Aankoop nieuwe gereedschappen - waar op letten?

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik zou graag, stelselmatig, enkele nieuwe machines aankopen maar ik zit toch met enkele vragen.
Momenteel zaag ik vooral met mijn handzaag, maar lange planken zagen is geen sinecure.
Binnenkort ga ik alvast een invalszaag (TS55) en een afkortzaag (Milwaukee MS216) halen, daar kom ik al een heel eind mee.
Toch zijn er nog enkele andere machines die ik in mijn achterhoofd heb, namelijk een frees, een tacker en een decoupeerzaag.

Er zijn 1001 verschillende merken en ik zie eigenlijk het bos door de bomen niet meer.
Ik heb vrij veel materiaal van festool (stofzuiger, schuurmachines, vijsmachines, ...) en ik ben zeer tevreden van dit merk.
Alleen de prijs, die is niet mals... Maar wanneer je die machines gebruikt dan vergeet je die gewoon :)

Voor een frees had ik de OF1010 op het oog, vooral door zijn lichtgewicht.
Er zijn ook andere merken (Makita, Triton, ...) die ook frezen hebben die slechts de helft van de prijs kosten.
Waar moet je op letten bij de aankoop van een frees?

Ik kijk ook vele naar Youtube en daar zie ik zeer veel mensen met een tacker.
Wordt dit over het algemeen zoveel gebruikt? Ook hier zijn er prijzen van 25€ tot 500€.
Ik zou vooral uitkijken naar een luchttacker, omdat ik nog een compressor nodig heb voor enkele andere zaken.
Ook de type nagels zijn voor mij vrij 'nieuw', 15 gauge tot 23 gauge kan ik nog volgen, maar brads, DA, minibrads, ... is eerder Chinees.
Mijn lokale dealer verkoopt tackers van Hewitool, geen idee dat iemand hier ervaring mee heeft?
Ook ecotools verkoopt tackers, voor slechts een fractie van de prijs...

Ik maak voorlopig vooral kasten, tafels.
Ook ben ik mijn werkplaats (aka garage) aan het inrichten.
Ik ben zelf altijd op zoek naar de beste prijs/kwaliteit.
Vroeger kocht ik regelmatig goedkoop gereedschap, maar meestal is goedkoop ook duurkoop.

De reden waarom ik dergelijk materiaal wil kopen is ook voor de tijdswinst.
Sinds enkele maanden wonen we nu in ons huis, wat we ook gaan renoveren en in december ga ik voor de eerste keer papa worden :)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Voor een frees heb ik persoonlijk niet een echte voorkeur voor een merk. Heb zowel Bosch, Makita en Festool gebruikt, maar ik moet zeggen dat er niet heel veel verschil zit in de machines. Als je specifieke taken hebt dan is er vaak wel een machine te vonden die er bovenuit steekt. Voor een alround frees heb ik zelf geen echte voorkeur, maar heb toch wel weer een OF 1400 gekocht....

decoupeerzaag zou ik niet de duurste optie nemen, blijft altijd een redlijk ruw apparaat, zou een naar Bosch od kijken. Prima kwaliteit met een wat schappelijker orijs dan Festool/mafell.

als je een compressor nodig hebt voor veel dingen en eventueel tackeren, steek dan in eerste instantie daar je geld in en neem er gewoon een el-cheapo tackertje bij. Bevalt dat erg goed, dan kun je altijd een nieuwe aanschaffen. Kijken naar anderen is best nuttig, maar iedereen werkt op zijn eigen manier.
 

Mr. Yellow

Actieve deelnemer
17 mrt 2014
43
0
Voor wat betreft brads, minibrads, DA... dat word vaak door elkaar gebruikt. Bij.v. bij 15ga en 16ga noemen mensen het ook brads, maar dat klopt eigenlijk niet.
Brads zijn 18ga. Dit gebruik je enkel voor het bevestigen van kleine afwerklatjes etc. omdat de nagels (brads) dunner zijn en zo het splijten van hout voorkomen. Nog een voordeel is dat het kopje van de brad erg klein is, dus het behoeft weinig nabewerking (plamuren) soms zelfs overbodig.
Minibrads zijn 23ga. Dit terwijl ik zie dat sommige bedrijven 18ga ook als minibrads aanduiden. Staar je niet teveel blind op brads/minibrads. Dat is maar een benaming. Als je weet welke diameter (gauge) je wil gebruiken is dat alles wat je moet weten :)

