teveel keuze's in stofzuigers

samsites

Actieve deelnemer
13 feb 2012
50
0
België
Hoi,

sta op het punt om een mooie aankoop te doen voor mezelf. Een goeie stofzuiger. (prijsrange <500 euro)

Zie hélaas door de bomen het bos niet meer.

Had volgende modellen in gedachte.
Festool midi
Festool ctl26 (ac)
Bosch Blauw GAS35L AFC
Starmix ISP ARD-1635 EWS

Ik heb hem nodig voor m'n afkortzaag (makita), frees (festool OF1010), invalzaag (makita), schuurmachine (rotex 90), handschaafmachine.

Ik dacht dat een auto clean functie wel handig zou zijn of is dit overroepen voor houtbewerking? Uitzonderlijk zou er wel wat gyproc mee worden geschuurd. Maar 90% van de tijd is het voor de 5 bovenstaande machine's.
Qua zuigkracht (afgaande op de specs) zou de starmix en bosch bovenaan moeten staan. Is dit correct?
Komt een 27mm slang tekort bij afzuigen van afkortzaag of frees?
Daarnaast moet hij ook makkelijk mee te nemen zijn.

Heb al tientallen reviews gelezen, die maken het alleen maar moeilijker.

Bedankt voor de suggesties!
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik heb alleen ervaring met de CTL26 E, die heb ik toch al enkele jaren.
Ik gebruik hem voornamelijk voor mijn schuurmachines, waaronder ook mijn RO150.
Dit beestje schuurt als een beest en ik heb amper stof.
Onlangs heb ik deze ook gebruikt icm de TS55 van mijn schoonvader, wederom geen stof, alles werd netjes opgezogen :)

Er is nu ook een actie bij Festool waarbij je een reinigingsset en een contactdoos naar keuze erbij krijgt :)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Ik heb alleen ervaring met de CTL26 E, die heb ik toch al enkele jaren.
Ik gebruik hem voornamelijk voor mijn schuurmachines, waaronder ook mijn RO150.
Dit beestje schuurt als een beest en ik heb amper stof.
Onlangs heb ik deze ook gebruikt icm de TS55 van mijn schoonvader, wederom geen stof, alles werd netjes opgezogen :)

Er is nu ook een actie bij Festool waarbij je een reinigingsset en een contactdoos naar keuze erbij krijgt :)

Welke actie is dat? Ik kan de actie zo snel niet terug vinden.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
De Festool Midi zou ik niet doen, dan ga je je blauw betalen aan de zakken, zeker met de frees en zaag gaat het erg snel en dan is de midi-zak wel erg klein.
Tussen de Starmix, Bosch blauw of CTL26 kan ik geen advies geven.
Heb zelf nu een jaar of 5 de CTL26 voor hobbymatig gebruik en die bevalt zeer goed, al zou ik af en toe iets meer zuigkracht wel prefereren.
Daarentegen vult ie de zak wel behoorlijk efficiënt. Het erop kunnen klikken van systainers is ook wel erg handig. Starmix en Bosch heb ik geen ervaring mee.
 
Laatst bewerkt:

jjjlll

Actieve deelnemer
Je kunt ook een Cyclone er tussen zetten, dan hoef je (bijna) nooit meer zakken te kopen en is de autoclean functie overbodig, er zit namelijk geen of nauwelijks stof in de zakken.
Vervolgens kan je kijken naar een betaalbare zuiger die aan je wensen voldoet, wel of niet minder geluid, zuigkracht, auto start en zo.

Wil je echter veel op pad met de zuiger, dan moet je als je minder stof in de zakken wilt wel de cyclone meenemen, anders gelden bovenstaande argumenten natuurlijk niet.
succes met je keuze
Joep
 
  • Leuk
Waarderingen: vdwalle

Ramon

Nieuw lid
26 sep 2012
15
0
Ik heb ook de CTL26 (zonder AC maar heb niet de indruk dat dit een gemis is). Ik kan alleen maar zeggen dat de zuigkracht in mijn beleving heel erg goed is (in vergelijking met mijn Parkside van de Lidl die ik hiervoor hard). Over de overige apparaten kan ik ook niks zeggen.

Het kunnen plaatsen van een systainer op de stofzuiger is bij tijd en wijle best handig.

Over de 27mm slang, deze is voor makita invalzaag prima geschikt. Ik gebruik deze combi namelijk ook. Voor de bovenfrees kwam ik tot de conclusie dat de slang wel eens verstopt gaat zitten. Voor de afkortzaag gebruik ik een 50mm slang en dit bevalt erg goed.

Ik hoop dat je er wat mee kunt.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik heb de iPulse ARDL-1635 EWS en gebruik hem tijdens mijn verbouwing. Wat een geweldige stofzuiger is dit!
Als de ruimte volledig met bouwstof bedekt is, tref ik de stofzuiger er overheen en echt alles is weg. Volgens mij is er ergens een filmpje dat deze stofzuiger in 2 minuten een zakcement kan opzuigen. Ik denk dat hij dat echt kan. Wil het nog wel een keer te proberen.
Als je verbouw dingen doet, koop deze, Daar wordt je blij van.(zakken zijn niet nodig) Voor hout-bewerking heb je geen Ipulse nodig. Dit is echt een goede stofzuiger.

