Barnfind, waarde van 2 kisten met oud gereedschap

mcloud

Nieuw lid
8 sep 2014
6
0
Hallo allemaal,

ik heb twee kisten met oud hand gereedschap tijdens het opruimen van een garage gevonden.
Ik heb echt geen idee wat zoiets waard is, nu is mijn vraag of jullie een (ruwe) schatting kunnen doen wat ik voor
zoiets kan vragen? ik ben van plan de kisten per stuk of liefst allebij tegelijk weg te doen en niet ieder stukje gereedschap los.
Als het troep is zeg het gewoon, dan breng ik het wel bij de stort.

8.jpg2.jpg4.jpg3.jpg5.jpg6.jpg7.jpg



de tweede kist zet ik even in een reactie hieronder erbij.
Mocht iemand intresse hebben ze staan in de omgeving vna Vlaardingen, maar ik wil eerst even weten van wat mensen hier hoeveel
het ongeveer waard zou moeten zijn.

Groetjes,

Jeroen
 

Bijlagen

  • 10.jpg
    10.jpg
    65,7 KB · Weergaven: 857
  • 11.jpg
    11.jpg
    42,5 KB · Weergaven: 850
  • 12.jpg
    12.jpg
    37,2 KB · Weergaven: 850

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Beetje moeilijk te zeggen, een en ander hangt enorm af van de staat van het materiaal. Voor een houtbewerker zit er misschien een 20€ aan bruikbaar gereedschap in de eerste kist, maar de meesten zullen voor de kist zelf niet veel over hebben. De tweede kist bevat op het eerste zicht niet veel bijzonders, alleen die booromslag lijkt de moeite waard. Als je het geheel verkoopt denk ik niet dat je niet veel meer dan 40€ kan vangen voor het hele lot, als koper blijf je onvermijdelijk met een hoop rommel zitten. Alles apart verkopen kan meer opbrengen als er een paar goeie dingen tussen zitten, maar dan heb je er natuurlijk meer werk aan.
 

mcloud

Nieuw lid
8 sep 2014
6
0
Bedankt voor je reactie Arnoud, ik zal van de week anders even kijken of ik een foto kan maken van een merk of markering op die booromslag.
En of ik nog iets kan ontdekken op het andere gereedschap. Ik heb een beetje zitten snuffelen hier op het forum en merk al dat een merk/type wel heel belangrijk is voor de waarde van iets.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik schat de waarde wel wat hoger in, zeker als geheel. Het lijkt een complete, goed onderhouden volledige set gereedschap van een timmerman of deurenmaker te zijn. Alleen zagen zie ik niet. Hier en daar wat slijtage, maar die gutsen bijvoorbeeld zien er nog prima bruikbaar uit. Zo op Marktplaats ga ik uit van €7.50 per profielschaaf in goede staat (dus blok heel en zonder wormgaten of overmatige slijtage, beitel passend en zonder putten op de achterkant, passende wig) en €10-€15 per stuk voor de beitels en gutsen. Die ring met 'spijkers' eraan zie je niet veel, dat zijn volgens mij toogpennen om een getoogde verbinding te passen. Zoals Arnoud zegt is de kist op zich niet veel waard, maar gezien de staat van het gereedschap bewijst hij wel zijn waarde.

Voor die eerste kist zou ik €100-150 euro vragen. Dat is een afweging tussen alles los verkopen en het bedrag voor een complete kist. De tweede kist schaar ik onder "verplicht meenemen bij de eerste" ;)
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nog een voordeel van die eerste kist, het is een zogenaamde "Dutch toolchest" zoals die momenteel populair is in Amerikaanse houtbewerkers kringen, omdat Chris Schwarz daar heel veel over gepubliceerd heeft. Hier in Nederland is die natuurlijk niet zeldzaam, maar toch...

Die eerste kist bevat veel bruikbaar spul (afhankelijk van de toestand!). Die tweede is niks. Ik sluit me aan bij de inschatting van ArtHarg, maar denk wel dat het niet zal meevallen al die profielschaafjes voor 7.50 per stuk te verkopen. Daar zijn er zo ontzettend veel van op de markt. Maar als geheel lijkt het me wel 100 tot 150 euro waard.

Zet het op marktplaats, dan merk je vanzelf wat het waard is. :cool:
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb nog een hele zooi profielschaafjes te koop trouwens, voor minder dan 7,50€ per stuk ;-)

Heb eens zo'n kist gekocht voor 80€, vond ik zelf wel een goeie koop.

Veel is inderdaad afhankelijk van de kwaliteit van het gereedschap.

De merknaam van de booromslag maakt niet zo veel uit hoor, die vind je op elke rommelmarkt en betaal je vaak maar een euro of zo voor.

Succes met de verkoop!

Steven
 

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Ik ben misschien toch wat pessimistisch geweest blijkbaar. Maar ik ga er toch vanuit dat minstens de helft van die schaven onbruikbaar zijn, vooral door houtworm.
Dat van die Dutch toolchest wist ik niet, het model is hier in België niet courant, zo heb ik vandaag ook weer iets bijgeleerd. Maar het kan dus de moeite zijn om op ebay te verkopen i.p.v. marktplaats.
 

