Wie heeft er ervaring met het aflakken dmv een HVLP spuit

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
ik heb een aantal binnendeuren (ca 10) die ik opnieuw moet aflakken. Het zijn allemaal paneeldeuren (hele oude en nieuwere). Ik gebruik geen watergedragen verf, maar normale met terpetine verdunbare lak. Nu heb ik op internet gezien dat je hiervoor ook zo'n setje van een HVLP spuit met eigen compressor (turbine) kunt gebruiken. Bosch levert er een aantal in de groene (meer hobby) lijn en Wagner heeft zowel hobbymatig als professioneel. Op internet heb ik goede recensies gelezen van dit soort apparaten, vaak van de merken Earlex of Apollo. Wie heeft er ervaring mee en tips mbt verfsoort/merk, voorbehandelen, het spuiten an sich etc.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Sorry, een beetje late reactie, maar ik heb dit forum een tijdje niet in de gaten gehouden...
Ik gebruik regelmatig een Wagner W650 HVPL verfspuit.
Ik sta versteld van de kwaliteit die ik (als amateur spuiter) ermee haal. Het is nagenoeg professioneel. Als je goed kijkt zie je dat de druppeltjes verf iets groter zijn dan die van de meubels die uit de fabriek komen. Daardoor is het oppervlak net iets minder strak. Maar dat merkt een ander (klant?) zeker niet hoor.

Voordelen:
- Spuiten gaat veel sneller dan schilderen
- Het apparaat is gemakkelijk schoon te maken
- De verf wordt sterk verdunt en is daardoor sneller droog, bovendien verbruikt je hierdoor minder verf

Nadelen:
- Een flinke spuitnevel (ondanks de HVPL techniek). Echt alles zit onder. Ik zou het in huis niet snel toepassen (hoewel de reclame van Wagner anders doet geloven). Draag in ieder geval een goed masker!!
- Elke oneffenheid is duidelijk zichtbaar. Doordat er een erg dunne laag verf op komt kun je niks verdoezelen. Ik spuit vaak MDF meubels, maar als ik met plamuur iets moet herstellen (bijv. een kras in de plaat) dan blijft het zichtbaar. Hoe goed ik ook aan het schuren ben geweest.

Al met al ben ik er zeer tevreden over en maak bijna geen gebruik meer van de normale kwast ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.