aankoop nieuwe lijmtangen

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Op dit moment heb ik een paar oude kleine en te lichte lijmtangen en daarom wil ik graag een paar betere en sterkere modellen kopen. Buitenom de diverse afmetingen zijn er ook veel verschillende uitvoeringen. Waar moet ik op letten?
Geheel smeedstaal, of gegoten staal? Wat is beter en waarom?
Met of zonder kunststof beschermschoen/dop?
Draaiknop of snelspan?
Welke merken zijn aan te raden? Ik zelf heb gekeken naar Ironside, Irwin, Gedore en Bessey.
Wat maakt een Bessey lijmtang nou zoveel beter als een huismerk van de Praxis of Gamma?
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Wanneer je een goede lijmtang dichtdraaid verschuift je te lijmen werkstuk niet. Ze zijn beter uitgelijnd. Overigens vind ik de tangen die Ecotools verkoopt ook wel goed werken.

Bij mij vallen die goedkope tangen na een tijdje gewoon uitelkaar. Overigens hebben ze bij de Gamma ook van die houten tangen, die werken wel weer lekker, maar kan je er weer minder kracht mee zetten.
 

tuoh

Oud hout
Ik gebruik al jaren lijmtangen van het merk Bessey, deze zijn naar mijn aanvoelen veruit de beste die er op de markt zijn.
Gebruik zowel de snelspanners als het klassiek model, als je veel spankracht nodig hebt zijn de klassieke beter, de snelspanners zijn, de naam zegt het al, snel te spannen :lol: maar de spankracht is minder.

Bij extreme vervorming komen de Bessey's steeds terug naar de oorspronkelijke vorm, bij goedkope produkten laat dit veel te wensen over, die plooien zoals een strootje.

Ook na jarenlange mishandeling blijft een goed merk mooi gangbaar.
Nog een punt van aandacht is het beweegbare voetje onderaan de draadspil, de kogel van de draadspil moet hier ten allen tijde mooi in blijven draaien zonder vast te lopen.

Er zijn zeker nog goede merken, je moet ze alleen leren kennen, in het begin zal er dan ook wel eens een miskoop tussen sluipen.

Best is om eerst eens te proberen met één lijmtang van een onbekend merk om te testen, valt het mee kunnen er meer bijkomen, anders ben je weer één ervaring rijker.

Wat mij in de loop der jaren wel opgevallen is: de laatste jaren word het steeds moeilijker om een degelijke lijmtang te vinden, het aanbod Chinese troep word steeds groter, weliswaar met mooi klinkende namen erop en heel gunstig geprijst, maar de kwaliteit vergeet je maar.

Het gekozen materiaal maakt niet zoveel uit, je vind goede lijmtangen zowel gemaakt uit smeedstaal, gegoten staal, of een combinatie van smeedstaal met alu.spanbekken.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.