Mijn beurt - het werd eens tijd

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Op 15 januari (!) – gelukkig nog van 2014 – schreef ik het volgende:

Eerst even voorstellen: ik ben Jimbo, een newbie, en ik stel me later wel even voor :) (Nee, echt...).

Mja. Dan wordt het wel eens tijd natuurlijk :D...

Bon, ik ben dus Jimbo, woon in België, weliswaar [oncomfortabel/lekker] (*) dicht bij de Nederlandse grens, ik ben al ruim 20 jaar een jaar of 18 (laat ik niet aan mijn hart komen hoor; in gedachten ben ik nog altijd 16. Volgens mijn vrouw ook in gedragingen, maar dit ter zijde), ik ben zoals je snel zal merken geheel niet vies van een stevige portie sarcasme/zelfspot, noch van een kwinkslag links of rechts, om nog te zwijgen van uitgebreide lappen tekst, en oh ja, ik heb niet de minste ambitie om hout te gaan bewerken :D

Voor de moderators hun ban(bliksems) bovenhalen (***“Wat doet DIE hier!?”***), sta me toe even toe te lichten.

Ik heb pas gebouwd (Lees: een jaar of vijf geleden maar ik ben liever lui dan moe), en het wordt nu zo wel eens stilaan tijd om een en ander in huis af te gaan werken (Lees: mijn vrouw dreigt het af te stappen als ik nu niet in actie schiet, en ze pakt mijn modelbouwauto’s en de tuinman mee). Het zijn werkjes/opdrachten die voornamelijk uit plaatmateriaal opgetrokken dienen te worden. Een kleine bloemlezing:

. ‘sjabberrangs’ (“raamkadrementen” in nog schoner Vlaams) voor de zolderramen, in MDF;
. toegangsluik/deurtje voor kruipzolder, in MDF;
. massa’s ingebouwde kasten in de kelder/zolder volgens het corpusprincipe, in meubelpaneel/multiplex/groene MDF;
. afsluiten technische koker en elektriciteitskast, in MDF met vuren raamwerk;
. een dressing met corpussen (als ik in deze fase merk dat ik er klaar voor ben zou ik hier de (paneel)deuren al wel in massief durven aanpakken; zoniet ook gewoon in plaatmateriaal met wat gefreesde V-groeven o.i.d.);
. twee ingemaakte kasten op de kinderkamers (zelfde opmerking als voor de dressing);
. inrichting “mudroom” (Lees: “Berging”, maar ik wil er zo een bankje bij met kapstokken achter de rug en dan klinkt mudroom net echt);
. als ik er in deze fase echt klaar voor ben: een bureau met ingemaakte kastenwand (hier wordt de extra uitdaging het bureaublad in massief);
. ...

Zoals ik het zie gaat de moeilijkheid van dat lijstje steeds in stijgende lijn, en dat lijkt me, mezelf kennende, de juiste weg (het is alleszins minimaal een vijfjarenplan). Eerst wat plankjes op breedte en een moluurtje aan frezen, dan hetzelfde maar met een scharniertoestand erbij, dan hetzelfde maar pasplaten/nieuwe montagetechnieken erbij, etc. Dit betekent dat ik ergens in die lijst vast zou kunnen komen te zitten, zelfs mét de hulp van jullie (eveneens mezelf kennende waarschijnlijk al bij die sjabberrangs) :D , maar dat zien we dan wel weer; nadat ik de kinderen en de hond met mijn vrouw heb verdeeld).

Om één en ander te verwezenlijjken, en vooral om te oefenen vòòr ik het echte werk van de bovenstaande lijst aanpak, wil ik daar nog het volgende vooraf aan toevoegen:

. een demonteerbare werktafel (met wat MFT trekjes) uit multiplex, om te kunnen werken/monteren op alle verdiepingen;
. een werkbank in de klusruimte, zijnde de kelder, ook met corpusprincipe, materiaal nog te kiezen (Lees: ”daar heb ik nog wel wat vragen over”). Geen 500kg zware massieve houtbewerkingsbank – zoals sommige van jullie kunstwerkjes - om te gaan staan schaven en beitelen als een..., nu ja, als een houtbewerker, maar gewoon een stevige tafel met bankschroef om al eens wat aan gort te kunnen slaan als het eens tegenwerkt;

Uiteraard zal ik proberen om een en ander hier te documenteren (als er eindelijk eens wat gebeurt...), zodat jullie ook kunnen meegenieten van mijn sneuvelende ledematen (ik herhaal: ik ken mezelf).

