tormek of shinko

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Ik doe dit maar bij het handgereedschap omdat ik dat er mee slijp.

ik overweeg een tormek of een shinko slijpmachine
http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/716024/Shinko-Sharpening-System-Set-incl-3-Stones.htm
of
http://www.toolnation.nl/tormek-t-3-natslijpmachine.html

tot nu toe slijp ik met de hand
maar omdat we nu bezig zijn met het bouwen van een rond houten schuur hebben we behoefte aan een snellere slijp oplossing. nu is het nog een kleine schuur maar als we de gemeente kunnen overhalen wordt er straks een veel grotere gebouwd. we staan nu de hele dag te hakken en we werken met yellow cedar daar heb je scherpe beitels voor nodig en we hebben een paar grote dikke sliks
daarom hebben we nu dus tijdelijk (alleen tijdens de bouw van de schuren) een professionele slijp oplossing nodig.

ik zal hem voornamelijk gebruiken voor beitels en gutsen
heel af en toe voor bijlen en messen

ik hoor veel goeds over de tormek maar
de tormek wordt al snel duur met alle hulpstukken
en je hebt een hol slijp oppervlakte zou ik daarna nog willen na slijpen op bijvoorbeeld 8000 dan lijkt me dat geen feest


de shinto is denk ik zo te gebruiken en heeft stenen tot en met 6000
maar mist wel de leren schijven voor het honen van gutsen
maar dat gaat ook wel prima op een gewone platte hoon plaat
de gutsen slijten minder snel omdat we dat alleen maar voor de afwerking gebruiken

ik vermoed dat ik de beitels van af de shinto zo kan gebruiken en dat ik na de tormek
misschien nog wat te doen heb

wie heeft hier ervaring mee of inzichten over?

alvast bedankt

jeroen
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Kijk eens naar de Robert Sorby ProEdge.
Geen hol slijpbeeld maar vlak en tal van schuurbanden verkrijgbaar.
Ik ben er zeer tevreden over.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Wel een mooie machine, maar
Ik wou eigenlijk voorkomen dat ik later veel geld kwijt ben aan schuurpapier
daarom overweeg ik de work sharp ook niet

ik zie dat je zo 15 euro voor een band kwijt kan zijn
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
961
Riemst
Ik heb onlangs een Shinko overgenomen.
Met de beperkte ervaring die ik nu heb kan ik het volgende zeggen: prima om gutsen te slijpen, minder geschikt voor gewone beitels.
Platte beitels gaan prima op een gewone watersteen. Bij een platte beitel moet je enkel de heen en weergaande beweging maken, bij gutsen moet je twee bewegingen gelijk maken. Doordat de steen beweegt, wordt dit ook een enkele beweging. Ik vind dat de platte beitel moeilijk te beheersen is op de Shinko, maar dat zal ook nog een gebrek aan ervaring zijn. De meegeleverde steun is niet echt ideaal.
Als je een flinke klus hebt voor platte beitels zou ik gewoon zorgen dat de waterstenen altijd beschikbaar zijn. En regelmatig de beitels even wetten zodoende dat je nooit zware slijtage moet wegwerken.
De grove steen is erg agressief en kan snel veel materiaal wegnemen, ook bij HSS. De 1000 en 6000 geven een vlijmscherp resultaat. De binnenkant van de gutsen wet ik af met een cotticule en polijstpasta op een afgerond stukje hout.
Het grote verschil tussen de Shinko en systemen zoals Tormek en ProEdge is dat er geen hulpmiddelen zijn om bewegingen te reproduceren. Het eindresultaat is vooral afhankelijk van de man of vrouw achter de machine, en niet van het gebruikte systeem.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik gebruik hierom juist de Worksharp, juist omdat ik een mix van verschillende beitels (rechte en gutsen) heb. Rechte beitels kan je met je ogen dicht via de houder doen en sculpteerbeitels freehand.
Wisselen van grit gaat snel, en je slijpt altijd recht. Ik heb zo'n 60 beitels van een nieuwe vouw voorzien en verder geslepen tot korrel 1000 en ga nu binnenkort pas mijn grove schuurpapiertjes wisselen (#100 en #400) dus wat slijtage betreft gaat het wel. Ook hoef je geen waterstenen vlak te houden. Een nieuwe vouw aanslijpen gaat wel erg traag. Brede schaafbeitels en slicks passen niet op de "landingsbaan" die moet je dan freehand doen.
Het is een minder "high-end" systeem als de tormek denk ik, hij is natuurlijk ook goedkoper, maar des ondanks een van de meest veelzijdige slijpmachines.

ik weet niet hoe snel die banden van de pro-edge slijten anders lijkt me dat ook een aardig alternatief.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.675
2.561
Gaanderen
Robert heb je er wel eens hss beitels mee geslepen? Mijn ervaring is dat het papier dan beduidend minder lang mee gaat.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
weten jullie ook of je die shinko stenen ook kan vlakken?


als ik de prijzen van tormek zo zie ben ik opeens geneigd om dit te bouwen:
je begint bij 300 euri maar je moet niet gek opkijken als je tegen de 500 eindigt
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
961
Riemst
De 300 kan je niet vlakken met een goedkope diamantsteen uit de Aldi. Ik heb het geprobeerd, maar de diamant was onmiddellijk weg. Misschien met een steentje om een droge steen af te ritsen, maar dan wordt het weer moeilijk om vlak te blijven. De twee andere stenen heb ik nog niet geprobeerd, maar deze zijn veel zachter. Dat zou moeten lukken.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Robert heb je er wel eens hss beitels mee geslepen? Mijn ervaring is dat het papier dan beduidend minder lang mee gaat.

Hoi Wim, slechts een paar en dan vrij smalle, dus niet echt grove slijtage gemerkt.
Aan de andere kant ik heb wel alles een nieuwe vouw gegeven en dan vind ik 60 beitels toch best veel voor 1 grof schuur velletje.
Gezien je slechts enkele keren echt een nieuwe hoek/vouw slijpt lijkt het me best een optie en zon schuur vel is nu ook weer niet superonbetaalbaar.


Aan de andere kant de startpost nog eens lezend heeft TS het over slicks.
Die nu vaak geslepen dienen te worden omdat hij flink aan het hakken is. Na de bouw van de schuur heeft hij geen probleem om ze weer met de hand te slijpen.
Dan kan je 2 dingen doen.
Een goed apparaat kopen als bijvoorbeeld m'n worksharp, wat voor brede slicks toch wat gehannes is (je slijpt uit de hand zonder jig), maar voor de rest prima.
Of je gaat volledig voor een sjiek high-end apparaat waarmee je die slicks snel en haast met je ogen dicht bij kan houden, zodat je geen tijdverlies hebt tijdens de bouw.
Je hebt nl. zelf al besloten dat met de hand slijpen geen optie meer is.

Dan lijkt mij de sorby pro-edge met zo'n brede band het beste.
Maar ik weet niet wat er náást de gebaande paden (pro-edge, worksharp en tormek) op de markt is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.