Trots: gevelbekleding in padoek!

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
De buitenkant van ons huis is bijna klaar. Erg trots zijn we op de zelf geplaatste gevelbekleding in padoek.
Ik hoop dat dit een plaats is om dit te mogen delen:

padoek-2.jpg


padoek-3.jpg


padoek-19.jpg


padoek-18.jpg


padoek-24.jpg


padoek-22.jpg
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Dat ziet er strak uit! Is dat nou een beetje te betalen, padoek als gevelbekleding?

Ligt er aan wat jij als 'een beetje te betalen' ziet. Wij hebben hier in het begin van ons budget rekening mee gehouden en uiteindelijk hebben we het hout goedkoper kunnen krijgen dan gebudgetteerd. Het zelf plaatsen is natuurlijk de grootste besparing geweest. Het heeft ons 46 euro/m² gekost, incl. btw.

- - - Updated - - -

dat is prachtig! enigste puntje zijn die regenpijpen:) maar die zullen nog weggewerkt worden?

Inderdaad, die moet de houtskeletbouwer nog komen hangen. het is momenteel nog een werf. Aan de voorkant (zwarte balk) komt volgend jaar nog een carport. dus ook dat verdwijnt nog.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ligt er aan wat jij als 'een beetje te betalen' ziet. Wij hebben hier in het begin van ons budget rekening mee gehouden en uiteindelijk hebben we het hout goedkoper kunnen krijgen dan gebudgetteerd. Het zelf plaatsen is natuurlijk de grootste besparing geweest. Het heeft ons 46 euro/m² gekost, incl. btw.

Dat is een mooie prijs, je zou het er voor in de woonkamer kunnen leggen. Dan heb je (naar mijn smaak) een heel gave parketvloer. :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Enige minpuntje aan dit draadje is dat trots in hoofdletters geschreven zou moeten worden TROTS ! mooi hoor
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Het bad is uiteindelijk toch met de douche gewisseld ;)? (Inside joke)

Mooie houtbekleding. Het contrast zal uiteraard nog eens mooier worden eens er gevoegd is.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Het is een heel mooi huis, maar heb je niet erg weinig vensters?

We hebben zoals je kan zien erg veel vensters aan onze zuid-oostelijke kant (achtergevel). Daarnaast zitten er nog twee dakkoepels in het euh...dak. Het is binnen dan ook erg licht. Daarnaast was in tegenstelling tot de padoek, de prijs voor dit driedubbel glas wél even slikken.

Voor wie meer van ons huis wil zien, mag altijd een kijkje nemen op mijn blog: http://berghut.wordpress.com. Een van de berichten gaat over Fermacell gipsvezelplaten. Op het eindresultaat zie je hoeveel licht er binnen kan!

- - - Updated - - -

Prachtig! Klopt het dat in Belgie padouk veel gebruikt wordt voor gevelbekleding, dakgoten etc?

jaap

Geen idee Jaap. Ik zie heel veel ceder en thermowood tegenwoordig. Ik vond weinig mooie referenties voor padoek voor huizen in onze omgeving (limburg). Voor dakgoten heb ik het nog nooit gezien.

- - - Updated - - -

Het bad is uiteindelijk toch met de douche gewisseld ;)? (Inside joke)

Mooie houtbekleding. Het contrast zal uiteraard nog eens mooier worden eens er gevoegd is.

Voegkleur is nog een hoofdbreker. We hadden dunbed gewenst, maar was door de ruwheid en ongelijkheid van de steen geen optie om mooi uit te komen aan de venster/deur. ik hoop vooral dat het nog mooi is eens het hout volledig vergrijst!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Hoe egaal verkleurd dit hout, en hoe gevoelig is het voor vervuiling? Ik zie dat de vensterbanken gelijk liggen tegen het hout aan, dus water van de ramen loopt over het hout, vooral aan de zijkanten van elk raam. Dit geeft risico op plaatselijke verkleuring/vervuiling.

Ziet er keurig uit verder.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
inderdaad Bijtel, het hout zal ook op verschillende gevels verschillend verkleuren. Daar waren we ons op voorhand van bewust. De zuidgevel is nu al veel lichter bruin, de noordkant is nog wat koraalrood...Afwachten dus wat het zal worden maar padoek staat gekend als een van de meest duurzame houtsoorten en de voorbeelden die ik gezien heb, waren allemaal mooi zilverkleurig vergrijst. Wat bepaalde hoeken of kantjes zullen doen onder invloed van (te veel) regen, moet ik zelf avonturieren.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
deftone82: zou je nog eens foto's willen plaatsen van de gevels nu, na 11 maanden? Wij hebben ook nog een (groot) stuk gevelbekleding te plaatsen, en ik maak me vooral zorgen om de 'vervuiling' waar Bijtel over spreekt...
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Noord-West kant. Regelmatig regen en avondzon.

padoek 08-2015-3.jpg

padoek 08-2015-4.jpg

zuid-west gevel: veel zon en veel regen. Is de kant die het meest is vergrijsd.
padoek 08-2015-12.jpg

Noord-oost kant, weinig tot geen zon noch regen. Kant die het minst is vergrijsd
padoek 08-2015-2.jpg

Zuid-oost kant...voormiddag tot vroege namiddag zon, soms wat regen.

padoek 08-2015-9.jpg

padoek 08-2015-10.jpg

Varia

padoek 08-2015-6.jpg

padoek 08-2015-13.jpg

Hout is ondertussen zo blinkend dat de zon er in weerkaatst! Heerlijk!
padoek 08-2015-8.jpg
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Veel mensen vinden blijkbaar de verkleuring mooi en gewenst, maar ik ben precies meer verliefd op de rode kleur. Is er een manier om het hout in het mooie rood te houden of is dat niet mogelijk?
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Wauw, ziet er nog heel mooi uit! Dat stemt me hoopvol...
Heb je foto's van het onderliggende gebinte waarop je de planken hebt bevestigd? Is dat rechtstreeks op de isolatieplaten bevestigd, of zwevend via afstandschroeven? Zijn de (tand-groef) planken daar dan op geniet?

Btw: heel mooie woning ook, mooie geschakeerde steen. Onze woning vertoont heel veel vergelijkingen zag ik op je blog (lichtgrijze grote tegel, parket, witte keuken, 2 velux dakkoepels, zelfde ventilatie-unit, ...) :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.