Houten calculator met knikkers en zwaartekracht

2muchtime

Nieuw lid
4 sep 2014
8
0
Dom zou ik het zeker niet willen noemen. Och, ik heb 10-tallen jaren geprogrammeerd. Toch kan de eerste de beste leerlingprogrammeur al snel een mogelijke verbetering in een programma vinden.

Het creatief maken van iets nieuws (een programma, maar ook jouw rekenmachine's) is een heel ander denkproces dan het zoeken van verbeteringen. Als je iets nieuws maakt ben je bezig met het vertalen van een probleem in een oplossing. Daarbij zal je in de praktijk uitgaan van jou bekende concepten.

Een verbetering voorstellen is veel simpeler: Al het creatieve denkwerk is al gedaan, en je hoeft alleen maar te bedenken of en hoe het anders (beter) zou kunnen.

Nou, dom in het opzicht dat ik hier voor een ander project 150 meter Spacerail achtbaan heb liggen...

Gaaf hoor. Ikzelf ben altijd erg fan van "nerdy" dingen.
Voor een hele uitgebreide behandeling van iets dergelijks, kijk eens op Evil Mad Scientist http://www.evilmadscientist.com/2012/dcii-first/ & http://www.evilmadscientist.com/2011/a-video-introduction-to-the-digi-comp-ii/ . Die jongens hebben al iets dergelijks gebouwd, maar van plaatmateriaal i.p.v. massief. Het techneuten-geklooi is bij EMS veel belangrijker dan houtbewerking :)

OK, nog één link dan, voor de echte nerds die ook nog wel eens in de keuken komen: http://www.evilmadscientist.com/2008/sierpinski-cookies/

*Bookmark*

Wat een geweldig ding! Die moet ik ook gaan bouwen.... En die zeef van Sierpinski met koekjes zou ik eerder met een CNC-deegmachine maken...


Maar ik zal weer eens een stukje van het bouwen posten.

014b.jpg


Al het hout wat loodrecht op de valrichting van de knikkers gemonteerd wordt, is meranti. Dat is aardig veel zaagwerk voor de twee sliders. De bovenste slider bestaat uit drie lagen, want twee lagen betekent dat bij opening de knikkers "schuin vallen". De onderste lat (met de poortjes) zou ik de volgende keer anders maken. Deze lat komt boven de resultaat slider, en mag de knikkers wel iets meer afremmen. In plaats van poortjes van 18 mm zou ik de volgende keer cirkels van 16.5 mm nemen. Want één verschil tussen mijn versie en die van woodgears is dat ik veel meer kanalen heb, waardoor de hoogte (er moet een verticale verspringing tussen alle kanalen zitten) best hoog wordt. Wie dit ook wil proberen: een machine die iets minder rechtop staat zal waarschijnlijk beter werken.

004b.jpg


Had ik al gezegd dat het veel rondjes waren?

016b.jpg


De onderste lat zit onder een hoek van 45 graden, en daar was niet goed over nagedacht. Zie hieronder:

mstk.png


De lengte van de zwarte pijlen is 18 mm, en dus voldoende voor de knikkers. Maar de rode pijl (stelling van Pythdinges) is ongeveer 13 mm. En natuurlijk ontdek je dat nadat je alles al geschroefd en gelijmd hebt. Met een schuurtrommetje op de Proxxon zijn de gaten in de achterwand groter gemaakt om het probleem op te lossen, maar een mooie oplossing is dat niet.

De "knikker-dispenser" is het punt waar de knikkers de machine weer verlaten, en klaar liggen voor gebruik. Het reservoir binnenin loopt iets af, zodat meestal de knikkers netjes klaar gaan liggen... Meestal.. Ook deze is van maranti, en een stukje fiets-spaak.

018b.jpg


Het rechtopstaande gedeelte van de hendels is gewoon een stukje vuren, enigszins in de juiste vorm gezaagd en verder met een rasp en schuurpapier van rondingen voorzien. De handgrepen zijn stukjes lat waar in de lengterichting een schroef in is gezet, waarna de boel in de kop van een 220v boormachine is geplaatst. Bij gebrek aan een draaibank doe ik kleine stukjes op die manier.

