vraag n.a.v dvd David Charlesworth

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Onlangs heb ik mijn eerste bestelling gedaan bij een niet nader te noemen winkel in Arnhem. Ik heb daar besteld en ontvangen een boek van David over handtools en een DVD over het slijpen/wetten van beitels. Ik moet zeggen dat het er bij hem makkelijker uitziet dan het waarschijnlijk is. Anyhow ik zag dat hij voor bv het vlakken van de achterkant van een beitel gebruik maakt van de japanse wetsteen 800 dan 1200 en dan 8000. Nu vraag ik mij af of het erg veel verschil uitmaakt als je die 1200grit weg laat.

Ik heb gister wederom een bestelling geplaatst bij die ene winkel. Nu voor de 800, 8000 steen, veritas mk2, veritas onderhoud en opbergbox voor wetstenen en een nagura steentje. Wellicht moet ik ook toch maar de 1200grit erbij nemen. Gaarne een mening hierover.

Ik heb zelf overigens geen slijpmachine, dus ik weet nog niet of de 800grit steen geschikt is om de eerste vouw te maken (de zogenaamde 25 graden vouw). Ik heb nog wel een aantal zaken te slijpen. Wellicht kan ik gebruik maken van de slijpmachine van mijn schoonvader als het met de 800 steen te veel werk is. Hier hoor ik ook graag een mening over.

Het laatste wat ik wil vragen (voor nu dan). Na het vlakken van de beitel gebruikt David een "steen" om de scherpe zijkanten wat weg te schuren, zodat je bij het steken niet je hand open haalt. Wat is het precies en waar koop ik dat?

Ik was van plan om richting Arnhem te rijden, maar dat lijkt me niet verstandig. Veels te veel mooie spullen en mezelf kennende kost me dat mijn salaris voor de komende 6 maanden :)

Alvast bedankt.
 

tuoh

Oud hout
Wanneer je de 1200 weglaat ge je meer werk hebben met de 8000 steen om de krassen van de 800 steen weg te polijsten.
Vergelijk het met schuurpapier, als je eerst schuurt met een korrel 60 en direct erna wilt afwerken met een korrel 400 dan blijf je schuren, je krijgt die diepe krassen niet weg.
Daarom moet je steeds per stap opwerken, bij schuurpapier is dit bv: 60-80-100-120-180-240-320-400 etc. je krijgt dan een mooi glanzend resultaat zonder enige moeite.
Bij wetstenen is het principe gelijkaardig, je kan niet verlangen om de "diepe" krassen van een korrel 800 steen, op één twee drie weg te wetten met een korrel 8000 steen, dus ook mooi opbouwen is de boodschap.

Een botte 25° snede ga je wel nieuw leven inblazen met die korrel 800, op voorwaarde dat de snede intact is, maar als er een stukje uit is moet je toch eerst naar de slijpsteen.

Zelf heb ik hoegenaamd geen zin en tijd om bij een botte beitel steeds een serie wetstenen boven te halen om één en ander op te frissen, hoogstens tijdens het werk even op een fijne diamantwetsteen.

Verder gebruik ik zelf een traaglopende werkbankslijpmachine en een polierpad met pasta dit geeft het zelfde resultaat in een minimum van tijd.

De scherpe zijkanten kan je breken door er even over te gaan met schuurpapier, of met de korrel 800 wetsteen.


Mvg,

André
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Op aanraden van het boek van David Finck, heb ik alleen een 800 en een 8000 steen. (ik geloof dat hij 1000 en 8000 aanraad, maar ik kon een goedkope en goede 800 kopen). En ik mis de 1200 tussenstap niet echt. Maar tuoh heeft 1000 keer meer ervaring dan ik, dus...

Als je oude beitels oplapt zit het meeste werk nog voor de 800 steen. Dus het vlakken van de achterkant en het mooi maken van de hoek. Het eerste doe ik dan ook met schuurppier op een glasplaatje, het tweede met een slijpmachine. Bij die slijpmachine is het belangrijk dat de schijf schoon is, dus koop ook maar een afriststeen. De meeste stenen die zo her en der in de schuurtjes staan zijn hopeloos verglaasd.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Bedankt voor de info. Ik ga denk ik maar ook de 1200 bestellen. Die is niet zo duur vergeleken met de 1000 en de 8000.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Bedankt voor je reaktie Don. Ondanks dat je volgens mij niet van origine Nederlands ben, begrijp ik je verhaal. Ik heb vanmiddag toch maar de 1200 steen besteld. Inderdaad om de overgang van de ene steen naar de andere klein te houden.

De ervaring zal het wel leren.

Mocht ik nog weer wat geld over hebben dan ga ik eens kijken voor de Tormek T3 voor het grovere werk.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
De Tormek T3 is niet voor het grove werk.
De Tormek is wezenlijk een fijnslijpmachine.
Grof gesteld: als je een stuk staal hebt dat een beitel moet worden dan kun je kiezen voor de volgende weg:
1. Een droogslijper, bijv. een Creusen, voor het vormslijpen.
2. Een natslijper zoals een Tormek voor het fijnslijpen
3. Bijvoorbeeld Japanse waterstenen voor het onderhouden van je in de vorm en scherp geslepen gereedschap.

Als je dat op de goede manier/volgorde gebruikt dan heb je een economisch manier van slijpen.
Dat wil zeggen een slijpgebeuren dat in een relatief gunstige tijdsbesteding tot het gewenste resultaat leidt.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je in plaats daarvan niet uren mag gaan chillen op een 10.000 korrel Japanse wetsteen om daar dan later een leuk artikel over te gaan schrijven.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Helder. Met grof werk bedoel ik meer het herstellen van de eerste vouw wanneer deze niet meer goed is. Dit lijkt mij te moeten kunnen op de Tormek. Het is niet zo dat ik een willekeurig stuk staal wil omtoveren naar een beitel (wellicht in de toekomst).

Ik heb vanmorgen voordat ik naar mijn werk ging het pakketje binnen gekregen met daarin de 8000steen. De overige stenen waren nog niet op voorraad. Liet ik in mijn haast ook nog eens die steen op mijn plavuizen vallen. Gelukkig kon ik de val breken :) Zou zonde zijn van die mooie steen als die zou breken.

Wanneer ik ga beginnen met mijn eerste slijp ervaring maak ik wel een topic aan.

Tnx voor de reakties.
 
S

StephanvandenBerg

Guest
Zelf gebruik ik een droogslijper en een set waterstenen van korrel 500, 1000, 4000 en 8000.
Moet zeggen dat dit best goed gaat, alleen als je een klein pitje in je snijkant hebt zou een water slijper wel wenselijk zijn.

Ik heb trouwens mijn water stenen korrel 4000 en 8000 bij Herman Buitelaar gehaald die hebben normaal niet het beste spul liggen maar over de wetstenen ben ik erg tevreden en betaalde €20,- stuk, is ook niet de hoofdprijs volgens mij ?!

Oh ja nog even een opmerking naar don (haha kan het niet laten). Jij had laatst een opmerking over mijn Nederlands in een ander topic. Nu wil ik niet zeggen dat mijn Nederlands zo bijzonder goed is maar ik lees net jou verhaal!
Dat je dan nog iets van een ander durft zeggen haha.

Geen hard feelings vond het wel grappig en vind spelling en taal ook niet het belangrijkste hoor
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.