Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

voedsel veilige afwerking

omdat ik hier nog niks over heb kunnen vinden (of heb ik nou echt zo slecht gezocht ) stel ik de vraag maar even.

wat zijn goede voedsel veilige hout afwerk middelen?

ik gebruik zelf veel gekookte lijnzaadolie, en als ik de verpakking mag geloven is het okay, maar ik lees op internet een hoop verschillende gedachtes hierover.

Davy.

Slecht gezocht Er is hier al heel wat discussie over gevoerd.

Ik zweer bij paraffineolie als levensmiddelenveilige afwerking. Mooie afwerking, dringt goed in, blijft lang zitten. Wordt niet ranzig, wordt niet idioot hard. Te krijgen bij de drogist of bij Ikea (Skidd).

Groet, Rob.
    "I may be left handed but I am always right"

Oeps my bad, kon zo niks vinden bij de zoekfunctie

maar paraffineolie! is ook niet eens zo gek duur, ik denk dat ik daar eens voor ga kijken!

Davy.

Ik gebruik druivenpitolie, ook dit is op het forum besproken.
    Is bij de Jumbo-supermarkt verkrijgbaar.

Paraffineolie is wel voedselveilig, maar ik vind het persoonlijk geen geweldige afwerking - niet echt vochtbestendig, niet duurzaam (in de zin van dat het lang houdt), en dus ook niet echt beschermend. De meeste 'standaard' hardende afwerkingen zijn, nadat ze volledig zijn uitgehard, veilig. Dat geldt voor epoxies, en in mindere mate ook voor lakken en oliën die katalysatoren (siccatieven) bevatten - als de hars voldoende sterk polymeriseert dan worden alle toevoegingen voldoende ingesloten, en polymeren zelf zijn (min of meer...) inert. En anders zou ik kiezen voor niet-gekatalyseerde hardende oliën (tung, walnoot, druivenpit, lijnzaad), maar dan moet je voldoende tijd nemen om het te laten uitharden. En toch eens in de zoveel tijd opnieuw behandelen.

dus lets say, ik wil een vochtbestendige mooie afwerking voor bekers. dan kan ik dus voor een epoxy gaan, of een olie (walnoot, druivenpit, (gekookte?)lijnzaad)?
    die ik ook zou kunnen gebruiken voor lepels, en bijvoorbeeld mondstukken voor tabaks pijpen?

ik vraag me nog steeds wel af hoe goed de gekookte lijnzaadolie hiervoor te gebruiken is? (ik gebruik het daar wel voor en heb er nog niemand over gehoord, maar op internet word ik ook niet wijzer)

De vraag is natuurlijk wat er precies in jouw gekookte lijnzaadolie zit. Als de rauwe lijnzaadolie inderdaad alleen gekookt is, zodat het polymerisatie-proces vast een start gemaakt heeft, is het geen probleem. Als ze er daarnaast een katalysator/siccatief hebben toegevoegd is het wel een probleem.

Hier leggen ze het verschil goed uit:
    http://www.hout-olie.nl/contents/nl/..._lijnolie.html

Ik heb niet uit kunnen zoeken wat er in mijn lijnzaadolie zit, ik heb deze: http://www.pearlpaint.nl/nl/merken-p...-lijnolie_628/

en als ik: tung, walnoot, druivenpit, lijnzaad olie gebruik. dan werkt dit ook goed voor bijv. bekers?

Ik ben helemaal weg van Tungolie voor het afwerken van mijn houtdraaiwerkstukken. Werkwijze: Ik meng Tungolie (80%) met siccatief (1%) en citrusverdunner (19%). Het is dan vrij dun en trekt goed in. voor de volgende lagen de helft dan de verdunner. Spaarzaam maar voldoende opbrengen en goed verdelen na zo'n 10 minuten het werkstuk goed droog wrijven, zodat alleen de olie die in het hout getrokken is aanwezig blijft. Door het siccatief is het werkstuk de volgende dag klaar voor de 2e laag: heel licht schuren met korrel 400 of fijner, verder dezelfde werkwijze. Telkens wordt na zo'n 10 minuten na het opbrengen alles eraf geveegd. Dat schiet lekker op zal je denken. Nee, het schiet niet op, nog een keer of 8 te gaan. Maar dan is het mooi, zo mooi! Ik hou er van.
    Fred*

Forum Rechten