019b.jpg
 

2muchtime

Nieuw lid
4 sep 2014
8
0
Goed, maar weer een stukje van het bouwproces...

De frontplaat. Dit is een gewoon stuk populierenmultiplex, waar ik behulp van carbonpapier een op de PC in elkaar geflanst logo op gezet heb. Dit doe ik niet snel nogmaals zo, want dit carbon papier (nieuw) vlekt gigantisch, en laat moeilijk weg te schuren helblauwe vlekken en strepen achter.

023b.jpg


Met een houtbrander zijn de blauwe vlekken omgezet in strakkere lijnen, waarna al het blauw is weggeschuurd. Daarna moest er opnieuw gebrand worden, want die lijnen waren ook nagenoeg weggeschuurd. Vervolgens is alles met penseel en drie soorten lak ingekleurd. De '=' en de '+' duiden op de functie van de hendels die ernaast komen te zitten. De bovenste hendel is "plus/erbij", en de onderste hendel laat het totaal uit de machine vallen, dus toont het resultaat.

021b.jpg


De hendels hebben een grote schijf achter zich gelijmd en geschroefd gekregen, zodat het gat in de zijkant van de kast verhuld wordt. In dat gat zit ook een houten schijf, waarna aan de binnenkant daar nog een houten schijf aan vastgemaakt is. Aan die houten schijf worden alle mechaniekjes bevestigd.

025b.jpg


De binnenkant van de kast bevat niet zoveel, maar als belangrijkste onderdeel de "knikker-wipjes-reset". Echter zijn de spijkers in de wipjes een beetje onnauwkeurig geplaatst. Ze zitten niet goed recht, dus ik gebruik -heel lelijk- installatiedraad om de wipjes terug in de beginstand te zetten. Jammer en lelijk, en echt een verbeterpunt voor een volgende project (dat wordt inderdaad de Digicomp 2), maar het werkt feilloos.

020b.jpg


Hier boven is met een beetje moeite te zien dat de beide sliders ook een uitstekende spijker hebben die door een sleuf naar binnen steekt. Hier moet dus ook nog het één en ander voor gefabriceerd worden. Maar eerst wordt de bovenkant van de kast dichtgemaakt met behulp van een overgebleven stukje prefab-lijstwerk van de bouwboer. Het is heel stom om te zien dat juist zo'n kleine wijziging (ik had dit niet van te voren bedacht) zo'n grote invloed op het uiterlijk zou hebben:

026b.jpg


Ondertussen binnenin worden de twee veren op de hendels geplaatst. Deze zitten met "staalspijkers" in de houten schijven, dacht ik. Het stond echt op het Praxis doosje. Echter trekken de spijkers in twee weken krom -zelfs als er niets uitgerekend wordt op de machine. Je hoort dan opeens 's avonds -als het rustig is in de kamer- een veer losschieten, en hebt geen idee wat je hoort. Vlak voor het maken van de video ben ik met de spijkers naar een lokale ijzerhandel geweest, en deze feliciteerde mij met de eerste buigbare staalspijkers ter wereld. Er zitten nu echte in.

Omdat de beide hendels stevig moeten zitten, zijn de assen van beiden zowel aan de linkerwand als de rechterwand van de kast vastgemaakt met een lat. Daarin zit aan beide kanten een metalen strip, die uitlubbering van gaten moet voorkomen.

Alle bewegingen van de hendels zullen met niet rekkend nylon overgebracht worden op de andere onderdelen. Waarschijnlijk kan dit simpeler dan ik gedaan heb, door gewoon "oogjes" in de kast te schroeven, maar ik ben hiervoor houten katrolletjes gaan maken. Als as gebruik ik aluminium buis in twee maten, die goed in elkaar sluiten. De rollen van de katrollen worden grof uitgezaagd, waarna ze in de boormachine kop gezet worden en rond geschuurd.

029b.jpg


031b.jpg


032b.jpg


033b.jpg


034b.jpg


035b.jpg


036b.jpg


Dit zijn allemaal restjes hout, vandaar dat er verschillende soorten triplex door elkaar gebruikt zijn.

Dan wordt het bijna tijd om ze in de kast vast te maken, maar dit vind ik genoeg voor vandaag!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.