Ebonizing kersen

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik heb pas een voet (sokkel) voor een beeld gemaakt van kersen. Mijn opdrachtgever wist nog niet hoe hij de afwerking wilde hebben en heb ik dit blank gelaten maar wel geschuurd tot korrel 1000. Resultaat is een mooie matte glans en een superglad oppervlak. Echter nu wil de opdrachtgever het hout donkerder hebben.
Geen probleem dacht ik, dat doe ik wel naar aanleiding van het topic over ebonizing. Mijn eigenlijke vraag is of ik dit nu rechtstreeks kan opbrengen of dat ik het hout weer ruw moet schuren? Lijkt me beter opnemen dan glad namelijk. Is het dan ook mogelijk om een laag aan te brengen, drogen en vervolgens gladder schuren, nog een laag etc. met behoud van een zwarte finish ?

PS: Ik had deze vraag al aan Jaap gesteld via PB. Hij heeft eea al beantwoord maar vroeg of ik dit wilde posten. Bij deze gedaan dus :p

De voet staat nog bij de opdrachtgever, ik heb nog geen foto's maar zal ze morgen ff maken.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Martijn stuurde me een pb n.a.v. een post uit een ver verleden, maar het forum is natuurlijk bedoeld om zoveel mogelijk met zovelen te delen.

Dit was mijn antwoord:

Kersen reageert niet goed op het azijn staalwol mengsel. Je kunt een experiment doen, maar ik zou ook kijken naar b.v. Clou beits in een zwarte tint. Dat koop je in zakjes en los je op in lauw water. In beide gevallen komt de nerf wel op. Schuren tot 1000??? Dat is wel erg veel. Ik heb wel hout gepolijst, staat ook wel her en der op het forum, maar als je met olie of verf ed aan de slag gaat is dat veel te fijn. Voor verf ga je niet verder dan 120 ivm hechting, olie kan wel iets fijner maar je kunt het ook na het oliën nog een keer met b.v. 180 of 220 opschuren en dan weer olie. Een leuk onderwerp voor een test. Zet de vraag ook maar op het forum, dan kopieer ik dit antwoord er wel onder.

veel plezier op het forum,

jaap


Na het allemaal nog weer eens gelezen te hebben, zou je kunnen experimenteren door eerst thee op het hout te kwasten of onder te dompelen. Het blijft wat in het midden of the tannine of het looizuur de activator is. Ben benieuwd naar je probeersels!

jaap
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Nogmaals dank voor je antwoord Jaap. Van het weekend heb ik azijn in een potje gedaan met staalwol, dit laat ik een weekje staan waarop ik een paar proefstukjes zal maken met dit mengsel al dan niet met de toevoeging van thee. Mocht dat niet werken dan heb ik nog wel een donkere beits liggen.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Inmiddels heeft het twee weken gestaan, geen tijd gehad. Grappig is wel dat het azijn al die tijd helder is gebleven totdat ik het deksel er eens af haalde. Binnen een nacht was het zo bruin als wat, de zuurstof had dus zijn werk goed gedaan.

Voor de test heb ik 2 blokjes kersen genomen uit dezelfde plank waar de sokkel van gemaakt is. Het resultaat was verrassend goed.

Beide blokjes geschuurd tot K240 waarna ik met een stukje keukenpapier de azijn/staalwol oplossing aanbracht. Vrij snel verkleurd het kersen naar donker grijs/licht zwart. Bij het tweede blokje heb ik een tweede laag aangebracht maar dat brengt nauwelijks verschil en dus heb ik de foto's weggelaten.

Eerst twee foto's zonder het te behandelen, volgende twee foto's direct na het behandelen en de twee daarop na ongeveer een kwartier. Het wordt nog iets zwarter daarna maar het was al te donker (binnen) om een goede foto te nemen.

- - - Updated - - -
 

Bijlagen

  • P1010051.jpg
    P1010051.jpg
    88,7 KB · Weergaven: 203
  • P1010052.jpg
    P1010052.jpg
    70,1 KB · Weergaven: 202
  • P1010055.jpg
    P1010055.jpg
    98,7 KB · Weergaven: 202
  • P1010056.jpg
    P1010056.jpg
    75,8 KB · Weergaven: 203
  • P1010060.jpg
    P1010060.jpg
    90,5 KB · Weergaven: 201
  • P1010061.jpg
    P1010061.jpg
    63,6 KB · Weergaven: 203
Laatst bewerkt:

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Nu al een tijdje geleden de voet of sokkel klaar gemaakt maar vergeten te posten :eek:

Persoonlijk vond ik de originele kleur veel mooier maar ja, klant is koning.

P1010065.jpg

Na bewerking

P1010070.jpg

Nabewerking is gedaan met een staalborstel en schuurpapier, er zit verder geen olie of lak op.

WP_20141104_12_28_21_Pro.jpg
WP_20141104_12_28_43_Pro.jpg
WP_20141104_12_29_05_Pro.jpg
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Ik snap wel dat de opdrachtgever het donkerder wilde hebben, zo eist de voet net iets minder de aandacht op van het minder mooie stuk glas. :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.