€ 800 en hoe ze te spenderen.

AsEeL

Nieuw lid
11 sep 2014
8
0
Dag allen

Ik ben nagelnieuw hier daarom een kleine intro.

Sinds enkele maanden ben ik mij gaan verdiepen in het werken met hout.
Na talloze filmpjes op YouTube gezien te hebben, ben ik volledig overstag gegaan en heb ik mijn vaders oude "tools" van onder het stof gehaald.

Mijn arsenaal:


  • Een goedkoop afkortzaagje van € 59 dat ik scheef duw met mijn pink bij het afkorten van een latje...
Het instellen van 90 of 45 graden duurt naar mijn gevoel even lang als het bouwen van de Chinese Muur ...​

  • Een 20 jaar oude B&D cirkelzaag waarvan ik weet dat het snijblad niet haaks blijft staan op de bodemplaat.
Dit onding heb ik dan ondersteboven gehangen in een oud bureaublad om een soort van zaagtafel te maken.

  • Een frees gekocht van Bosh (1400W groen model). Deze werkt gelukkig wel leuk :)
  • Een nieuw accuschroefmachine van B&D (14V)
Hiermee ben ik dus maar begonnen en het was (die vervloekte oude machines buiten beschouwing gelaten) een leuke ervaring.
Ik heb de "dekenkist" van Jon Peeters nagemaakt en ondanks de vele problemen is het eindresultaat behoorlijk meegevallen voor een eerste project.

Nu besef ik dat ik zowat 10 keer nauwkeuriger en sneller had kunnen werken had ik niet steeds zoveel tijd verloren met mijn geïmproviseerde zaagtafel en vervloekte afkortzaag.
Daarom wil ik deze 2 tools (die vrij essentieel zijn) nieuw aankopen.

Wat betreft de afkortzaag lijkt de Metabo KGS254M een ideale partner.
Ik kan maar weinig gelijken vinden voor die prijs en kwaliteit. (€ 280)

Wat betreft een zaagtafel(tje) had ik gedacht aan de AEG TS250K met onderstel.
Dit voor net geen € 450 met een zaagdiepte van 90mm!
ook hier vind ik maar weinig alternatieven in deze prijsklasse.

Iemand die een andere combo zou voorstellen binnen de € 800 range?

Vast bedankt.
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Zelf heb ik een Makita Flipper. Dat is een zaagtafel en afkortzaag in een doordat je de tafel kunt omdraaien. Twee machines of een is nog al een verschil gebruik en benodigde ruimte. Als je niet per se twee machines hoeft te hebben kan het de moeite zijn om dit soort machines (er zijn meer merken die zo'n soort machine maken) mee te nemen in de vergelijking.

Die van mij ben ik echt supertevreden mee... Maar ik heb daarvoor net als jij alleen ervaring met een halfbakken B&D cirkelzaag gehad.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
... Als je niet per se twee machines hoeft te hebben kan het de moeite zijn om dit soort machines (er zijn meer merken die zo'n soort machine maken) mee te nemen in de vergelijking...
En je kan zelfs 745 EUR over houden van je budget als je voor deze gaat op MP....
(heb geen binding met verkoper, zag de advertentie toevallig langs komen)
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
2e hands zaagtafeltje kopen van festool. Kun je ook op afkorten. Gewoon goed kijken wat je koopt, je ziet aan het uiterlijk hoe er mee is omgegaan.

Ik heb bijna alles van mafell en festool 2ehands. Ik heb geen centjes voor nieuw, tenninste ik heb het er niet voor over.
 

C.luning

Actieve deelnemer
6 aug 2014
64
0
Over de metabo kgs254m is veel geschreven. Na een tijdje komt hier ook speling in.
Niet de beste machine dus.
Zelf heb ik pas geleden een dewalt afkortzaag gekocht. Werkt super en totaal geen speling.
Met wat voor soort hout ga je werken?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zou zeker ook bij gebruikt gereedschap kijken, dat kan veel geld schelen
Zelf heb ik ook ooit een Metabo afkortzaag gehad en dat was een prima ding (voor zover ik toen kon beoordelen)

Een zaagtafel kan ik zelf maken door een festool cirkelzaag in een CMS module te plaatsen
Echter vindt ik het werken met een losse cirkelzaag en een liniaal veel prettiger voor de meeste zaken
Een dergelijke combinatie zul je al snel goedkoper vinden dan € 450,00
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Uiteraard kan ik alleen spreken uit de ervaringen die ik zelf heb.
Ik heb als kapzaag de Bosch PCM 8S Ding zaagt al een jaar of 8 alles wat ik tegen kom onder elke hoek die ik wil. Probleemloos.

Nou ja niet alles, want toen ik hier een zolder met achtergebleven troep van de vorige bewoners tot brandhout moest verwerken heb ik een goedkope kapzaag gekocht omdat ik bang was voor krassen en andere narigheid op mijn mooie bosch.
Die zaag viel op zich alleszins mee in gebruik, zeker voor het geld, maar had net als die metabo een kunstof veiligheidskap om het blad. Op een gegeven moment schoot er een stuk hout weg ( had meerdere dunne plankjes op elkaar) maar juist die kap die spetterde aan diggelen.
Heb ik mijzelf goed ingeprent dat ik er duis nooit meer een wil met een kunstof bescherming. Metaal zal vervormen en klem gaan zitten maar spettert niet uit elkaar. ( met mij is het toen goed afgelopen ik had toevallig een heel gelaatsscherm op op dat moment omdat ik veel boven mijn hoofd moest wegpakken)

verder heb ik gewerkt met een de walt combi, die je kon omklappen van zaagtafel naar kapzaag, dat was een regelrechte ramp.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Een CMS tafel van Festool voor onder de 500.- gaat moeilijk worden als je de zaag en geleider erbij wilt, maar een Festool basis met een atf55 compleet gaat wel lukken. Ik ben fan van het systeem, dus bevooroordeeld. :) maar: die doet niet 90mm zagen..
Verder zou ik persoonlijk niet voor de Metabo gaan. Ik heb er 1 gehad (wel het blauwe model) en ik heb nu een tweedehands Elu, wat een verschil! Kost meer(nieuw tegen nieuw afgezet), maar het is het verschil dubbel en dwars waard!

