houtsoort voor bekers

daikan

Nieuw lid
27 aug 2014
20
0
Hallo,

tijdje terug ben ik begonnen aan het maken van een houten beker, met alleen hand gereedschap.
ik heb deze gemaakt (zie foto) van appelhout met een nader te benoemen handvat van een stuk wortel hout.
nu heb ik nog een hoop hout liggen, maar ik weet dat bijvoorbeeld wilg niet geschikt is voor tabakspijpen.

nu mijn vraag: kan ik elk soort hout gebruiken voor drinkbare bekers? of zijn er soorten die jullie afraden?

ik behandel ze uiteindelijk met gekookte lijnzaadolie.

IMAG3558.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.223
646
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Houtsoorten met bepaalde inhoudsstoffen (looizuur) zoals eiken, tamme kastanje, robinia en misschien walnotenhout zou ik niet gebruiken. Net zoals hout waarvan sommige onderdelen giftig zijn, zoals taxus, gouden regen en een aantal kleine boompjes/struiken. Harsbevattende soorten uiteraard ook niet.

Ik weet dat ze in Scandinavië bekers maken uit berkenhout, maar dat komt ook omdat dat daar groeit natuurlijk. Fruitsoorten, beuken, esdoorn, berken, plataan, je kunt van alles proberen. Fruitsoorten en beuken lijken me wat breukgevoeliger, zoals je zelf ook al ziet. Dunner maken helpt dan wel!

Veel plezier!
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Google maar eens op "Kuksa maken", dan vind je veel informatie. Erg leuk om te doen. Gewoon berkenhout voor de eerste poging, als je het een beetje kan zijn berken burls inderdaad de beste keus.

Groet, Rob.
 

daikan

Nieuw lid
27 aug 2014
20
0
thanks guys!

ik ga hier eens mee aan de slag en kijken wat ik allemaal kan vinden!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.