Keus aanbouw Veranda / Balkon Douglas of Eiken + zwaarte balken

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Na onze veranda aan de tuinzijde blijft er een hoek aan ons huis over waar nog een balkon / veranda is voorzien. We overwegen om die uit te voeren in hout, eerst was voorzien staal maar bij nader inzien is een dikke balk ook best een fraai gezicht.

Beoogd is de balk op te leggen op het buitenblad (baksteen van de houtskeletbouwwoning) maar deze voor het draagvermogen vast te zetten aan de randbalk van de vloer in de woning. Dit is al door constructeur voor de stalen constructie berekend en zou moeten kunnen.

Sketchup schets als bijgaand, de lange overspanning is circa 6 meter, voor de staander is al een funderingspaal aanwezig. De kort overspanning is circa 2m80. Er staan bakstenen muren getekend maar daadwerkelijk zitten aan de korte kant 2 tuindeuren en aan de lange kant een deur en op de hoek rechts een klein raam van cira 80 bij 120.

Screen Shot 2014-09-11 at 14.51.36.jpg

Mijn vragen:

Wat zou jullie
  • voorkeur hebben, dit uitvoeren in Douglas of Eiken en waarom?
  • Wat zou de zwaarte moeten zijn van de balk, 200x200 / 250 x 250 of nog zwaarder of lichter uitgaande van Douglas / Eiken
  • Welke sterkte moeten de liggers worden als ik ervan uitga dat ik er zo min mogelijk wil hebben en ik voorzie op deze constructie een dek te leggen van planken wat toegankelijk moet zijn maar verder geen grote belasting zal dragen?


Wie kan me helpen bij deze vragen?
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Een constructeur ben ik niet, maar gevoelsmatig zeg ik dat een ligger van 6 m lang, die een balklaag moet dragen, al zal die balklaag niet al te zwaar hoeven zijn, hoger moet zijn dan 20 cm.
Maar ik ben benieuwd wat de kenners gaan zeggen.

De staander kan niet op 5 m komen?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
De paal moet op 5,75m uit de muur komen om optimaal ruimte te geven en daar zit de funderingspaal ook. De korte afstand van de muur is 2,25.
 

tuoh

Oud hout
Als houtsoort kunnen sowieso beide gebruikt worden voor deze toepassing, beide zijn sterk zat. Eik word mooier oud vind ik:p Als afmeting sowieso 250 x 250mm aanhouden voor de gegeven overspanning.

Mvg,

André
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
250 x 250 is overigens niet grappig zwaar.
Heb zelf de boel opgetrokken uit 150x150 balken en balken langer dan 3 meter waren niet heel eenvoudig te hanteren.
Dat is wellicht iets om mee te nemen in de overweging.

Edit: Was eiken hout trouwens, wel veel mooier dan Douglas in mijn ogen.
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
225 cm uit de muur staat de paal, dak van 280 en overstek van 55 cm? Je lange ligger moet dan het gewicht dragen van een dak van 575 x 167,5 (112,5 + 55)?, balklaag, dakbeschot en een halve meter sneeuw.

Ik snap eigenlijk niet zo goed dat er bij die traditionele daken altijd met vierkante balken gewerkt wordt, ik zou denken dat een 30x 15 cm dikke balk meer doet dan een 25 x25 cm.

De balklaag zal niet zo zwaar hoeven zijn, door de korte overspanning. Het is natuurlijk wel het mooist als de balklaag zwaarte niet gigantisch veel kleiner is dan de ligger.
 

tuoh

Oud hout
Als je even het materiaal buiten beschouwing laat is een sectie van 300 x 150 of 300 x 200mm bijvoorbeeld logischer dan een vierkant exemplaar. Het is immers de hoogte die de draagkracht bepaald. Maar omdat die massieve balken uit een stam gezaagd worden soms met ingesloten hart, is ook de "vormvastheid" van belang. Bij die vierkante balken dient de hoogte voor de draagkracht en de breedte voor de vormvastheid. Met vormvastheid bedoel ik weerstaan aan kromtrekken, scheluw trekken, etc. Een hoge smalle balk gaat sneller vervormen dan een overbemeten vierkante, daarom die rare afmetingen bij de tradionele bouw:p

Er word overigens ook wel gewerkt met rechthoekige secties, maar het verschil tussen hoogte en breedte bedraagt dan meestal max 50mm, dus, 300 x 250, 250x 200, 200 x 150, etc, zal je ook regelmatig aantreffen.

Anders dan bij gewoon timmerwerk mag er bij de traditionele houtbouw geen doorbuiging optreden bij belasting, nu niet en binnen 200 jaar ook nog niet, daarom de forse secties.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
@Bjorn, een Overstek komt er niet op, wil de boel hier strak houden. Van een sneeuwdek is ook geen sprake (in principe) omdat deze vloer grotendeels onder de projectie van de kap valt (meer dan 50%). Natuurlijk met insneeuwen en opwaaien kan dat nog wel deels gebeuren.

Ik ga de balklaag wel behoorlijk minimaal aanhouden want ik wil vanonder niet tegen teveel zware liggers aankijken.

@Tuoh, ik neig ook naar Eik hiervoor, duurzamer en mooier, een vierkante balk lijkt mij mooier in het aanzicht dan een smallere en hogere, bovendien wordt de balk iets verzwakt door inbrengen van de liggers dus klein beetje extra breedte kan vast geen kwaad.

