Mafell lo50e bovenfrees

Mathijs vijn

Actieve deelnemer
8 sep 2014
49
0
Hallo mensen. Ben nieuw hier op het forum. Heb al het een en ander doorgespit. Maar kan niet veel vinden over ervaring deskundigen die een mafell lo50e hebben. Heeft iemand hier ervaring mee ? Lees dat mensen de fijnafstelling niet fijn vinden. Zijn er misschien nog meer negatieve ervaringen met de lo50e. Of kan ik toch een ander merk nemen qua bovenfrees? Dat het wel redelijke kwalitatieve machine is dat geloof ik wel ivm dat ik al meedere mafell machines heb. Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Mathijs,

Ik heb er hier al eens een reviewtje over geschreven, misschien heb je m al gezien, maar misschien nog niet.
http://www.woodworking.nl/showthrea...ell-Lo50-Festool-OF1010-of-toch-Bosch-GMF-GOF

Samengevat heb ik mixed feelings, het is een uiteraard een goed gebouwde solide machine zoals je van Mafell gewoon bent. Het model gaat echter al een tijdje mee (10jaar ofzo?) en is m.i. enigszins gedateerd.
De machine is ontzettend "rechts" georiënteerd, als links poot merk ik dit continue. (De variant van Festool heeft dat een stuk minder.)
De stangen van de parallel geleider zijn erg kort/de geleider neemt veel plaats in, een sierrandje frezen is geen probleem, wil je iets verder van de rand dan kom je snel tekort. Ook zijn de stangen taps naar het einde toe en kan je de laatste cm niet gebruiken. De geleider komt wat plastic en blikkerig over, maar werkt wel goed.

De fijnafstelling (1/10 mm's) is goed mee te werken, maar de grove afstelling werkt met een plastic aanwijzertje dat je moet ijken met een op het label geprint lineaaltje.
Het is lang niet zo gammel uitgevoerd als bij goedkope frezen maar de (blauwe) Bosch doet dat toch beter lijkt me.

Al met al is het een goede frees en samen met de GOF en OF1010, de top 3.
Van de andere kant, is dit de duurste frees in deze klasse en of die dat ook echt waarmaakt, meh.

Ik zou graag een frees zien die deze 3 combineert.
 

Mathijs vijn

Actieve deelnemer
8 sep 2014
49
0
Robert bedankt voor je antwoord. Dat de mafell al een tijdje mee ging dat vermoeden had ik al. Heb ook al zitten kijken naar de of1010 ebq. Lijkt mij opzich ook een goede frees. Hoewel mafell hoog bij mij staat. ( heb de mt55 en de p1cc al ) neig ik denk ik qua bovenfrees naar festool. Nadeel. Het geleidesysteem van mafell past niet op de festool. Maar voor een redelijke prijs heb je tegenwoordig een set. ( of1010 met geleidingsrail ). En ja dan is er nog een 3e kaper op de kust. De bosch. Weet alleen niet of deze qua kwaliteit gelijk is aan de mafell en de festool. Er recent eentje uitgekomen de 1250 ce. Ook een optie. Op het laatst zie je de bomen door het bos niet meer. Denk dat je de plussen en minnen tegen elkaar moet wegstrepen en dan een keuze maken. Bij de een vind je wat en bij de ander laat je wat.
 