Bij 15ga heb je 2 typen: FN en DA. In feite is er maar 1 verschil en dat is dat DA nagels 34° zijn en FN nagels 25°. Met een DA type tacker heb je dan het voordeel van de 34° zodat je nog wat makkelijker in moeilijke hoeken kan komen. Een FN tacker heeft weer als voordeel dat de schuinte iets minder is, dus heb je meer nagels op een strip en hoef je iets minder snel nieuwe strips te laden. Maar dat verschil is eigenlijk verwaarloosbaar.
De reden voor de 2 types? Dat komt voort uit de concurrentie van de 2 grootste spelers op de markt voor geschoten bevestigingen; Senco en Bostitch. Senco kwam met DA nagels als hun standaard en Bostitch met FN.

Als je bijv. eerst een 18ga en een 15ga of 16ga tacker zou nemen, dan kan je daar praktisch alles mee. Voordeel van pneumatische tackers is dat ze niet erg duur zijn.
Ik gebruik zelf ook een accutacker, en dat werkt perfect, maar niets schiet zo lekker als een pneumatische :)
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Bedankt voor de uitleg!
Die verschillende 'gauges' heb ik wel gevonden op internet, maar ik wist niet wat ik bij die brads, etc... moest voorstellen. Nu weet ik het dus wel :)
Misschien dat ik in de toekomst enkele tackers van ecotools aanschaf, deze zijn heel goedkoop en ze werken nog naar behoren.
Zo kan ik ook zien dewelke me het meest ligt en daar, indien nodig, een duurder modelletje van te kopen :)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik vind het voordeel van goedkope merken dat je hiermee ervaring op kan doen. Hoevaak gebruik je het, welke functies vind je echt belangrijk. Daarmee kan je beter je keus bepalen welke volgende machine er gaat komen.

In de meeste gevallen is dit bij mij een goede geworden. Ik koop gereedschap ook veel tweedehands (of demomodellen). Daarmee heb ik erg goed gereedschap kunnen kopen voor de prijs van een "normaal" merk.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Bij de tackers zou ik je 1 ding willen afraden, dat zijn combi-tackers. Dit zijn toestellen die zowel(meestal) 18ga nagels kunnen schieten en nieten. Groot nadeel is dat je bij het schieten van de nagels dan ook de grote afdruk hebt van de brede slagpin (breedte van een nietje).
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Bij de tackers zou ik je 1 ding willen afraden, dat zijn combi-tackers. Dit zijn toestellen die zowel(meestal) 18ga nagels kunnen schieten en nieten. Groot nadeel is dat je bij het schieten van de nagels dan ook de grote afdruk hebt van de brede slagpin (breedte van een nietje).

Dat heb ik ook al gelezen.
Zo eentje zou ik ook niet kopen.
Degene die ik wel zou kopen is de 7902, de pinnailer en de DA-bradtacker.
Maar dat is nog voor in de toekomst, zou graag eerst investeren in deftige zagen :)
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Even mijn topic nieuw leven inblazen.
Mijn vader is zijn (houten) veranda verder aan het bouwen, namelijk 1 zijkant dichtmaken omdat er anders teveel wind door komt.
Nu vraag ik me af welk type we best kopen als tacker, namelijk een 16ga of een 18ga.
Deze zal gebruikt worden voor deuren, glaslatten en plankjes.
Later zal deze ook nog gebruikt worden voor het maken van kasten.

Ik zou ook een ecotools durven overwegen, maar geen idee dat er veel verschil zit tov eentje van de betere merken.
Bij mijn dealer in de buurt verkopen ze Hewitool (onderdeel van Carat), een 16ga kost 315€ en een 18ga kost 209€.
Beiden worden geleverd in een Festool-systainer met 18.000 nagels.
Iemand die mij/mijn vader raad kan geven? :)
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Hewitool heeft ook een goedkopere lijn van tackers (de rode) die je geen arm en been kosten en misschien bruikbaar zijn als instap om te zien hoe frequent je dat nodig hebt.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik gebruik al jaren een 18 ga van Cranenbroek semi professioneel.
Als hij kapot mocht gaan koop ik gewoon weer een nieuwe. Hij kostte maar € 25.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.