Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

kopiŽren keldertrap

Dag iedereen,

2014-09-07 13.31.10.jpg
    Dit is mijn huidige keldertrap. Je ziet het probleem al: onderaan helemaal rot en de onderste trap heeft het zelf al helemaal begeven.
    Die trap wil ik dus vervangen. Ondertussen ligt hij er al uit.

Nu, ik heb al een klein beetje met hout gewerkt, maar zit nog niet op het niveau dat ik me aan trappen kan wagen.
    Maar aangezien de trap zo eenvoudig is, in de kelder zit, en ik hem eigenlijk min of meer kan kopieren, doe ik het toch maar.

Alleen, voor de onderkant van de 2 bomen (zo heet dat toch, ja?) kan ik de afmetingen en hoeken niet zomaar overnemen, aangezien die weggerot zijn. Dus dacht ik het volgende te doen:
    - de bomen elk op hun plaats leggen terwijl ze nog te lang zijn, en dan onderaan met een balkje een parallellijn te trekken met de vloer. Of sokkel in dit geval.
    - onderaan de juiste hoek afzagen, en van dat punt de lengte van de boom aftekenen. Van sokkel tot de vloer boven in de gang dus.
    - van dat punt neem ik de hoek over van de huidige trap. Want de bovenste is niet weggerot.
    (Ik hoop dat ik me een beetje duidelijk heb kunnen maken)
    Kan dit lukken, of zie ik iets over het hoofd en loopt dit mis?

Een tweede vraag is: hoe dik moeten de treden zijn? Ik zou ze infrezen in de bomen (1 of 2 cm?) en ik heb vuren planken liggen van 2,6cm dik. Is dit voldoende? De treden zijn ongeveer 65cm breed.

Alvast bedankt aan degene die me hierbij wat raad kan geven...

Bartel

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Ik heb de fabricatie van mijn werkplaats trap gefilmd, gemaakt van sls hout 38x184mm. Er zit nog geen €50 aan hout in en er is relatief weinig werk aan voor een degelijk resultaat.

26mm vuren is iets te dun denk ik, vroeger waren trappen nogal dun, maar nu is het allemaal 36-44mm hardhout lijkt het. Hoe dik is de bestaande?
    Ik denk dat ik de mijne 8mm ingefreesd heb, geen lijm gebruiken enkel nagels. Ik heb schroeven gebruikt omdat het zachthout was.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Gezien de onderzijde van de trapbomen weggerot zijn, zit je met een vochtige kelder. Een steen onder plaatsen, zoals op uw foto zou ik ook vermijden. Een steen is nogal poreus en absorbeert veel vocht. Hierdoor is dit in uw hout terecht gekomen.

Ik zou onderaan de trapbomen zeker een metalen plaatje voorzien van een 2-tal cm dik.

Hou wel rekening met een eventuele herverdeling van de treden bij het weglaten van de onderste sokkel.

Ik zit inderdaad met een vochtige kelder die ik ook ga aanpakken. Maar ik ben niet van plan om die sokkel uit te breken, net omwille van de herberekeningen die dan nodig zijn. Ik ga de gaten waar die bomen in zaten opvullen (Het zou me eigenlijk zelf niet verwonderen dat het water in mijn kelder net door het hout van die trap naar boven wordt gezogen), en dan de hele kelder (of toch tot een bepaalde hoogte) behandelen met een 2-componenten kelderepoxy. Indien hier iemand ervaring mee heeft, mag deze topic wat mij betreft gerust wat uitgebreid worden.

Een metalen plaatje had ik nog niet aan gedacht, maar ik hoop dat dat met die behandeling niet meer nodig is. Ik heb wel gezocht naar zo een metalen profiel waar bv draagbalken mee aan een muur worden vastgemaakt, maar die vind je natuurlijk niet in de juiste hoek. Dus dacht ik daar een draadstang (of 2) in die sokkel chemisch te verankeren, en dan de trap vastbouten. Goed idee?

Ik vreesde al dat die planken te dun zijn. Het lijkt ook gewoon niet sterk genoeg. Momenteel zijn ze iets van 3-3,5 dik. Ik dacht nog even om er 2 op elkaar te lijmen of zo, maar het is waarschijnlijk gewoon beter om de goede planken te gaan zoeken.

Bedankt voor de reacties. En ook dat filmpje. Ik kan nu niet kijken, ik zit op mijn werk, maar daarna ga ik dat zeker eens aandachtig bestuderen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BenchWorks Bekijk Berichten
    Ik heb de fabricatie van mijn werkplaats trap gefilmd, gemaakt van sls hout 38x184mm. Er zit nog geen €50 aan hout in en er is relatief weinig werk aan voor een degelijk resultaat.

26mm vuren is iets te dun denk ik, vroeger waren trappen nogal dun, maar nu is het allemaal 36-44mm hardhout lijkt het. Hoe dik is de bestaande?
    Ik denk dat ik de mijne 8mm ingefreesd heb, geen lijm gebruiken enkel nagels. Ik heb schroeven gebruikt omdat het zachthout was.
    Mooi filmpje...
    Met een hamer past alles...

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Ipv een metalen plaatje lijkt het me beter minimaal de onderkant goed in de grondverf te zetten. Je moet namelijk voorkomen dat er vocht in het hout kan trekken. Vocht in de kelder is vaak afkomstig van condensatie, dus bij een metalen plaatje gaat dit juist vochtig worden. De onderkant op een blok zetten wordt gedaan omdat oude kelders nog wel eens willen vollopen met water bij grote neerslag.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Waarom worden de treden eigenlijk niet verlijmd in de nesten? Nutteloos gesmodder? Ander nadeel?

je kan ook op je sokkel die je nu hebt, een soort waterkering laag opmetsen, dat is gewoon zo zwarte plastiek dat metsers gebruiken.plaats dat op je sokkel tussen je (nieuwe ) trap en je hebt geen zuigende werking meer.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Lijmen is niet nodig, en bijna niet te doen, omdat het in elkaar zetten best even duurt. Dan is de lijm al te droog voordat hij in elkaar gezet wordt. Traditioneel doe je er twee flinke spijkers is, een beetje schuin erin gemept.

Dat zwarte plastiek is DPC-folie. Maar grondverf is beter

Bedankt iedereen voor de reacties. En voor het mooie filmpje ook.
    Ik ben vandaag om cls hout gegaan voor de treden, en onmiddelijk op maat laten zagen zodat ze in mijn wagen passen.
    Daar heb je nu eens geen voldoening van, maar ja...

Nu eerst de tijd vinden om de kelder zelf aan te pakken.

Forum Rechten