Mathijs vijn

Actieve deelnemer
8 sep 2014
49
0
Het is zo moeilijk om een keus te maken. Ga de bovenfrees voor licht werk gebruiken. En ben Nu nog niet van plan om hem onder een freestafel te hangen. Misschien iets wat in de toekomst kan gebeuren. Als je 1 bovenfrees neemt dan zeggen ze neem dan bijv een of1400 of een gof 1600.
Nou zit ik ook nog met het probleem dat ik de geleidingsrails van mafell heb. Ik moet zowiezo een bosch fsn bovenfrees adapterplaat erbij kopen om een frees te gebruiken op mijn geleidingsrails. Alleen past de of1400 niet op deze plaat. Wil ik makkelijk rechte lijnen frezen dan zit ik weer aan een geleiderail van festool. In plaats daarvan zou ik de of1010 kunnen nemen. Ben alleen bang dat de of1010 te licht is. Of zeur ik !. En welke bovenfrees kun je beter nemen de of1010 of de lo50 of is de bosch gof 1250 ce een oplossing ? Wie o wie kan mij uit de brand helpen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
De geleider van de Festool past wel op de Mafell. Bij Festool heb je zo'n kunststof blokje wat zorgt voor de koppeling tussen de rail en de frees, dat blokje past ook op de stangen van de Mafell en kun je dus de Mafell LO50 op de Festool rail gebruiken. Als je het nog praktischer wilt doen kun je zelf een blokje hout pakken, 2 gaatjes erin, gleufje erin ter breedte van de geleidestrip op de Mafell rail en je kunt frezen langs de liniaal.

Ik heb de OF-1010 gehad en heb nu de LO-50. Eerlijk gezegd zijn er geen mega verschillen, beide zijn prima apparaten. De Mafell is zoals gebruikelijk weer wat beter afgewerkt maar de Festool 1010 is zeker niet slecht. Uiteindelijk zijn het ook zusjes van elkaar met hetzelfde basisontwerp.

Verschil tussen de Mafell en Festool invalzaag en decoupeerzaag die jij al hebt is heel groot. De MT-55 is zonder twijfel een veel betere zaag dan de TS-55 en de P1-cc is zelfs van een compleet ander nivo dan de Festool Carvex. Dat is bij de frees wat mij betreft niet het geval. Die zitten dicht bij elkaar.

Uit de 101 of de LO-50 kun je niet verkeerd kiezen, als je de drie bij elkaar passende machines hebt van Mafell heb je mooi setje van 1 merk, dat zou reden kunnen zijn voor de Mafell, de Festool zal denk ik net iets goedkoper zijn al zal ook dat niet veel schelen.

De Bosch..... ken ik niet...
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Ik heb ook een blokje gekocht en nu past mijn lo50op de festool lineaal. Prima machinetje geen minpunten, alleen de geleidestangen zijn wat kort. Maar een draadeind bij de bouwwinkel kopen en je kunt nu verderop frezen..
 

Mathijs vijn

Actieve deelnemer
8 sep 2014
49
0
Dank allen voor de reacties.

Denk dat ik er wel uit ben. Het wordt de mafell. Dit omdat ik dan een mooie set van 3 mafell machines heb. Wat ik zo gehoord heb zijn de festool 1010 en de lo50 ( bijna) hetzelfde.
Daarom heb ik de keus gemaakt om voor de mafell te gaan.
Heb dan alleen van bosch fsn osa freesplaat nodig om hem te gebruiken op mijn mafell geleiderails. Denk dat ik hier veel plezier van ga hebben.
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Ohja ik mis wel dat je de stekker niet kan afkoppelen.. het ruimt zo makkelijk op zonder snoer eraan. Maargoed das eigenlijk pinuts

met frezen wisselen is het wel makkelijk ff het snoertje loskoppelen ipv de stekker eruit.

blijft pinuts

Ps. Maar ik maak er ooit een festool aansluiting op!
 
Laatst bewerkt:

Mathijs vijn

Actieve deelnemer
8 sep 2014
49
0
Ik heb hem binnen. Heb al een paar keer proef gefreesd. En ik ben er positief over. De stofafzuiging is zeer goed als de frees boven op een plaat zit, bijv groef frezen. Als je kanten gaat frezen dan valt er iets stof naar beneden, maar het is niet zo dat ik na het eind van het frezen mijn neus vol zit met stof :). Motor loopt rustig en voel geen trillingen extreme trillingen. 1 ding is dat wat robert al aangaf is dat de stangen van de parallel geleider wel kort zijn. Maar dat kan ik eenvoudig langer maken. Al met al ben ik er heel er tevreden mee. Heb nu een mooi trio in mijn bezit.
IMG_1360.jpgIMG_1361.jpgIMG_1362.jpgIMG_1364.jpgIMG_1359.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.