Om nog een voorbeeld te geven. Ik zaag best wat Fermacell platen met de festool DSC-AG 125 en deze stofzuiger. Ik vergeet soms dat als ik de decoupeerzaag gebruik. Dat ik dan ook de stofzuiger erbij moet pakken. Ik kan practisch stofvrij fermacell platen zagen en dan vergeet je gewoon dat het zonder best wat stof maakt.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik heb een CtL 26 AC een CTL 36 en een SRM45
De ac functie is vooral bij de SRM45 duidelijk merkbaar, bij de CTL vindt ik hem niet toereikend
Het verschil tussen 26 en 36 scheelt best wel wat (en minder vaak zakken kopen)

Voor mij is de SRM45 nog steeds de fijnste machine
Helaas is deze uit het programma gehaald van festool
Een tijdje terug ben ik op een workshop dag geweest van Festool en daar verzekerde men mij dat de CTL (en nieuwere modellen) beter zouden zuigen dan een SRM45 omdat ze een groter filter oppervlak hadden
Ik kan je verzekeren dat dit NIET waar is

De SRM gebruikte ik voor 1 doeleind en nooit met houtbewerking, op een gegeven dat toch maar eens geprobeerd vanwege de grotere vuilbak en het resultaat was dat het heel veel scheelt
Waar de CTL zonder zak al vrij snel vol liep bleef de SRM stug doorgaan

Het enige nadeel van de SRM is dat deze een verstopt filter detectie heeft, als je gaat schuren trek je vrij weinig lucht en denkt de stofzuiger dat hij vol is en begint te piepen
Dit is op te lossen met een klein gaatje in de slang bij de aansluiting

Waarom dit posten als de SRM uit het programma is, simpel, deze stofzuiger wordt ook verkocht als protool en makita (en misschien nog wel andere merken)
De makita versie heb ik ook al eens mogen gebruiken en is echt 100% dezelfde machine

Als ik dus een machine zou moeten kopen werd het die, deze is ook nog eens prima zonder zak te gebruiken, reken eens uit wat je dat scheelt op jaar basis, dan is je stofzuiger snel terug verdient
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Is de SRM45 geen klasse M stofzuiger en daarmee vooral voor het afschuren van bv gipswanden? De door Samsites voorgestelde modellen zijn volgens mij klasse L. Nu kun je een klasse M best gebruiken voor houtbewerking, echter haal je er dan niet alles uit het apparaat. Op zich ook niet erg, maar een klasse M is een stuk duurder dan een L en daarmee boven het budget van Samsites.

Overigens heeft Festool nog steeds een klasse M stofzuiger: CTL 36 E AC PLANEX

Ik zie net dat de actie waar Den Deze het over had niet geldt voor de Festool CTL Mini en Midi. Zie [url=deze link]https://www.festool.be/NL/Campaings/2014/Pages/Najaarscampagne%202014.aspx[/URL]
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik had eerst een Hitachi WDE1200 met aparte cyclone, en nu een Starmix iPulse ARDL-1635. Ik wilde persé een goede reinigingsfunctie, maar ik gebruik hem nu vooral voor het opzuigen van bouwafval, veel steenstof e.d. Maar ook voor houtbewerking. De vorige (cyclone) werkte prima bij grof houtzaagsel, zoals bij zagen. Bij fijners stof moet je nog steeds telkens het filter schoonmaken. Nou was de cyclone niet geweldig, maar toch.

Ik ben nu erg tevreden over de starmix. Veel grotere zuigkracht en autoreiniging. Hij is wel erg groot, en dus zwaar. Er is echter ook een kleinere versie van, die is aan te raden als je op pad moet. De slang van de Hitachi was trouwens wel steviger dan die van de Starmix. Bv. het verplaatsen van de machine door aan de slang te trekken lukt alleen op een redelijk gladde vloer. Ze maken allebei veel herrie, maar met stofzuigen doe ik ook gewoon gehoorbescherming op/in. Ik gebruik overigens nooit stofzakken. Ik vind dat dat niet nodig zou moeten zijn in een bouwzuiger.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja dat is hem, je komt wel goedkoper tegen (en ook wel met enige regelmaat op marktplaats)
hij is niet goedkoop, maar ook niet heel veel duurder dan een CTL
Klasse M of L zit hem voornamelijk in de filters en het uitklop systeem zover ik me meen te herinneren

Het uitklop systeem van de SRM is vele malen beter, de CTL liep op de schaafbank (icm wat schuurwerk) zonder zak al snel dicht, de SRM deed dat niet
als je bekijkt wat de zakken kosten ben je er al snel uit
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Klaas: Ja, die is vergelijkbaar. Ze zijn inderdaad prijzig, omdat ze geschikt moeten zijn voor het opzuigen van zeer fijn stof (gips, plamuur, etc). Dat stelt hele andere eisen aan de zuigkracht en met name in het voorkomen dat de stofdeeltjes de filter vol zetten, zodat er geen lucht meer aangezuigd kan worden. Een klasse M stofzuiger laat dit fijne stof (gedeeltelijk) door.
 

samsites

Actieve deelnemer
13 feb 2012
50
0
België
Bedankt iedereen!

Ik neig qua prijs/kwaliteit het meest naar de bosch. Als je ziet wat je moet meer betalen vooralleer je de feature's hebt die op de bosch zitten.
Als je dit filmpje moet geloven is de bosch toch wel een redelijk degelijk toestel. (is de sfc ipv afc)

 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.