Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Barnfind, waarde van 2 kisten met oud gereedschap

Hallo allemaal,

ik heb twee kisten met oud hand gereedschap tijdens het opruimen van een garage gevonden.
    Ik heb echt geen idee wat zoiets waard is, nu is mijn vraag of jullie een (ruwe) schatting kunnen doen wat ik voor
    zoiets kan vragen? ik ben van plan de kisten per stuk of liefst allebij tegelijk weg te doen en niet ieder stukje gereedschap los.
    Als het troep is zeg het gewoon, dan breng ik het wel bij de stort.

8.jpg2.jpg4.jpg3.jpg5.jpg6.jpg7.jpg

de tweede kist zet ik even in een reactie hieronder erbij.
    Mocht iemand intresse hebben ze staan in de omgeving vna Vlaardingen, maar ik wil eerst even weten van wat mensen hier hoeveel
    het ongeveer waard zou moeten zijn.

Groetjes,

Jeroen
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    • Bestandstype: jpg 10.jpg (65,7 KB, 851 keer bekeken)
    • Bestandstype: jpg 11.jpg (42,5 KB, 843 keer bekeken)
    • Bestandstype: jpg 12.jpg (37,2 KB, 843 keer bekeken)

de tweede kist is iets kleiner en met minder inhoud:

10.jpg
    11.jpg
    12.jpg
    13.jpg
    14.jpg
    15.jpg

Beetje moeilijk te zeggen, een en ander hangt enorm af van de staat van het materiaal. Voor een houtbewerker zit er misschien een 20€ aan bruikbaar gereedschap in de eerste kist, maar de meesten zullen voor de kist zelf niet veel over hebben. De tweede kist bevat op het eerste zicht niet veel bijzonders, alleen die booromslag lijkt de moeite waard. Als je het geheel verkoopt denk ik niet dat je niet veel meer dan 40€ kan vangen voor het hele lot, als koper blijf je onvermijdelijk met een hoop rommel zitten. Alles apart verkopen kan meer opbrengen als er een paar goeie dingen tussen zitten, maar dan heb je er natuurlijk meer werk aan.

Bedankt voor je reactie Arnoud, ik zal van de week anders even kijken of ik een foto kan maken van een merk of markering op die booromslag.
    En of ik nog iets kan ontdekken op het andere gereedschap. Ik heb een beetje zitten snuffelen hier op het forum en merk al dat een merk/type wel heel belangrijk is voor de waarde van iets.

Ik schat de waarde wel wat hoger in, zeker als geheel. Het lijkt een complete, goed onderhouden volledige set gereedschap van een timmerman of deurenmaker te zijn. Alleen zagen zie ik niet. Hier en daar wat slijtage, maar die gutsen bijvoorbeeld zien er nog prima bruikbaar uit. Zo op Marktplaats ga ik uit van €7.50 per profielschaaf in goede staat (dus blok heel en zonder wormgaten of overmatige slijtage, beitel passend en zonder putten op de achterkant, passende wig) en €10-€15 per stuk voor de beitels en gutsen. Die ring met 'spijkers' eraan zie je niet veel, dat zijn volgens mij toogpennen om een getoogde verbinding te passen. Zoals Arnoud zegt is de kist op zich niet veel waard, maar gezien de staat van het gereedschap bewijst hij wel zijn waarde.

Voor die eerste kist zou ik €100-150 euro vragen. Dat is een afweging tussen alles los verkopen en het bedrag voor een complete kist. De tweede kist schaar ik onder "verplicht meenemen bij de eerste"
    Laatst gewijzigd door ArtHarg; 08-09-14 om 14:23.

Nog een voordeel van die eerste kist, het is een zogenaamde "Dutch toolchest" zoals die momenteel populair is in Amerikaanse houtbewerkers kringen, omdat Chris Schwarz daar heel veel over gepubliceerd heeft. Hier in Nederland is die natuurlijk niet zeldzaam, maar toch...

Die eerste kist bevat veel bruikbaar spul (afhankelijk van de toestand!). Die tweede is niks. Ik sluit me aan bij de inschatting van ArtHarg, maar denk wel dat het niet zal meevallen al die profielschaafjes voor 7.50 per stuk te verkopen. Daar zijn er zo ontzettend veel van op de markt. Maar als geheel lijkt het me wel 100 tot 150 euro waard.

Zet het op marktplaats, dan merk je vanzelf wat het waard is.

Ik heb nog een hele zooi profielschaafjes te koop trouwens, voor minder dan 7,50€ per stuk ;-)

Heb eens zo'n kist gekocht voor 80€, vond ik zelf wel een goeie koop.

Veel is inderdaad afhankelijk van de kwaliteit van het gereedschap.

De merknaam van de booromslag maakt niet zo veel uit hoor, die vind je op elke rommelmarkt en betaal je vaak maar een euro of zo voor.

Succes met de verkoop!

Steven
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Ik ben misschien toch wat pessimistisch geweest blijkbaar. Maar ik ga er toch vanuit dat minstens de helft van die schaven onbruikbaar zijn, vooral door houtworm.
    Dat van die Dutch toolchest wist ik niet, het model is hier in België niet courant, zo heb ik vandaag ook weer iets bijgeleerd. Maar het kan dus de moeite zijn om op ebay te verkopen i.p.v. marktplaats.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Seek Bekijk Berichten
    Zet het op marktplaats, dan merk je vanzelf wat het waard is.
    daar staat ie al een paar dagen op. Ik dacht al, ik ken die kistjes ergens van :O

edit
    ik zie ze op marktplaats regelmatig tussen de 50 en 60 euro weggaan. Althans, dat zijn meestal de laatste boden die zichtbaar zijn.

Ik heb zelf een soortgelijke kist gekocht voor 40 maar daar zaten vrijwel geen beitels in.
    Take that rage, put it on a page
    Take the page to the stage, Blow the roof off the place!!!

Zag dat je al een bod had van 200 euro. Mooie vondst.

Forum Rechten