Trots: gevelbekleding in padoek!

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Wauw, ziet er nog heel mooi uit! Dat stemt me hoopvol...
Heb je foto's van het onderliggende gebinte waarop je de planken hebt bevestigd? Is dat rechtstreeks op de isolatieplaten bevestigd, of zwevend via afstandschroeven? Zijn de (tand-groef) planken daar dan op geniet?

Btw: heel mooie woning ook, mooie geschakeerde steen. Onze woning vertoont heel veel vergelijkingen zag ik op je blog (lichtgrijze grote tegel, parket, witte keuken, 2 velux dakkoepels, zelfde ventilatie-unit, ...) :)

Hebben jullie ook een blog, ben dan wel eens benieuwd naar dat van jou!

Een deel van de foto's staan ook op onze blog: https://berghut.wordpress.com/2014/09/03/gevelbekleding-padoek/

Wij hebben houtskelet. Daar heeft de aannemer aan de buitenkant 33mm dikke 'Gutex' platen geplaatst. Wij hebben eerst horizontale balkjes van 52x58 vastgemaakt aan de houtskelet (door de Gutex heen, in het hout. Flink lange schroeven dus). Tussen die balkjes zit isolatie van 5 cm. Op dat geheel zit de zwarte Deltadoek. Op de deltadoek zitten dan eerst verticale latten (58x35) en daarna nog eens een laag horizontale latten (58x35) waarop daarna weer in verticale richting de padoek zit. De eerste laag is enkel voor de isolatie, de twee volgende lagen zijn voor de ventilatie én omdat we de padoek persé vertikaal wilden zetten. In totaal zit er dus tussen achterkant van de padoek en de zwarte delta doek 7cm 'lucht' om alles aan achterkant goed te laten drogen. De padoek is met rvs brads op die laatste laag latten geschoten.

Indien je niet moet isoleren of de eindplanken in een andere richting wil zetten, moet je dus minder lattenwerk voorzien. Maar ik zou toch aanraden om tussen de plank minstens 4cm verluchting te voorzien.

Planken zitten aan de zijkanten indd met tand groef in elkaar. De kopse kanten staan 0,5cm uit elkaar, ook weer voor de verluchting omdat die kopse kant bij verticale plaatsing nogal moeilijk drogen als je ze koud op elkaar plaatst. Ze zijn ook telkens schuin afgezaagd (15° ofzo) om water sneller af te voeren.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Veel mensen vinden blijkbaar de verkleuring mooi en gewenst, maar ik ben precies meer verliefd op de rode kleur. Is er een manier om het hout in het mooie rood te houden of is dat niet mogelijk?

Ieder zijn smaak. Mijn buurman heeft ook vurig gehoopt dat het rood zou blijven. Wij hebben deze houtsoort net gekozen omdat het zo mooi zilver verkleurt.

Behouden is niet mogelijk en dat wordt hier ook weer bevestigd. De verkleuring van rood naar vaal bruin treedt heel snel in. Ik had daarnaast ook geen zin om jaarlijks deze 130 m² helemaal te gaan behandelen.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hé deftone82,
Wij zijn bijna buren!
Ik vind het vergrijsde veel mooier dan het rood ,maar ja dat is mijn smaak natuurlijk.
Heel geslaagd.
Mvg,
Rudy
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Hebben jullie ook een blog, ben dan wel eens benieuwd naar dat van jou!

Een deel van de foto's staan ook op onze blog: https://berghut.wordpress.com/2014/09/03/gevelbekleding-padoek/

Wij hebben houtskelet. Daar heeft de aannemer aan de buitenkant 33mm dikke 'Gutex' platen geplaatst. Wij hebben eerst horizontale balkjes van 52x58 vastgemaakt aan de houtskelet (door de Gutex heen, in het hout. Flink lange schroeven dus). Tussen die balkjes zit isolatie van 5 cm. Op dat geheel zit de zwarte Deltadoek. Op de deltadoek zitten dan eerst verticale latten (58x35) en daarna nog eens een laag horizontale latten (58x35) waarop daarna weer in verticale richting de padoek zit. De eerste laag is enkel voor de isolatie, de twee volgende lagen zijn voor de ventilatie én omdat we de padoek persé vertikaal wilden zetten. In totaal zit er dus tussen achterkant van de padoek en de zwarte delta doek 7cm 'lucht' om alles aan achterkant goed te laten drogen. De padoek is met rvs brads op die laatste laag latten geschoten.

Indien je niet moet isoleren of de eindplanken in een andere richting wil zetten, moet je dus minder lattenwerk voorzien. Maar ik zou toch aanraden om tussen de plank minstens 4cm verluchting te voorzien.

