Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

houtsoort voor bekers

Hallo,

tijdje terug ben ik begonnen aan het maken van een houten beker, met alleen hand gereedschap.
    ik heb deze gemaakt (zie foto) van appelhout met een nader te benoemen handvat van een stuk wortel hout.
    nu heb ik nog een hoop hout liggen, maar ik weet dat bijvoorbeeld wilg niet geschikt is voor tabakspijpen.

nu mijn vraag: kan ik elk soort hout gebruiken voor drinkbare bekers? of zijn er soorten die jullie afraden?

ik behandel ze uiteindelijk met gekookte lijnzaadolie.

IMAG3558.jpg

Houtsoorten met bepaalde inhoudsstoffen (looizuur) zoals eiken, tamme kastanje, robinia en misschien walnotenhout zou ik niet gebruiken. Net zoals hout waarvan sommige onderdelen giftig zijn, zoals taxus, gouden regen en een aantal kleine boompjes/struiken. Harsbevattende soorten uiteraard ook niet.

Ik weet dat ze in Scandinavië bekers maken uit berkenhout, maar dat komt ook omdat dat daar groeit natuurlijk. Fruitsoorten, beuken, esdoorn, berken, plataan, je kunt van alles proberen. Fruitsoorten en beuken lijken me wat breukgevoeliger, zoals je zelf ook al ziet. Dunner maken helpt dan wel!

Veel plezier!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jurriaan Bekijk Berichten
    Ik weet dat ze in Scandinavië bekers maken uit berkenhout, maar dat komt ook omdat dat daar groeit natuurlijk.
    Meer in het bijzonder berken-burls. Naar verluidt omdat door de warrige structuur er minder neiging tot lekken (doorslaan) is. En het wordt van te voren (voor te gaan drinken) in bremzout water gelegd...

Google maar eens op "Kuksa maken", dan vind je veel informatie. Erg leuk om te doen. Gewoon berkenhout voor de eerste poging, als je het een beetje kan zijn berken burls inderdaad de beste keus.

Groet, Rob.
    "I may be left handed but I am always right"

thanks guys!

ik ga hier eens mee aan de slag en kijken wat ik allemaal kan vinden!

Forum Rechten