Nu zijn er nog wel enkele problemen, het ene al wat persoonlijker dan het andere:

. Compleet en algeheel tijdsgebrek: twee klein mannen (m/v) van 1 en 3, een job met 2 uur pendelen, een tuinman die er met de vrouw vandoorgaat,...
. Een terminale vader :( waardoor ik nu eigenlijk twee huishoudens draaiende houd – wat ga ik ‘m missen, en al die mooie plannen gingen we met z’n tweetjes aanpakken...
. Een rug die nu al niet meer mee wil;
. Een zeurende vrouw (ok, dat is eigenlijk een reden om naar de klusruimte op te zouten);
. Geen materiaal: voorlopig heb ik enkel een vooralsnog ongebruikte bovenfrees en veelgebruikte afkortzaag (van Dunnaldi, of was het nu Deliddel?), een Electra-Bechum zaagtafel zonder langsgeleiders waar ik botweg niet mee durf te werken (laminaat schulpen ging me nog net), en een – zeer degelijke blauwe Bosch – accu-schroefboormachine;

In eerst instantie kijk ik dus aan tegen de aankoop van een (inval)cirkelzaag met rail omdat quasi alles de komende jaren uit plaatmateriaal zal vervaardigd worden, en een degelijke kolomboormachine (voor de scharnieren en een 32-mm systeem in de corpussen e.d.). Voor beiden heb ik dankzij dit forum de keuze al gemaakt (Makita sp6000, Bosch kolomboor), ik moet alleen nog door de zure appel bijten en effectief tot aankoop overgaan (lees: “wachten tot ik eens zonder pijnstillers met mijn rug de dag doorkom”).

En voor zover ik heb kunnen inschatten is jullie kennis over wat me te wachten staat precies waar ik naar op zoek ben. En wie weet, misschien word ik achteraf toch nog een ~echte~ houtbewerker (vooral als ze er echt vandoor gaat met de autootjes...).


(*) Schrappen wat niet past.
 
A

Athanor

Guest
Pfff een heel verhaal:rolleyes: dat ga ik nog maar eens een keer lezen, later in een luie stoel;)

Ik zou de prioriteit leggen bij aandacht voor de wensen van je vrouw, in ieder geval wat meer respectvol over haar schrijven, er lezen hier ook veel vrouwen mee, het is nier alleen maar een mannenclub;)

Welkom en succes met je plannen!

Fons
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik zou de prioriteit leggen bij aandacht voor de wensen van je vrouw, in ieder geval wat meer respectvol over haar schrijven

Jimbo zei:
ik ben ... geheel niet vies van een stevige portie sarcasme/zelfspot, noch van een kwinkslag links of rechts

:D

(Het is een schatje; en ik heb geeneens een tuinman)
 

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
en ik zou persoonlijk geen kolomboormachine aanschaffen enkel voor een potscharnier en 32mm systeem te kunnen boren. (voor dan ernaast nog andere zaken is de kolomboor wel handig natuurlijk)

voor potscharnieren kan je een mal kopen, waarmee je de zijboringen (voor eurochroeven) ook ineens perfect inboort ( soms eens op tweedehands sites zoeken op bvb blum ecodrill (ikzelf leen die altijd van een bevriend schrijnwerker)

voor het 32 mm systeem kan je ook werken met het festool systeem (duur) ofwel een simpele mal maken in alu of een simpele mal kopen op vb rockler.com
voor 80 euro had ik een mal, inc speciaal boortje. werkt perfect.
zie vb http://www.rockler.com/search/go?w=shelf pin drilling jig

dan ben je goedkoper af voor je scharnieren/rijborigen en heb je budget over voor andere tools die mss nuttiger zijn.

ps: een goede boorstandaard waar je je boormachine kan inhangen kan soms ook nuttig zijn ter vervanging van een kolomboormachine (indien je dat niet zo vaak nodig hebt)
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
en ik zou persoonlijk geen kolomboormachine aanschaffen enkel voor een potscharnier en 32mm systeem te kunnen boren
Was ik niet van plan hoor :D...

In het ouderlijk huis had ik ook een werkplaats(je), en het ding dat daar het meeste gebruikt werd (buiten de muur om met mijn kop tegenaan te lopen) was de kolomboor. Dit exemplaar ga ik weliswaar erven, maar de boormachine is een klopboor (!) met slag op de as (!!), en de boorstaander heeft ook pakweg 1cm speling. Ik vind het wel tijd voor ’n nieuwe.

En die mag dan meteen aan de slag voor de scharnieren, de plankleggergaatjes (“LR32-systeem” klinkt zo gesponsord ;) ), wat voorboren, enzoverderenzovoort...

Jimbo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.