Het gezegde "Alle waar naar z'n geld" gaat ook hier op: een zaagtafel van 450.- die op papier meer kan dan een van 1500.-, daar weet je van dat je ergens op moet inleveren. Het vergelijk is dan tussen degene die jij aanhaalt en een Festool CS70.

ik zou de machines die je op het oog hebt dan ook niet kopen, maar tweedehands betere zoeken. Maar als je bijv. perse 90mm wilt zagen dan moet je compromissen sluiten.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Ben zelf ook aan het speuren naar een nieuwe zaagtafel en mijn oog is gevallen op de Dewalt DW745. Volgens bijna alle overleveringen een zeer goede machine, zaagt alleen geen 90mm, maar slechts 77mm. Zeer stabiele en goede geleiding.

Het is wel de vraag hoe vaak je 90mm gaat zagen.. Voor mijzelf kan ik het hiermee af. Mocht het toch nodig zijn om dikker af te korten, kan ik in de buurt wel terecht.. Maak er een goede afkortslede voor en je kan tot 65mm perfect afkorten! Is ook gelijk een leuk projectje en een uitdagend genoeg.. Had de grootste moeite om het ding haaks te krijgen. is uiteindelijk min of meer gelukt met een afwijking van 0.05mm op 30cm. Dat was wel een overwinning.. En ws. meer geluk dan wijsheid.. Helaas zal ik met de nieuwe machine weer een nieuwe moeten maken.. :(
 
Laatst bewerkt:

AsEeL

Nieuw lid
11 sep 2014
8
0
Ben zelf ook aan het speuren naar een nieuwe zaagtafel en mijn oog is gevallen op de Dewalt DW745. Volgens bijna alle overleveringen een zeer goede machine, zaagt alleen geen 90mm, maar slechts 77mm. Zeer stabiele en goede geleiding.

Het is wel de vraag hoe vaak je 90mm gaat zagen.. Voor mijzelf kan ik het hiermee af. Mocht het toch nodig zijn om dikker af te korten, kan ik in de buurt wel terecht.. Maak er een goede afkortslede voor en je kan tot 65mm perfect afkorten! Is ook gelijk een leuk projectje en een uitdagend genoeg.. Had de grootste moeite om het ding haaks te krijgen. is uiteindelijk min of meer gelukt met een afwijking van 0.05mm op 30cm. Dat was wel een overwinning.. En ws. meer geluk dan wijsheid.. Helaas zal ik met de nieuwe machine weer een nieuwe moeten maken.. :(


Die speurtocht naar perfectie herken ik.
Ik heb zowat elk vrij weekend opgeofferd om mijn slede haaks te krijgen...
Ik zou haast de haren uit mijn kop trekken nadat ik merkte dat het gewoon niet goed te krijgen is omdat mijn"fence" dat haaks op je blad moet staan, bol staat :rolleyes:

Ik denk dat ik mij voor € 600 ook wel een dewaltje wil aanschaffen en er een grotere werktafel omheen ga bouwen.
Wat denk je? Doen we het samen :D
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Die speurtocht naar perfectie herken ik.
Ik heb zowat elk vrij weekend opgeofferd om mijn slede haaks te krijgen...
Ik zou haast de haren uit mijn kop trekken nadat ik merkte dat het gewoon niet goed te krijgen is omdat mijn"fence" dat haaks op je blad moet staan, bol staat :rolleyes:

Ik denk dat ik mij voor € 600 ook wel een dewaltje wil aanschaffen en er een grotere werktafel omheen ga bouwen.
Wat denk je? Doen we het samen :D

:) Nou, de Dewalt staat er inmiddels, dus je mag wel opschieten.. :) De grotere werktafel gaat er denk ik voorlopig nog niet komen, hooguit een iets grotere uitvoer... Eerst de hele schuur verherbouwen. Zaterdag gaat alle troep voor de stort eruit en kan ik eens gaan nadenken over een andere inrichting.. De vorige tekening die ik gemaakt had was gebaseerd op de combimachine en niet op een losse tafelzaag en een losse lintzaag.. Ach je blijft van de straat.. :)
 

AsEeL

Nieuw lid
11 sep 2014
8
0
:) Nou, de Dewalt staat er inmiddels, dus je mag wel opschieten.. :) De grotere werktafel gaat er denk ik voorlopig nog niet komen, hooguit een iets grotere uitvoer... Eerst de hele schuur verherbouwen. Zaterdag gaat alle troep voor de stort eruit en kan ik eens gaan nadenken over een andere inrichting.. De vorige tekening die ik gemaakt had was gebaseerd op de combimachine en niet op een losse tafelzaag en een losse lintzaag.. Ach je blijft van de straat.. :)


Wel ik heb zopas de Dewalt 745 aangekocht.
Na heel wat reviews gelezen te hebben kon ik niet anders dan besluiten dat deze zaag kwaliteit/prijs het meest aanlokkelijke is. Ik heb de Nederlands economie gesteund want ik heb hem in NL het goedkoopst gevonden. (€ 582)

Als ze op zaterdag leveren is het feest en anders zal het maandag een feestje worden :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.