voedsel veilige afwerking

daikan

Nieuw lid
27 aug 2014
20
0
omdat ik hier nog niks over heb kunnen vinden (of heb ik nou echt zo slecht gezocht :confused:) stel ik de vraag maar even.

wat zijn goede voedsel veilige hout afwerk middelen?

ik gebruik zelf veel gekookte lijnzaadolie, en als ik de verpakking mag geloven is het okay, maar ik lees op internet een hoop verschillende gedachtes hierover.

Davy.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Slecht gezocht ;) Er is hier al heel wat discussie over gevoerd.

Ik zweer bij paraffineolie als levensmiddelenveilige afwerking. Mooie afwerking, dringt goed in, blijft lang zitten. Wordt niet ranzig, wordt niet idioot hard. Te krijgen bij de drogist of bij Ikea (Skidd).

Groet, Rob.
 

daikan

Nieuw lid
27 aug 2014
20
0
Oeps :rolleyes: my bad, kon zo niks vinden bij de zoekfunctie

maar paraffineolie! is ook niet eens zo gek duur, ik denk dat ik daar eens voor ga kijken!

Davy.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik gebruik druivenpitolie, ook dit is op het forum besproken.
Is bij de Jumbo-supermarkt verkrijgbaar.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Paraffineolie is wel voedselveilig, maar ik vind het persoonlijk geen geweldige afwerking - niet echt vochtbestendig, niet duurzaam (in de zin van dat het lang houdt), en dus ook niet echt beschermend. De meeste 'standaard' hardende afwerkingen zijn, nadat ze volledig zijn uitgehard, veilig. Dat geldt voor epoxies, en in mindere mate ook voor lakken en oliën die katalysatoren (siccatieven) bevatten - als de hars voldoende sterk polymeriseert dan worden alle toevoegingen voldoende ingesloten, en polymeren zelf zijn (min of meer...) inert. En anders zou ik kiezen voor niet-gekatalyseerde hardende oliën (tung, walnoot, druivenpit, lijnzaad), maar dan moet je voldoende tijd nemen om het te laten uitharden. En toch eens in de zoveel tijd opnieuw behandelen.
 

daikan

Nieuw lid
27 aug 2014
20
0
dus lets say, ik wil een vochtbestendige mooie afwerking voor bekers. dan kan ik dus voor een epoxy gaan, of een olie (walnoot, druivenpit, (gekookte?)lijnzaad)?
die ik ook zou kunnen gebruiken voor lepels, en bijvoorbeeld mondstukken voor tabaks pijpen?

ik vraag me nog steeds wel af hoe goed de gekookte lijnzaadolie hiervoor te gebruiken is? (ik gebruik het daar wel voor en heb er nog niemand over gehoord, maar op internet word ik ook niet wijzer)
 

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Ik ben helemaal weg van Tungolie voor het afwerken van mijn houtdraaiwerkstukken. Werkwijze: Ik meng Tungolie (80%) met siccatief (1%) en citrusverdunner (19%). Het is dan vrij dun en trekt goed in. voor de volgende lagen de helft dan de verdunner. Spaarzaam maar voldoende opbrengen en goed verdelen na zo'n 10 minuten het werkstuk goed droog wrijven, zodat alleen de olie die in het hout getrokken is aanwezig blijft. Door het siccatief is het werkstuk de volgende dag klaar voor de 2e laag: heel licht schuren met korrel 400 of fijner, verder dezelfde werkwijze. Telkens wordt na zo'n 10 minuten na het opbrengen alles eraf geveegd. Dat schiet lekker op zal je denken. Nee, het schiet niet op, nog een keer of 8 te gaan. Maar dan is het mooi, zo mooi! Ik hou er van.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Tungolie is al en snel drogende, (uithardende) olie. Al jaren make ik er gebruik als ik een olie afwerking wil en altijd met een dag droog tijd tussen applicaties. Een van de mooi kenmerken van tungolie vind ik is het kleur die het aan bepaalde houtsoorten naar jaren geeft en ik wil geen siccatief der bij hebben om dat te vergelen.
Voor wat betreft het vraag over voedsel veilige afwerking, wat dacht je van helemaal niks?
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Echte pure Tung olie polymeriseerd by oxidatie met de lucht, gaat niet echt snel, maar de Tung olie word ook verhit zonder dat er lucht by kan en hierdoor word het oxidatie process aanzienlijk verkort, dit is dan Polymerized Tung Olie, word door de verhitting dikker en een verdunner is nodig om het te kunnen aanbrengen, deze verdunner moet vervliegen voor dat de volgende laag aangebracht word, ongeveer 8 uur in een warme temperatuur.

Er is ook geen siccatief (erg giftige stoffen) nodig, plus de Polymerized Tung Olie polymeriseerd gladder en harder.

Gekookte lijnolie (BLO, zoals het hier genoemd word) heeft beina altijd siccatieven er in, is langzamer hardening dan Polymerized Tung Olie, Lijnolie geeft lighter kleur hout een pis kleur en word ook veel donkerder over tijd.

Walnoot olie duurt voor eeuwig voor het harder word, en word niet een harde olie finish, ook kan Walnoot olie ransig worden.

Druiven pit olie weet ik niets van, nooit gebruikt.

Ik heb al vele jaren Polymerized Tung Olie gebruikt, en ben er heel tevreden over (Ik koop het by Lee Valley hier)

Even een punt over dit, er word heel wat Tung Olie FINISH aangeboden, let op het woord Finish, deze finish heeft geen drup Tung Olie er in, maar word beweerd dat de FINISH er uitziet als een Tung Olie Finish, leugens waar ze mee weg komen door het woord FINISH te gebruiken, Ik weet niet of deze producten ook in Europa verkocht worden, dus let op.
 
Laatst bewerkt:

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Hoi,

Ik gebruik voor mijn rammelaars altijd saffloer-olie. Dat is olie die van een distel met oranje bloemetjes. Het is gelige olie, die je in de eco-winkels kunt kopen. Kost ongeveer 4 tot 5 euro voor een fles van een halve liter. Ik heb het ooit in Canada gekocht in de supermarkt voor ongeveer 3 euro voor 0,9 liter. Het is een niet polymeriserende olie, die toch na ongeveer 12 uur in het hout is getrokken en dan ook droog aanvoelt.

Met hartelijke groet,

Bert Rosbach.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.