massief zagen met lintzaag gaat erg traag

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Hoi allemaal,

ik ben momenteel aan een salontafeltje bezig met massief hout.
om dikkere balken optimaal te kunnen gebruiken, ben ik dit aan het opdelen met mijn lintzaag.
Dit is een elektra beckum BAS 500 van 93. Een vrij zware machine en heb er pas een nieuw lint van Metabo opgelegd.
Het schulpen gaat wel, maar het gaat echt vreselijk langzaam. Echt mm per mm. Soms drift het blad wel, soms niet.
Waar zit het verschil in met bijvoorbeeld een hammer of een felder?
Ik hoor dat de wielen waarover het lint loopt, massief zijn en veel meer kracht kunnen geven omdat de motor minder belasten.
Dit heb ik inderdaad niet. Maar maakt dit echt alle verschil?
En kan je de wielen niet verzwaren ofzo?
De geleiding van onder het zaagblad vind ik niet echt geweldig. Eerder knudde. KAn je dit verbeteren?
Is dit bij een hammer zoveel beter? En gaat het schulpen dan echt gelijk niets?
Op youtube gaat dat schulpen overal zo snel en goed. Bij mij is dit niet echt het geval. Het gaat wel, daar niet van.
Maar ik moet echt zoveel tijd opofferen om dit te schulpen.
Herkent iemand dit probleem? Of heeft iemand tips?

Groetjes,

Rocky
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Een "slechte" machine zal eerder problemen geven met driften of vibraties als je diep zaagt. Maar die zal niet trager zagen met eenzelfde lint.
Jouw probleem komt waarschijnlijk van het lint, om diep te schulpen heb je beter een zo breed mogelijk lint met diepe en grote tanden. Hoe meer tanden per cm je hebt hoe trager die zaagt.
 
A

Athanor

Guest
Ik had laatst op mijn Felder FB510 lintzaag een plotselinge afname van zaagsnelheid en kwaliteit bij het herzagen. Bleek dat de zetting van de tanden was gereduceerd omdat de achtergeleiding losraakte en het lint met de tanden tussen de zijgeleiders kwam. Zonder zetting gaf dat eenzelfde miserabel resultaat. Ergo: check het lint eens op de zetting van de tanden!


Fons
 

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Hoi benchworks,
bedankt voor je reactie. Ik had ergens gelezen dat jij een hammer had. Herken jij hier ook problemen van of heb jij hier totaal geen last van.
Ik had het meest "grove en brede" zaaglint gekocht dat er beschikbaar was, maar minder tanden zouden inderdaad misschien beter zijn.

sommigen spreken van tuffsaw zaaglinten. Weet iemand of dit echt zo een verschil maakt? Want ik heb pas een zaaglint gekocht :)

Rocky
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
De Tuffsaw-linten zijn echt ongeevenaard. Als je de eigenaaar, Ian, je probleem voorlegt en hem vertelt wat je wilt doen met welke machine, krijg je in no-time een advies. Prijzen zijn heel redelijk en je hebt ze meestal in minder dan een week in huis.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Ik ben het met ons peatey eens. Bij mij maakte het echt een wereld van verschil. Ik gebruik nu een 3 tpi voor het schulpen. Neem niet een te breed lint. De meeste lintzagen kunnen de opgegeven maat niet aan. Ik heb het nu over de betere de zagen. Ik heb zelf een scheppach basato 4. Er zou 30 mm opkuisen niet dus. Maar meer dan 12 mm is niet nodig. Meestal zaag ik met 12 mm. Na het installeren van het tuffsaws lint was de drift verdwenen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hoi benchworks,
bedankt voor je reactie. Ik had ergens gelezen dat jij een hammer had. Herken jij hier ook problemen van of heb jij hier totaal geen last van.
Ik had het meest "grove en brede" zaaglint gekocht dat er beschikbaar was, maar minder tanden zouden inderdaad misschien beter zijn.

sommigen spreken van tuffsaw zaaglinten. Weet iemand of dit echt zo een verschil maakt? Want ik heb pas een zaaglint gekocht :)

Rocky

Ik had een Elektra Beckum voor mijn huidige Hammer, het is wel een wereld van verschil, vooral de geleiding is beter. De EB kon ik niet gebruiken met een geleider want die drifte alle kanten op. De Hammer kan net zo precies en parallel zagen als een paneelzaag.
Waarom kan je eigenlijk niet sneller zagen? Vertraagt de motor of is er gewoon teveel weerstand?

