Triton T12 accuboor, is het wat?

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Forum,

Heeft iemand ervaring met de accuschroef combinatie van triton?

http://www.tritontools.com/nl-NL/Model/T12TP

Normaal koop ik eigenlijk geen accu gereedschap, gedoe met accu's de hele tijd. Heb er dan ook niet zo veel verstand van.
Heb nu echter een paar klussen waar ik behoorlijk tegen op zie om het met de hand te schroeven, en kwam ik dit setje tegen voor 145 euro. De prijs staat me dus wel aan, en zou leuk zijn als ik deze na mn klussen zo nu en dan toch weer kan gebruiken maar hoofdzakelijk zal ik 'm bij m'n ouders zetten voor hun DHZ dingetjes.

Gekke vraag misschien maar wat kan ik NIET met deze machine?
(Wat ik eigenlijk wel zou willen zeg maar)
'n gat boren in een muur zal al lastig worden denk ik?


triton-boor-schroefmachine.jpg
 

Woodmann

Nieuw lid
23 sep 2013
21
0
Hoi Robert,

Check even de volgende twee eenvoudige (vraag en antwoord) links...
http://www.boormachinestore.nl/advies/accuboormachines.html
http://accuboormachines.orienteer.nl/

Had de oudere Makita series (lange accu) waar ik heel tevreden
over was. Nieuwere modellen ben ik niet zo over te spreken. Ook
de Bosch (blauwe serie) was ik wel tevreden mee. Laatste aankoop
(nu bijna 3 jaar geleden) is de de METABO LT. Voordeel van de
METABO was- is de volledige garantie op de twee accu's gedurende
een periode van 3 jaar. Super machine... uiteraard afhankelijk van
waarvoor je de machine gebruikt.

Let ook even op de ligging van de accuboormachine... kantelt deze
naar voren als je deze licht in de hand houdt, of naar achteren.
De FESTOOL bijvoorbeeld kantelt bij veel modellen naar voren, de
METABO naar achter. Maakt dit dan wat uit? Ja, bij fijn werk vind ik
het prettig als mijn machine bij het aanzetten- opzetten op het te
boren gat, de ingespannen boor niet direct op mijn werkstuk tikt
(mijn mening).

Succes,
Woodmann
 
Laatst bewerkt:

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Een tijdje terug kwam ik een erg positieve review tegen over deze set. Vooral qua prijs/kwaliteit, prestaties zouden ook meer dan behoorlijk zijn. Maar andere sets leggen het bij zo'n prijs natuurlijk snel af. Triton is vooral bekend om hun freesmachines en daar zijn de meeste gebruikers (waaronder ik) wel tevreden over.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Voor dat geld is het het proberen waard lijkt me. Zeker als de onafhankelijke reviews positief zijn.<br><br>Wat je er niet mee kan is een doos 150*60 zonder accuwissel wegschroeven, en evenmin een doos van 1000 schroeven 4*40. Ook grote gaten in steen of beton kan je vergeten (beton denk is sowieso, hij klopt niet). Verder kan je er bij goed gebruik alles wel mee. Schroeven, boren in hout, slangenboren gebruiken als ze in de spankop passen etc. etc.  
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
volgens de website geeft de T12ID levert 90 Nm maximale koppel? dat is wel veel de meeste accu tollen geven tussen 35 en 45 Nm dus als dat klopt zijn het sterke machines.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Over deze specifieke modellen weet ik niets, maar ik gok erop dat het door derden in het verre oosten is gemaakt met de kleuren van Triton erop.
Ik had enkele jaren geleden de Bosch blauw variant hiervan (ook made in China trouwens) het is wel indrukwekkend de kracht die ze daar nu in zetten.
Maar ik ben helemaal geen fan van de vorm, al het gewicht zit boven de hand dus zij balanceren niet zo goed uit. En je kan ze niet of heel moeilijk rechtop zetten, ik had er een hekel aan om die telkens op de grond of werkbank te moeten leggen of laten vallen. Ik ken er die dat doen uit reflex met mijn festool T15, dan stolt mijn bloed toch lichtjes!

je kan nu niet aan iedereen zeggen om een boor te kopen van €5-600, dus voor niet prof occasioneel gebruik lijkt deze set mij wel ok. Weet ook dat Li batterijen vanaf 3 jaar oud snel aftakelen, of je ze vaak gebruikt of helemaal niet. En dat vanaf de productie datum.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Ik ben er zeer tevreden over en ze zijn een stuk professioneler dan ik voor die prijs gewend ben van andere merken. En ze hebben in klusvisie een zeer goede recensie gekregen. Prijs kwaliteit verhouding is uitstekend.
En ze liggen heel erg goed in de hand en ik heb geen kleine maar ook geen supergrote handen.
Twee machines voor de prijs van een en je kunt er ook nog een zwaardere accu voor kopen die het langer volhoud.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Over deze specifieke modellen weet ik niets, maar ik gok erop dat het door derden in het verre oosten is gemaakt met de kleuren van Triton erop.
Ik had enkele jaren geleden de Bosch blauw variant hiervan (ook made in China trouwens) het is wel indrukwekkend de kracht die ze daar nu in zetten.
Maar ik ben helemaal geen fan van de vorm, al het gewicht zit boven de hand dus zij balanceren niet zo goed uit. En je kan ze niet of heel moeilijk rechtop zetten, ik had er een hekel aan om die telkens op de grond of werkbank te moeten leggen of laten vallen. Ik ken er die dat doen uit reflex met mijn festool T15, dan stolt mijn bloed toch lichtjes!

je kan nu niet aan iedereen zeggen om een boor te kopen van €5-600, dus voor niet prof occasioneel gebruik lijkt deze set mij wel ok. Weet ook dat Li batterijen vanaf 3 jaar oud snel aftakelen, of je ze vaak gebruikt of helemaal niet. En dat vanaf de productie datum.