@Okke, zo'n balk (250x250) zou maar zo eens 45 kilo per meter kunnen wegen wat toch een slordige 270 kilo is voor die 6 meter balk. Dat wordt dus nog wel een toer om die netjes op hoogte te brengen en in de verbinding te krijgen.
 

WRX

Nieuw lid
24 mrt 2014
7
0
Ik heb voor mijn veranda 2 balken laten verlijmen/samenvoegen met 2 hardhouten stroken erin, zie:
IMG_2176.jpg
Deze heb ik voor de staanders en bovenligger gebruikt zodat die dezelfde afmetingen hebben, bovenligger ligt op staanders. Op de foto ligt de balk 90 graden gedraaid ten opzichte van hoe de balk nu op de staanders ligt. In werkelijkheid heb ik dus de sterkte van 2 balken.... Afmetingen zijn 145 x 145 mm. Kopse kanten zijn nu niet meer zichtbaar en ben tevreden met het resultaat.
Tja, en ik ben elektromonteur van machines dus jullie zullen wel kritiek hebben haha.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Het project moet maar eens uitgevoerd gaan worden, iemand een tip voor goed adres eiken balken, heb er al wat gegoogeld maar ben benieuwd of er mensen zijn met goede (of juist slechte) ervaringen.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Is het een idee om voor de overspanning een (gecurvde) gelijmde balk te maken. Meen gelezen te hebben dat die constructief veel meer mogen dragen dan massief in dezelfde afmeting?

Je ziet dat ook wel is voor bruggen, bij daken van zwembaden en in sporthallen.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Het project moet maar eens uitgevoerd gaan worden, iemand een tip voor goed adres eiken balken, heb er al wat gegoogeld maar ben benieuwd of er mensen zijn met goede (of juist slechte) ervaringen.

Lokaal Arnhem heb ik geen ervaringen. Maar ik heb eiken besteld bij van der Mark in Aalst (Noord Brabant) http://www.houthandel-vdm.nl/
Vond ik qua kwaliteit net wat minder, maar verder wel een mooie prijs voor wat hij vroeg, je moet het wel komen halen wat beetje irritant is.
Een ander deel van de overkapping heb ik bij Hoogenhoff in Mill besteld http://www.hoogenhoff.com/
Was wat duurder, wel erg mooi hout en ze komen het brengen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ok bedankt voor de tips, nog een vraag:

Mag je hout in dit soort constructies vers gezaagd verwerken, kan mogelijk binnenkort mijn hand leggen op wat te rooien bomen (66 stuks) waaronder een aantal flinke jongen die een rechte stam hebben die lang genoeg is voor deze balken.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Op zich kan het misschien geen kwaad, maar ooit heb ik de fout gemaakt om in de het voorjaar geoogst hout te verwerken. Sapstroom was al weer op gang! Kreeg er later heel veel "schuurdieren" (boktor) bij.
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Andre dat stond me al bij maar wat ik me dan afvraag. Bij mij komt het dragende vierkant in en bestaande L vorm in het huis geplaatst. Als ik de lange balken vastzet in de wanden van het huis loop ik dan niet het risico dat ze losbarsten als hout opdroogt en gaat krimpen. Als een 6 meter balk aan 1 zijde vast zit en krimpt 2% dan staat de staander aan de vrij zijde ook meteen 12 centimeter uit het lood. Is dat niet gevaarlijk?

Je zult haast ongetwijfeld gelijk hebben dus wat zie ik over het hoofd?
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Hout krimpt minimaal in de lengte, dus dat valt ansich mee.
En meestal zorg je er voor dat het houten frame los staat van de muur, dus dat je op die manier geen/zo min mogelijk last hebt van de krimp in de breedte.
 

tuoh

Oud hout
Andre dat stond me al bij maar wat ik me dan afvraag. Bij mij komt het dragende vierkant in en bestaande L vorm in het huis geplaatst. Als ik de lange balken vastzet in de wanden van het huis loop ik dan niet het risico dat ze losbarsten als hout opdroogt en gaat krimpen. Als een 6 meter balk aan 1 zijde vast zit en krimpt 2% dan staat de staander aan de vrij zijde ook meteen 12 centimeter uit het lood. Is dat niet gevaarlijk?

Je zult haast ongetwijfeld gelijk hebben dus wat zie ik over het hoofd?

Lengtekrimp bij eik is quasi onbestaande, op een lengte van 6m zal dat ergens rond de 2mm schommelen:D Eiken balken worden in metselwerk steeds verankerd met muurankers. Als de balken ingemetseld worden gaat door het drogen van het hout er altijd een spleet(je) ontstaan tussen hout en steen. Daar is een mouw aan te passen door de voeg(en) te dichten met een elastische kit, of er word gewoon niks aan gedaan omdat de spleet tegen het donkerder hout gewoon niet opvalt.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Haha dank Andre, dat had ik in eerdaad over het hoofd gezien, was er al bang voor :D Daarom zijn we op dit forum ook zo blij met jou....

Kan dus gewoon met nat hout... interessant, kan dus binnenkort wel eens wat balken laten zagen. Eens kijken of ik een mobile zagerij in Drenthe kan vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.