Planken zitten aan de zijkanten indd met tand groef in elkaar. De kopse kanten staan 0,5cm uit elkaar, ook weer voor de verluchting omdat die kopse kant bij verticale plaatsing nogal moeilijk drogen als je ze koud op elkaar plaatst. Ze zijn ook telkens schuin afgezaagd (15° ofzo) om water sneller af te voeren.

deftone82: Bedankt voor de uitleg. Wij hebben een traditionele snelbouwsteen van 14cm, met daar tegen 12cm PUR-isolatie. Dan dient er nog 12cm overbrugt te worden om gelijk te komen met de gevelsteen (2cm luchtspouw + 10cm steen). Om onze isolatie te beschermen heb ik al van die Delta doek bevestigd met latten van 40x20. Het gaat bij ons om iets meer dan 50m²: een stuk voorgevel + carport + zijgevel met ingewerkte deur op het gelijkvloers, en een stuk achtergevel + een inham op het verdiep.

1493361_10152082277602319_1996755853_o.jpg
1522687_10152082277722319_1406882382_o.jpg
1556201_10152082277827319_1298374973_o.jpg
1004915_10152082278227319_364451273_n.jpg

Waarschijnlijk willen wij ons planken horizontaal plaatsen. Dus ofwel maak ik hierop ook nog eens een dubbel raamwerk, ofwel werden ons afstandschroeven aangeraden waarop je een zwevend raamwerk bevestigd: http://www.etanco.be/toepassingsgebieden/gevel/hout/marcovis-eisys.html

Ik ga mij verder informeren...

(Ik stuur je privé wat algemene foto's van onze woning door)
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Als padoek met de zon in aanraking komt wordt het vanzelf grijs, daar kun je helaas niets tegen doen. Als je het binnen hebt staan, zou ik er olie op doen, en niet in de zon anders gaat het gegarandeerd snel verkleuren. Maar binnen wordt het door de tijd ook vanzelf toch weer lichter van kleur omdat er licht op valt, de enige manier om het mooi rood te houden is in een donkere kast bewaren, en heel af en toe snel kijken, en weer dicht.:)


Waarom verkleurd hout in de buitenlucht?

Hout verkleurd in de buitenlucht. De meeste houtsoorten worden in de buitenlucht grijs. Dit is onder andere het geval met azobé, grenen, padoek, eiken, basralocus en cederhout. Alle houtsoorten bevatten kleurstoffen die het hout een specifieke kleur geven. Daarnaast bevat hout ook verschillende stoffen die meer of minder verteerbaar zijn. Doormiddel van erosie slijten de zachte delen van hout doormiddel van wind en neerslag weg. De buitenlaag van het hout vergrijst langzamerhand door deze erosie en de uitwerking van zonlicht. Zonlicht bevat ultraviolette straling (UV).

Deze UV straling zorgt er voor dat hout lichter wordt. Vergrijzen van hout is een langzaam proces in eerste instantie zullen alleen de buitenste cellagen van het hout lichtgrijs worden. Als er dan vocht op het hout wordt aangebracht schijnt de buitenste cellaag door. Dit zorgt er voor dat het hout in een natte toestand de oorspronkelijke kleur laat zien. In droge toestand zal het hout echter weer de vergrijsde kleur laten zien. Na verloop van tijd is het hout diep vergrijsd en zal het hout ook in natte toestand een grijze uitstraling hebben.

Bron;
http://www.technischwerken.nl/kennisbank/techniek-kennis/waarom-verkleuren-de-meeste-houtsoorten-in-de-buitenlucht/

Groet Pel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik wil padoek niet rood, maar bruin houden.
Zelfs als ik het maandelijks zou behandelen met olie of vernis, gaat het grijs worden?
Bedankt!
Bram
Als je het hout buiten behandeld zal het verkleuren naar bruin toe, maar niet vergrijzen. Enkel onbehandeld hout vergrijsd.
Ik heb behalve dat kistje ook nog twee schalen gedraaid uit padoek. Ze hebben alle drie een andere afwerking gekregen, maar nu ook alle drie een andere kleur bruin. Wat de uiteindelijke kleur van behandelde padoek buiten wordt zal afwachten zijn.
 

jeppe

Nieuw lid
13 jun 2012
15
3
België / Meerhout
Ziet er echt mooi uit. Ik ben van plan om een tuinhuis gaan te maken in Padoek of iroko , maar weet nog niet goed hoe ik de horizintale planken op het latten werk het beste zal kunnen bevestigen. In ieder geval al RVS nagels . Welk type nagels (RVS) heb jij gebruikt ????? Het probleem is dat het ook niet te erg mag opvallen , maar het moet natuurlijk ook wel degelijk vastzitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.