Help: Motor doorgebrand

HMK

Nieuw lid
18 sep 2014
1
0
Lelystad
Hallo,
van mijn (simpele) concept bankje is de motor doorgebrand. weet iemand waar ik een motortje kan vinden? 240V/3,6A 1400 rpm (of iets zwaarder).
zit thuis wegens burn-out, dus lekker weer met de hobby bezig. Maar niet voldoende geld beschikbaar om een grotere, betere draaibank te kopen.

wie kan mij uit de brand helpen?

MvG, Harco
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Zoeken op Marktplaats. Kan even duren omdat 1400 tpm niet zo courant is. Zelf heb ik er daar ook een gevonden. Prijs 25-35 euro maximaal.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
In mijn ervaring is 1400 rpm zeer courant. Pas als je 1000 of 750 toeren (6 en 8 polig) gaat zoeken wordt het lastig. Er is een categorie 'moteren' onder 'doe het zelf' waar je elektromotoren kunt selecteren. Helaas zijn er ook verkopers die een vage foto van het motorplaatje voldoende informatie vinden..
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De snelheid van deze motor is weliswaar hoger, maar dat valt wellicht op te lossen met een andere overbrenging (poelie). Het is wel een super mooie motor.
Ik vermoed dat een 2.2 kW motor niet gaat werken in een opstelling waar nu een (ongeveer) 750 Watt motortje in hangt.

En Jurriaan: een 1400 rpm motor is toch al een 6 polige motor? een 2800 rpm is toch 3 polig?
 

Pvb-nl

Houtliefhebber
Beste Harco,
Toevallig heb ik een motor over die aardig in de buurt komt: 1.425 rpm, 3.8 A, 230 V. Staat in Amersfoort. Gratis af te halen of tegen verzendkosten stuur ik deze toe. Is wel een oudje, merk Westinghouse, maar draait prima. Stuur maar even een PM indien u belangstelling heeft. Gr Paul
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik vermoed dat een 2.2 kW motor niet gaat werken in een opstelling waar nu een (ongeveer) 750 Watt motortje in hangt.

En Jurriaan: een 1400 rpm motor is toch al een 6 polige motor? een 2800 rpm is toch 3 polig?

polen gaan per 2 dus 2-polig = 3000 rpm 4-polig = 1500 rpm 6-polig = 1000 rpm 8 polig = 750 rpm. Het daadwerkelijk toerental is natuurlijk lager, door slip zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasige_asynchrone_motor
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.