Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Vlak vandiktebank planken in een boog

Hallo allemaal,

Ik ben bezig om een eikenhouten tafelblad te maken.
    De planken zijn ongeveer 45mm dik en de lengte is 230cm.

Mijn probleem is als volgt:
    als ik de planken over de vlakbank haal dan krijg ik ze niet perfect recht.
    Ze lopen als het ware in een boog.

Ik heb een scheppach hmo solo. Aan de voor en achterzijde heb ik twee rolblokken staan.
    Het rolblok en de uitvoertafel staan even hoog. Het zelfde geldt voor de invoertafel.

Wie weet wat ik verkeerd doe?

alvast bedankt!

De uitvoertafel staat hoger dan de schaafmessen, even controleren dus.

Nee de messen staan een fractie hoger dan de uitvoertafel.
    Als ik een stalen liniaal op de uitvoertafel zet en ik rol dan de messen
    dan neemt hij de liniaal ongeveer 5mm mee.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Is de boog over de gehele lengte? of alleen begin en eind? In het laatste geval: kwaaltje van de meeste vlakbanken. Kan je voorkomen door overlengte op je planken te bewaren en na het vlakken pas op de juiste lengte afkorten.. (en er zal vast een ander maniertje voor zijn, maar die weet ik niet.. )
    Laatst gewijzigd door Rizz; 14-09-14 om 13:39.

Als de uitvoertafel op de juiste positie ten opzichte van de messen dan moet het schaafwerk normaal gezien recht zijn. Lange stukken schaven op een kleine machine is soms niet evident, bij het gebruik van rolbokken is de hoogte ervan ook heel kritisch, iets te hoog en je schaaft bol. Lange planken begin je recht te schaven met de bolle kant op tafel, en de eerste schaafbeurt begin je op ongeveer 1/4 van de lengte. Je zet de plank dus al een stuk over de messen alvorens te beginnen schaven, zo vlak je de bolle kant al af. Gebruik enkel aan de kant van de uitvoertafel een rolbok, nooit aan beide zijden tegelijk , dit werkt enkel als de te schaven planken al kaarsrecht zijn.

Nee de boog is over de gehele lengte.

oke ik zal de rolblok bij de invoertafel weg halen.
    Dat wordt pittig met deze lengtes.

Iig allemaal bedankt voor de hulp!
    Laatst gewijzigd door Kevin020; 14-09-14 om 14:00.

Kevin, ik had met mijn Scheppach machines ook altijd problemen met vlakken, vandikteschaven ging perfect maar vlakken was lastig. Ik begon al aan mijn vlaktechniek te twijfelen totdat ik een Hammer A3-31 kocht met langere tafels, perfect vlak, de tafels zijn iets langer en blijkbaar maakt dat toch een groot verschil. Zeker bij de oude Scheppachs met de korte tafels heb je erg weinig lengte beschikbaar om te vlakken.
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Ik ben over het algemeen wel heel tevreden over deze kleine rammer.
    Scheppie weet jij of ik die tafel kan verlengen? Ik zie namelijk wel 4 gaten aan de zijde van de invoertafel.

Is het kenmerk van een korte vlakbank, regelmatig langs het hout kijken of het al/nog recht is, indien kijken niet lukt een draadje erlangs spannen.
    sometimes you just need a bigger hammer

Athanor
    Guest
    Ik kan op mijn Hammer vlakbank het vlak, hol of bol schaven beinvloeden door de invoertafel aan het beginpunt omhoog of omlaag te verstellen. Naar beneden geeft holle vlakken naar boven bolle en er precies tussenin vlak!

Kijk dus eens of je de invoertafel kunt laten kantelen.

Fons

- - - Updated - - -

Een voorbeeld van de werkwijze van afstelling van de vlakbanktafels van een Robland vind je hier.

Forum Rechten