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
Zet het op marktplaats, dan merk je vanzelf wat het waard is. :cool:
daar staat ie al een paar dagen op. Ik dacht al, ik ken die kistjes ergens van :O

edit
ik zie ze op marktplaats regelmatig tussen de 50 en 60 euro weggaan. Althans, dat zijn meestal de laatste boden die zichtbaar zijn.

Ik heb zelf een soortgelijke kist gekocht voor 40 maar daar zaten vrijwel geen beitels in.
 

mcloud

Nieuw lid
8 sep 2014
6
0
Ik zal even kijken of ik woensdag wat mooiere foto's kan maken en wat close-ups, bod is wel erg goed zo te horen wat jullie hier aangeven. Dus nu maar afwachten of diegene het ook kan waarmaken.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
ik zie ze op marktplaats regelmatig tussen de 50 en 60 euro weggaan. Althans, dat zijn meestal de laatste boden die zichtbaar zijn.
Dat zie ik ook regelmatig, maar dan gaat het of om een kist met standaardgereedschap of een kist waar veel gereedschappen ontbreken. Bijzonder aan deze kist vind ik dat er veel grotere maten gereedschap aanwezig zijn, zowel de gutsen als de schaven. Die zijn minder courant en dus meer waard, zeker gezien de staat waarin ze volgens de foto verkeren. Aan de andere kant moet je wel net iemand treffen die dat herkent en bereid is daarvoor te betalen. Gezien het bod wat er ligt heeft @mcloud die mazzel.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
> Gezien het bod wat er ligt heeft @mcloud die mazzel.

Als ze ook echt op komen dagen wel... Da's met marktplaats altijd de vraag.

Die profielschaven zijn alleen maar als brandhout te verkopen, is mijn ervaring - daar zwerven er nog enkele tienduizenden van rond, en nagenoeg niemand gebruikt ze. De eerste kist en de gutsen zijn nog wat waard, de rest eigenlijk niet. Maar ja, als iemand er meer voor wil geven dan de 80 euro die ik denk dat het waard is, direct doen!
 

mcloud

Nieuw lid
8 sep 2014
6
0
Hallo,
Vandaag nog even extra goed naar de kist gekeken wat er nu precies in ligt en wat extra fotos gemaakt.
In het linker vakje van de grote kist kwam ik dit nog tegen:

IMG_2244.jpg

IMG_2245.jpg

En hierbij wat meer fotos van de inhoud:
IMG_2249.jpg
IMG_2250.jpg
IMG_2251.jpg
IMG_2252.jpg
IMG_2254.jpg
IMG_2255.jpg

Diegene van dat bod van 200 euro heeft nog niets laten horen van zich, dus de kist is nog beschikbaar als iemand intresse heeft.
2e kist verplicht ook meenemen ;-)

IMG_2247.jpg
IMG_2246.jpg
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Van die Yankee schroevendraaiers heb ik ook nog liggen maar dan jammer genoeg met een plastic hoes en niet met een doos.
Dan zijn ze schijnbaar meer waard.

Heeft iemand die dingen vroeger weleens gebruikt ?
Ik kan mij niet voorstellen dat zoiets handig werkt.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Heeft iemand die [Yankee schroevendraaiers] vroeger weleens gebruikt ? Ik kan mij niet voorstellen dat zoiets handig werkt.
Yep, ik. Ze zijn vooral handig als je dicht bij een zijwand moet schroeven of boren. Je kunt je hand lastig draaien als hij om het handvat van een schroevendraaier geklemd zit. Voor een yankee heb je minder ruimte nodig omdat je alleen maar op en neer hoeft.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik heb vroeger , lang voor de accuboormachines, een timmerman regelmatig zien werken met een grote pompschroevendraaier. De eerder kleine schroeven (oude type, met gleuf in de kop) gingen er vlot in.

groeten,
Ornament
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Heeft iemand die dingen vroeger weleens gebruikt ?
Ik kan mij niet voorstellen dat zoiets handig werkt.

Mijn vader heeft er als timmerman misschien wel 25 jaar professioneel mee gewerkt. En ook privé.
Tot de accutol kwam.
Hij heeft er privé een complete sta caravan mee gebouwd.
Maar ik dacht dat hij een stanley heeft en zijn pompschroevendraaier iets van 40cm lang.

Groeten, Raymond
 
A

Athanor

Guest
Heeft iemand die dingen vroeger weleens gebruikt ?
Ik kan mij niet voorstellen dat zoiets handig werkt.

Jazeker! Wij gebruikten deze eind jaren zestig toen we als tienerjongens een aantal boten bouwden. De vele dozen met schroefjes (per gros = 144 schroeven in een doos) die we moesten schroeven hebben we met de pompschroevendraaier er in gezet. Werkte een stuk sneller dan met de schroevendraaier, bovendien spaarde het je pols. Was wel linke soep bij het werken met hechthout, het bitje schoot wel eens uit de gleuf en dan had je een kras in je mooie plaat:( Voor de zware schroeven deden we het bitje in de booromslag, ging als een speer!


Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.