Spuiten, welke compressor ?

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zou graag een compressor aanschaffen om dingen die we maken te kunnen afwerken door te spuiten
De kans is groot dat we eerdaags gaan verhuizen dus nieuwe uitdagingen genoeg en dan komt een spuit goed van pas.

Ik bezit een goede (bovenbeker) spuit met nozzles in verschillende maten van een zeer redelijke (tot wellicht goede) kwaliteit
Een compressor heb ik nog niet, ik weet dat deze olievrij moet zijn, maar hoeveel opbrengst en dergelijke weet ik niet

hebben jullie tips en dan met name merk/type voor een degelijke maar betaalbare compressor die voor het gewenste doeleind geschikt is
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Een kleine bovenbekerspuit gebruikt vanaf een 200 liter per min. Om verf te spuiten hoef je geen olievrije compressor te hebben, je moet de lucht nabehandelen met een olie en waterafscheider. Als je krachtstroom hebt wordt het makkelijker, maar koop anders een 3pk 220 compressor met een honderd litertank. Dan kan je achter elkaar doorspuiten zonder dat de druk steeds daalt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Houdt er rekening mee dat een goede zuigercompressor met een aanzuigvolume van 400 liter maar 240 liter opbrengst geeft. De kleine olievrije herriebakjes komen daar niet aan, die maken hoofdzakelijk warmte en lawaai.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Wat Chevy66 zegt. Mijn (oliegevulde) 25 ltr compressor is overal te licht voor. Vijftig ltr is al beter maar eigenlijk is voor serieus gebruik 100 ltr het minimum. In mijn nieuwe werkplaats heb ik gelukkig een honderd liter staan. Er is mij al voorspeld dat ik binnen een paar maanden een nog grotere wil....

Groet, Rob.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Chevy bedankt voor de info
ben een beetje aan het rondzoeken maar wat ik vooral tegen kom is 380/400 v
zoek ik verkeerd of zijn er geen compressoren die 220/230v zijn met de juiste specs ?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
De discussie Hoe groot/zwaar moet mijn compressor zijn is van alle tijden. Bijna altijd wordt de compressor te klein/licht gekozen. Niet alleen zijn de gegevens van het verbruik van de aangesloten gereedschappen vaak niet juist. Verliezen door lekkages zijn niet meegenomen. Deze komen bij de goedkopere machines veel voor. Over het algemeen mogen ze niet langer dan de helft van de tijd aanstaan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Bijna alle compressorboeren hebben een 2,2 kw 220 v compressor in hun assortiment. Denk aan airpress, balma. Ook op marktplaats komen ze nieuw regelmatig voorbij. Je hebt het liefst een compressor met een losse elektromotor en een tweecilinder compressor met een gietijzeren cilinder, deze maken over het algemeen minder lawaai. Als de compressor veel en lang draait moet je regelmatig de olie in het carter verversen. De olie wordt erg heet en verliest zijn smerende eigenschappen. Doe je dit niet dan lopen de drijfstanglagers er uit.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Kijk, dát zijn goed tips
Het merk airpress had ik al eens langs zien komen, die zal ik nog eens nader bekijken

Reuze bedankt voor zover (wordt vervolgd)

@Wim, ik geloof je meteen, vandaar ook mijn draadje... ik heb liever wat over capaciteit dan te weinig.
Echter ben ik wel veroordeeld tot 230v dus moet ik daar wel rekening mee houden
Omdat ik niet weet hoe vaak ik een compressor zal gebruiken wil ik ook niet gelijk heel veel geld uitgeven
Ik wil toch proberen zo ergens tussen de 300 en 400 max uit te geven (hopelijk lukt het daarmee een knappe machine te vinden)
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Mijn vader heeft een airpress, 220V tank van 80L of zo. Die werkt al een jaar of 10 nogal intensief en nooit problemen gehad.

Zelf heb ik dit jaar deze van Contimac gekocht, 380V 500L/M en 200 L tank. Ook tevreden mee al was er een kleine lek aan die ik heb moeten dichten. Ik heb gelezen dat om te spuiten en eventueel zndstralen je toch beter minimaal 400l/m neemt. De compressor, zeker bij niet industriële modellen, mag nooit constant draaien, hij moet sneller vullen dan je hem leegmaakt zodat hij kan afkoelen, anders riskeer je problemen.

De mijne zit op "zolder" en verbonden aan een netwerk van buizen met 3 uitgangen waaronder twee automatische oprolslangen. Ik ben erin geslaagd het systeem bijna lekvrij te krijgen. Zo staat hij altijd aan, en heb ik altijd perslucht beschikbaar zonder te moeten wachten. Als ik hem niet gebruik dan springt hij amper 1x per week aan om bij te vullen.
Ik heb ook een waterafscheider geplaatst aan de uitgang van de compressor, noodzakelijk als je wil spuiten en zeker om te zandstralen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vanavond heb ik deze machine gekocht...

compressor.jpg

Een Airpress pr 450, 2 cilinder
zo goed als nieuw, slechts enkele keren gebruikt en dat voor slechts €225,00

Om te beginnen lijkt het me een prima compressor
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Mooie machine. Mocht je toch lucht tekort komen kan je er altijd een andere compressor aan vast koppelen. Je krijgt dan een groter voorraad vat. (Die andere niet aanzetten).
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zoiets hoorde ik ook dat je een extra vat kan plaatsen, zijn er ook losse vaten te koop (niet dat ik dat al wil, maar ben wel nieuwsgierig)
wel of niet aanzetten, kun je me ook uitleggen waarom dit zo is ? ik dacht zelf het wel kon
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Er zijn losse vaten te koop. Ik denk dat een tweede hands goedkoper is. Gewoon een kraan/ kogelafsluiter er tussen en dan is ie afsluitbaar. Let op dat je een kraan neemt die geschikt is voor de druk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.