Ik gebruik ook tuffsaws linten, tot nu toe voornamelijk sabre-cut maar de laatste keer had hij die niet meer en had ik de M36 of zo genomen. Ik moet toegeven dat die minder agressief zaagt en je wat harder moet duwen, maar man wat gaat die lang mee. Hetzelfde lint zit er nu al maanden op en werkt nog prima, bij de sabre was die versleten na een paar meubels.
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hier dus ook een tevreden gebruiker van tuffsaw linten. Met de originele zaaglinten die Hammer leverde bij de zaag was het opdelen van massieve planken geen plezier. Met de tuffsaw linten gaat het snel en nauwkeurig.

Groet Jos
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
De Tuffsaw-linten zijn echt ongeevenaard. Als je de eigenaaar, Ian, je probleem voorlegt en hem vertelt wat je wilt doen met welke machine, krijg je in no-time een advies. Prijzen zijn heel redelijk en je hebt ze meestal in minder dan een week in huis.

Helemaal mee eens. Een nieuw Metabo lint voor mijn Electra Beckum kostte me €24 en deed amper beter dan het oude lint dat erop zat.
Bij Tuffsaws had ik voor €24 twee nieuwe linten incl shipping uit de UK, en wat een wereld van verschil!

Heel stom hoor: maar je hebt het lint er toch wel juistom op gezet? Ik heb ooit een lint eropgezet, denkende dat dat altijd juistom was ("een lint is een lint he!"). Pas enkele keren later kwam ik erachter waarom de zaag plots zo slecht werkte: ik had het lint binnenstebuiten ontrold, waardoor de tanden in de verkeerde richting stonden!

Even snel omgedraaid en de zaag draaide weer als een zonnetje!
 

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
hoi allemaal,

alvast bedankt voor de nuttige reacties.

@ Benchworks: ik had niet de indruk dat de machine in toeren zakt. Maar sneller doorduwen lukte gewoon niet. had de indruk dat het lint inderdaad niet grof genoeg was om te schulpen. Ook zag ik dat het lint soms durfde te vonken tegen de lagering erachter. Het lint draait rond en de lagering zou moeten meedraaien, maar zelf heb ik de indruk dat het lint meer een groef in de lagering kerft, waardoor het kan vonken. En de stelblokjes op mijn Elektra Beckum kan ik niet vastzetten met een inbus ofzo. Na een tijdje kwamen ze gewoon los, waardoor het zaagblad meer kan driften. Ik vind het systeem niet zo goed, maar het zal voorlopig dromen blijven van een hammer of felder....helaas....

@ massis: ik had het lint er juist opgezet;-) maar toch bedankt voor de tip hehe... heb het inderdaad ook al aan de hand gehad.

Iedereen bestelt blijkbaar de tuffsaw linten, maar ik zie een Engelstalige site met de maateenheden in inches enzo... daar ken ik eigenlijk niks van. Bestellen jullie allemaal op die site? En nooit problemen met de levering?

Bedankt!

Rocky
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Rockey je kan bij tuffsaws gewoon in mm bestellen.
Google eens op bandsaw upgrade. Er zijn sites die voor tientallen modellen setjes verkopen. Helaas alles in Engels en gericht op de Amerikaanse markt.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Toen ik linten zocht heb ik op de 'contact' pagina van tuffsaws in mijn beste steenkolen engels duidelijk proberen te maken wat ik van plan was ovv:
- houtsoort
- dikte
- afkorten (cross-cut) of schulpen (rip of resaw)
- merk en type lintzaag.

De volgende dag had ik van Ian een uitgebreide mail in heel begrijpelijk engels terug met verschillende mogelijkheden met hun voor- en nadelen.

Ik had nog wat twijfel over de exacte zaaglengte die ik nodig had maar ook dat kon hij me tot op de milimeter vertellen.

Uiteraard had ik nog wat twijfels en tegenwerpingen maar uiteindelijk heb ik na wat heen en weer mailen gewoon zijn advies gevolgd,
Tot nu toe nog geen seconde spijt gehad,
 

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
hoi allemaal,

bedankt voor de vele reacties. Ik heb ook een mail gestuurd in mijn beste Engels:)
Daarna ga ik ook meteen bestellen. Als ik de geleiding op mijn lintzaag nog aangepast krijg, komt het helemaal goed!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.