Nieuwe Veritas schaven

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Handvaten naar ieders goesting, en hogere hoeken voor ... de Australische markt? Spijtig dat ze geen houten zolen hebben ingevoerd, dat had ik wel eens willen zien.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Toch goed van Veritas om een al heel lang bestaand stuk handgereedschap een eigen draai te geven. Ze missen de klassieke Stanley look, maar het lijken me prachtige goed werkende schaven.
@Damien, zoals we op ons forum o.a. van Roeland gezien hebben kun je van een "gewone" schaaf een infill maken. Een outfill (plakje pokhout onder de zool lijmen) moet dan ook mogelijk zijn, ben benieuwd naar je uitvoering er van ;) .

jaap
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
@Damien, zoals we op ons forum o.a. van Roeland gezien hebben kun je van een "gewone" schaaf een infill maken. Een outfill (plakje pokhout onder de zool lijmen) moet dan ook mogelijk zijn, ben benieuwd naar je uitvoering er van ;) .

Ik dacht aan een heropbloei van de transitional, de Stanley #21 - #37, een houten schaaf met een modern regelsysteem. Al kan ik begrijpen dat de meeste houtbewerkers niets van hout willen hebben, ze weten immers hoe lastig het materiaal kan zijn. Wie weet komt het nog, een aparte module die inbouw van hun messen en regelsysteem toelaat.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Het zijn mooi gevormde schaven, echter ik ben niet zo'n fan van de diepte regeling i.c.m. de laterale instelling bij het verstellen van de diepte verlies je heel snel de juiste laterale instelling. De nieuwe Stanley sweethart serie en bv de Kuntz schaaf hebben dit systeem ook .
Het is een crime om hem heel zoet en zuiver te stellen elke keer als je aan de diepte regeling zit gaat de laterale instelling verloren of je moet meer druk zetten op de dekbeitel(hem dus vaster zetten) en kun je nauwelijks fijn afstellen.
Een ander probleem waar je tegen aan loopt is als je het schaafmes even snel wil wetten of slijpen, dan is het een heel gedoe om het beitelpakket(schaafmes met keerbeitel) in de juiste positie te leggen zodat de pin in het juiste gaatje valt word er echt dood nerveus van.
Geef mij maar gewoon het Stanley/Bailey systeem simpel en onverslaanbaar, ook in een moderne schaaf!
Maar uiteindelijk is het kloppen/tikken met een hamertje nog het beste voor het echte fijne werk.

groet,
Roeland

Jaap, leuk idee dat plakje hout zal eens zien of dat werkbaar is!
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Het nieuws viel mij persoonlijk wel wat tegen, had gehoopt op weer een Veritas benadering van een klassieker. Maar ze hebben zo ongeveer alle klassiekers wel gehad.
De reacties op het www vind ik ook wat lauw vergeleken met de onthulling van hun andere producten.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Inderdaad, de Amerikanen staan niet eens op een rijtje te juichen. Vrij opmerkelijk voor iets van LV, wat toch een beetje hun lieveling is.

Ik vind het op zich wel een gedurfd concept, en hun oude bevel down schaven met keerbeitel waren wel eens aan een update toe.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Het lijkt mij moeilijk voor een handelaar om deze schaven te gaan verkopen: er moeten erg veel onderdelen in stock worden gehouden.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Toch maar gevraagd bij Lee Valley over een houten schaaf. Natuurlijk kent Rob Lee zijn catalogus beter dan ik.

Could it be possible to add a frog holder insert for wooden plane bodies to the LV line up (or simply have a frog shaped insert)? This would allow to use blades and setting mechanisms also on wooden planes. There nothing wrong with a self made Krenov style plane, but having more options for wooden planes may be better.
Hi Damien -

Yes - take a look at transitionals for that. Norris also did it with the adjuster mechanism - but no frog. (we have taken the same approach with our kit (soon to be plural).

The other thing to consider - frogs are not what many people think they are... in steel planes, they should NOT be a bedding surface - the blade should make contact at mouth - and at the top of the frog somewhere... not the entire surface. In fact - frogs are often machined to ensure there is no unintended contact outside of those areas. Think of a three legged stool - no rocking. A metal plane uses a line of contact along the mouth, and a point of contact farther up the blade.

Cheers -

Rob
(probably overgeneralized that a bit.....)


En ja na wat zoeken hebben ze al een setje
05p4030s6.jpg

05p4030s7.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.