
    De riem die vanaf de motor komt is wel een standaard riem die ook in autos gebruikt wordt. Deze riem is volgens mij meer iets dat ze bij machines gebruiken.

Ik ga eerst de tip van woodworker eens proberen, dan probeer ik het bij de betere ijzerwarenhandel.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2008

Hey Seek,
    Ik heropen dit onderwerp omdat ik mij vandaag een HC 260 heb gekocht en ik heb krak hetzelfde probleem. Zou je mij een tip kunnen geven hoe ik dit kan oplossen? Hartelijke dank. Frank

beste
    mijn ervaring leert dat vlakke riemen op een schuine zijde weg lopen . mogelijke oorzaken kunnen zijn dat de uitlijning van de rollen niet meer evenwijdig is, of doordat er vervuiling zit op de loopvlakken. of slip tussen riem en loop vlakken. bij riemen kan het ook nog zijn dat ze door verkeert op leggen of vastlopen oid ongelijk langer worden , dus de omtrek aan de beide zijden is niet meer het zelfde en dit geeft ook het effect dat de riem van een schuinvlak af loopt.
    ik zou zeggen eerst loopvlakken goed schoon en vet vrijmaken incl de riem. controleer rollagering op spelingen. controleer riem op beschadigingen.
    mischien kunnen jullie wat met deze info.
    gr Frank

Alles goed schoonmaken, en alleen de juiste delen smeren, vergeet de onderkant niet die tandwieltjes zijn kwetsbaar en als je alles niet soepel draaiend houd breekt er zomaar een tandje af. Goed en regelmatig onderhoud bij deze machine is belangrijk en zorgt ervoor dat je nog heel wat hout kunt bewerken want verders is hij onverwoestbaar vind ik zelf.

Succes ermee

Sinds ik een afzuiging heb, heb ik er nauwelijk last meer van. Af en toe de tafel inspuiten met dat houtglijspul. En niet teveel tegelijk af willen schaven. Het hout ondervindt nu veel minder weerstand als het door de vandiktebank gaat, waardoor de riem er ook niet zo snel afspringt.

Forum Rechten