Hoi BenchWorks,

Dat is eigenlijk de reden dat ik eigenlijk nooit accugereedschap koop.
Heb ooit ergens gelezen dat het heel goed mogelijk is dat op het moment van aanschaf zo'n LithiumIon accu al 1/3 van zn capaciteit heeft in geleverd. Afhankelijk hoe lang die accu op verschillende plaatsen (accufabrikant> fabrikant>importeur>dealer>jij) in een magazijn hebben gelegen. Daarbij is een stopcontact nooit zo heel ver weg voor mij.

Wel jammer dat de boor geen klopfunctie heeft, nu is die eigenlijk alleen bruikbaar in hout.
Gaten in de muur voor iets op te hangen oid gebruik ik igg wel de klopfunctie voor.

Daarom denk ik, dat ik ervan afzie. Het lijkt me wel handig, maar ik schroef zelden heel veel. En een setje die wel klopt vind ik daarom te duur
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Van een betaalbare (<150,-) accutol met klop functie hoef je niets te verwachten. Dan moet je gewoon een losse klopboor kopen van 100,-/150,- die doet wat ie moet doen. Verder is het met elektrisch gereedschap niet anders dan met accu gereedschap, beide gaan een keer stuk en beide gaan zeker geen leven lang mee. Het blijven slijtage/verbruiksartikelen die je over een 4/5 jaar moet afschrijven. Doen ze het daarna nog, mooi, zo niet, nieuwe kopen. Ook een schaaf en een beitel gaat op of stuk en moet vervangen worden.

Niets is voor de eeuwigheid, zo ook een accutol niet. Ik denk wel dat je beter deze kan kopen dan een Black & Decker van de Gamma. En voor mij is een accutol een onmisbaar stuk gereedschap, ik moet er niet aan denken om ook maar 1 schroef in hout te draaien met een handschroevendraaier.. Brr, het idee alleen al.

Wat je eventueel nog kan overwegen is een booromslag of een pompschroevendraaier, dan kan je toch nog enigszins fatsoenlijk schroeven.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik ben er zeer tevreden over en ze zijn een stuk professioneler dan ik voor die prijs gewend ben van andere merken. En ze hebben in klusvisie een zeer goede recensie gekregen. Prijs kwaliteit verhouding is uitstekend.
En ze liggen heel erg goed in de hand en ik heb geen kleine maar ook geen supergrote handen.
Twee machines voor de prijs van een en je kunt er ook nog een zwaardere accu voor kopen die het langer volhoud.

Thanks H.Katan, wat ik niet zie op de site van g.pro is of er een koffer bij zit? Volgens de triton site wel.

Die review van klusvisie ben ik niet zo van ondersteboven, ik krijg er nogal een "wij van wc-eend adviseren wc-eend" gevoel bij, het is ook de enige review die ik kan vinden.
Wil natuurlijk niet meteen zeggen dat wc eend slecht is. :p
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
ben deze zelf ook aan het overwegen .
een voordeel is wel dat deze maar een drietal 18650 cellen gebruiken dus de batterij reviseren koste je een kleine 20 euro
klopfunctie gaat bij die goedkope machines meestal ten koste van speling op de as . dus die mis ik er niet echt in
 

Harry Bols

Nieuw lid
29 dec 2014
6
1
Zaterdag hield 1 van mijn twee keyang 14.4v slagschroevendraaiers ermee op, iets in de schakelaar, kan wel gefixed worden denk ik. Bij hoge uitzondering heb ik een man erbij lopen dus vanwege de prijs vanochtend vroeg ( ook na lezen van dit topic) het setje slagschroevendraaier/boortol t12 van Triton gekocht. De boortol heb ik nog niet aangeraakt, met de slagschroevendraaier de hele dag geraggeld en gipsschroeven in het plafond gedraaid.

Vooralsnog kan ik dus alleen wat zeggen over de slagschroevendraaier; voor het geld niet verkeerd. De accu houdt het redelijk lang vol, kracht is voldoende.

Voor professioneel gebruik komt hij zoals je kunt verwachten te kort; je gaat het gebrek aan vermogen compenseren met spierkracht door op de machine te duwen. De zwaardere keyang werkt boven je hoofd toch lichter hierdoor. Het duurt gewoon te lang voordat een 3.5x45 gipschroef erin zit als je een 3.0 ah 14.4v machine gewend bent.

Er is 1 tamelijk irritant aspect aan de machine: de ergonomie. Het handvat is een ronde koker zonder echte pasvorm. Hierdoor kan ik met het bovenste kootje van je wijsvinger de links/rechts schakelaar niet goed bedienen, ondanks mijn vrij grote klauwen. Hierdoor bleef de schakelaar steeds in het midden steken en de trekker is dan geblokkeerd. Misschien kan iemand dit in het chinees vertalen zodat ze er wat aan kunnen doen.

Conclusie: Een particulier die regelmatig klust heeft er een goed tolletje aan, een pro een aardige backup.

Als ik de boortol ook heb gebruikt zal ik deze ook reviewen
 

Harry Bols

Nieuw lid
29 dec 2014
6
1
Zoals beloofd:



Ik gebruikt de boortol om als derde machine om klein voor te boren zodat ik niet steeds boren moet wisselen. Speedboer 12mm in vuren gaat nog net, daarna is het wel gebeurd. Maar ik vind de machientjes degelijk is elkaar geschroefd en daarom voor het geld niet verkeerd!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.